Flaskmatning
Min lilla tjej är ungefär fem och en halv månad. Jag helammar henne och vi har börjat lite smått med smakisar. Vi hade en liten period då amningen krånglade och hon fick en del på flaska istället. Under den perioden använde jag även amningsnapp. När vi slutade med nappen så har hon vägrat ta flaskan också. Jag tycker det är underbart att amma henne men någon enstaka gång skulle det underlätta om hon ville ta flaska också. Nu är det så att jag planerat att åka iväg med min syster under en dag i september och blir kanske borta i åtta timmar som mest. Vi hade tänkt att dottern skulle få ha en dag med pappan bara och han har sett såå fram emot detta. Men nu vägrar hon ju ta flaska så antagligen kommer jag vara tvungen att ta med henne i alla fall. Och pappan är så besviken. Vi bor tillsammans och han träffar henne ju varje dag men det var lite speciellt att bara de skulle få egentid tillsammans. Har ni några tips som ni använt er av för att få era små att ta flaska?

Min lilla har blivit flaskmatad sen hon var 4 dagar gammal så det har aldrig varit något problem med flaska.
Men de ska finnas någon flaska som är mer lik bröstet än andra. Kanske en sådan flaska kan vara enklare.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Prova att droppa lite mjölk i tjejens mun samtidigt som ni ge henne flaskan, så att hon får smak på mjölken, försök liksom sticka in pipen lite i munnen på henne och droppa mjölk samtidigt som hon får flaskan i munnen.
Den flaska som liknar att suga på bröstet är Medelela Calma, men den kanske du redan har till bröstpumpen. Dock är det ju bara sugtekniken som liknar Amning, det är ju fortfarande en plastpip som barnet måste acceptera.
Tack för era tips, vi har redan den flaskan och hon ör inte så intresserad av den heller. Jag torr det är själva plastnappen hon inte gillar. Hon ville ju inte ha flaska efter att vi slutade med amningsnapp.
Men det viktigaste är ju att hon äter i alla fall. :)
Jo, det är ju det som är problemet, att pipen är av plast, så att det inte är så lockande att äta. Men har ni provat att droppa mjölk på den samtidigt? Om hon är hungrig och känner mjölksmaken kan hon kanske lära sig att flaskan också ger mjölk.