Barn iFokus

Barn

Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1583 ggr
linalundberg
2013-08-21 23:46
0

vilken bärsele?

Jag tänkte köpa mig en bärsele till vår lilla tjej på 8 veckor. Men vilken ska man köpa? Jag tittar på begagnade och det är fler som säljer babybjörn men det finns ju olika sorter ex synergy…. någon som kan hjälpa mig i djungeln?

ickan
2013-08-21 23:57
0

Hej,

Har haft babybjörnen till mina båda tjejer… Var super nöjd med dem! Lätt att sätta på samt att få barnet på plats. Avlastade ryggen bra. Valde ofta bärselen före vagnen då jag handlade, lagade mat, städade eller gick på promenad m.m. Kunde välja om jag ville ha barnet framvänt eller bakvänt i selet. Hade barnen framvända mot bröstet fram till att de var stadiga i huvudet. Sen vände jag dem så de fick se världen med benen sprattlandes och vevande armar :-)

Mabrotnosh
2013-08-22 08:50
0

Jag som har stora tuttar och är lite rund och god så var babybjörn inte rolig att ha på sig. Har heller inte provat någon annan.

JossanH
2013-08-22 10:28
0

Läser man lite om bärselar på internet så är det 3 viktiga punkter att ta hänsyn till: 1. Selen ska vara utformad så att bebisen sitter på rumpan och inte på skrevet. Det är mycket snällare mot bebisens rygg (och skrev, framförallt om det är pojke) och en mer ergonomisk position. I de lite dyrare varianterna finns oftast ett new born-skydd så att bebisen sitter i grodposition. Tyvärr har, så vitt jag vet, inte babybjörn någon sådan sele. 2. Bebisen ska inte sitta vänd ut från kroppen. Bebisar som sitter i sele klarar inte av att värja sig mot alla intryck om den inte har mamma eller pappas kropp att gömma huvudet i. Många barn som verkar lugna är i själva verket apatiska i selen då det helt enkelt blir för mycket för dom. Dyrare och ergonomiska selar går inte ens att vända så att barnet sitter utåt just pga dessa aspekter. 3. Den ska vara ergonomisk för den som bär selen så att inte rygg blir för belastat. Jag har en manduca som jag tycker har en suverän design och som man kan sätta på ryggen och bära barnet upp till 20kg. Man kan även ha selen på höften. Tyvärr gillar inte vårt barn att åka så mycket sele mer än om man sätter selen på höften. Nu börjar hon dock bli så pass stor att man snart kan ha henne på ryggen! Hade hon gillat att åka sele hade jag nog aldrig använt vagnen ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Ria74
2013-08-22 12:00
0

Vi har en babybjörn som funkar kanon. Den har stöd för ryggen på mig och stöd för nacken till Molly och hon verkligen älskar den. Ska jag iväg och handla tar jag hellre selen än vagnen.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar