Potträning!
Jag har funderat lite över när man ska börja potträna sina barn?
Min son Noel böjade jag lite försiktigt potträna vid 2 års ålder. När Började ni potträna era barn?

Vi pottränade inte alls. När barnen verkade mogna för att börja gå på toaletten använde vi en sits att lägga på ringen.
Min erfarenhet är att det inte är någon idé att börja förrän barnet är moget. Det blir mindre tråkiga missöden för barnet och går väldigt snabbt att bli blöjfri om det får komma från dem själva.
Jag försökte lära min kompis unge att gå på toaletten själv. Hon var då 3 år gammal och hade blöja, hon aldrig aldrig pott-tränat tidigare.
Man fick fråga med gämna mellanrum ifall hon var nödig, svarade hon ja, satte man henne på toaletten och gratulerade om det kom någonting. Hon kunde efter bara någon dag, gå utan blöja hela dagen. Tyvär hade inte mamman tålamod att hela tiden fråga, så hemma fick hon ha blöja. :-)
När ungen kan svara om den är nödig, tycker jag det är dags att börja träna. Då går det fort att lära. Många ungar verkar inte ens känna om blåsan börjar bli full. Det kommer när det vill. :-)
Lycka till med träningen,
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Man får helt enkelt prova sig fram. Min "etta" var sen med toaletteriet. Hon var drygt fyra år innan jag fick henne att ens våga prova att gå utan blöja, fick helt enkelt panik över att hon inte kände när hon blev nödig. Hon hade dock kissat på toa/potta i ett par månader innan jag fick ta av blöjan och det är väl okej. Hon är nu 5½ och inte i närheten av att bli natt-torr. Hon vaknar inte ens om hon kissar i sängen, så… Men vi skyndar långsamt, det är ingen panik.
Hennes lillasyster slutade med blöja nästan samtidigt som 2 år äldre storasyster, dvs när hon var 2½. Hon blev torr på sommaren då. Och nu när hon är 3½ har hon börjat sova utan blöja på nätterna och hittills ingen olycka.
Lillebror är 2 år nu och där har vi precis börjat låta honom gå med kalsonger. Första gången hade han absolut ingen aning om att han tänkte kissa, så han kom in dyngsur och överlycklig - "Mamma, jag tunde!!!" Sen blötte han ner 4 par kallingar till innan eftermiddagen var över…
Sommartid är ju perfekt att börja egentligen. Av med alla kläderna, ut i trädgården och ta med en potta ut!
Avslutningsvis så har jag diskuterat detta en del på föräldraforumet på Bukefalos, i den här tråden. Kika där, det finns många erfarenheter där!
Sonen (nu fem år) hade nattblöja tills han var drygt fyra år, dagblöjan slutade han med när han var drygt 3 år, 3,5 kanske han var? Att de har blöja nattetid upplevde jag har inget med "träning" att göra- innan hjärnan tillverkar ett visst hormon som koncentrerar urinen (=det blir mindre urin nattetid) så kan inte barnet hålla sig torrt hela natten. Han kunde kissa ner hela sängen och vaknade inte ens! Och att väcka sonen för att ta honom på toa vid midnatt gjorde honom enbart jätteledsen, och ofta var han så trött att han sov på toan snarare än kissade. Och om han kissade så hade han ändå oftast kissat på morgonkvisten innan vi vaknade.
Dagtid då… Pottor överallt!
Minst en på varje våning så barnet ser den ofta och förhoppningsvis får tanken att "aha, är jag kissnödig?" Lite underhållning är heller aldrig fel så barnet förknippar sitta på pottan med något kul- t.ex ett gäng böcker som barnet aldrig läst och som enbart får läsas när man sitter på pottan, lite nytt lego/duplo eller dylikt.
Jag är efter mycket tragglande, påminnelser och "tjat" inte så positiv till att hela tiden påminna barnet om att kissa. Det kan låta väldigt bra i teorin, men i praktiken så får barnet ingen chans att känna efter och lära sig att h*n blir kissnödig, hur det känns och att h*n då behöver kissa.
Jag upplevde efter ett tag att min son aldrig började känna efter när han behövde kissa- mamma sa ju åt honom en gång i halvtimmen ändå så han behövde ju inte! (Jag "kände efter åt honom"…)
Först när jag slutade tjata/påminna så gick det mycket bättre. Vi skaffade lite rutiner också, t.ex att varje kväll före läggdags skulle det sittas på toa (min son lärde sig aldrig använda pottan, han körde med toa och toaring istället) och likaså före lunch/middag samt direkt på morgonen när man vaknade. Däremellan var det min sons ansvar att känna efter faktiskt, det är ju hans blåsa…
Vi försökte att aldrig förebrå honom, sucka eller visa irritation även om vi torkade kiss och bytte kläder för tionde gången den dagen. (Säger inte att vi aldrig sa något ogenomtänkt, men vi försökte och lyckades för det mesta hålla igen:) Försökte istället säga "hoppsan, så det blev! Nästa gång kan du kissa på pottan/toan om du hinner.".
Barn fungerar så att först kissar de- sedan kommer känslan "aha, jag har kissat och var alltså kissnödig". Nästa steg blir att kissa och samtidigt få tanken/känslan av att kissa och känna kissnödighet. Sedan kan man hoppas på att barnet hinner ropa att "jag är kissnödig", men man ska ha tur om man hinner innan det kommer i byxan.
Sista steget: känslan av att blåsan är fylld kommer så pass tidigt att barnet hinner få signalen till hjärnan, registrera den, därefter reagera och gå på toa/pottan och sedan kissa. Det är i mycket en mognadsfråga, och man kan kanske göra en del för att hjälpa till att påskynda mognaden, men i slutänden är det upp till barnet. Även om det kan vara frustrerande många gånger!
hehe
Mina tjejer satt en stund på pottan varje morgon och då sjäng vi en sång gemensamt, en variant av "nu är vi här igen" som vi brukar sjunga på öppna förskolan
Ordinarie text:
Nu är vi här igen, nu är vi här igen Vad ska vi göra, vad ska vi göra Spela och sjunga, spela och sjunga Ja det ska vi göra så klart, det ska vi göra så klart.
Vi bytte ut spela och sjunga mot kissa och bajsa och det blev en kul sångstund i stället för ångest över morgonpottan…
*hihi* Kul tips!
Ett tips om dasslektyr är "Bajsboken", en bok om bajs- helt enkelt.
Var vid 2½ års ålder .. har en 3 åring nu som är blöjfri på dag tid.
Min drygt 2-åriga son lyckades kissa på pottan för första gången igår! 
Vi har inte lagt ner nån större möda på det, men igår när det var fint väder fock han gå utan kläder nertill, ute. Och med en potta med ute…

Kevin slutade med blöja dagtid när han var 2år 5mån, på natten strax innan 3!
#8 Kul när de kommer så där spontant ..
min dotter var torr på natten när hon var 2, så jag testade att låta henne sova utan & samtidigt började jag låta henne vara utan på dagarna & vi hade pottan vid tv.n & läste & så. Jag frågade om hon behövde pottan & efter nån vecka sa hon till själv. Detta var på sommaren, så då var det nog lättare oxå kan jag tänka.
När vi åkte buss till min mamma några mil bort fick hon sätta på sig blöja när hon kände sig nödig,sen slängde vi den direkt & det funkade fint :)
Toaringen började hon med några månader senare, då vi köpte en liten man sätter på toan.

Min första slutade dagtid vid 2,5 år ca men det läckte offta. Som #4 sa så känndes det som jag tjatade för mycket och han slutade känna efter. Han läcker än idag 8 år. Han hade nattblöja till 5 år sen tog vi bort den och fick byta lakan istället 1-2 g per natt. Har provat olika medeciner men det hjälper inte. Idag händer det väldigt sällan på natten men skyddslakanet ligger kvar!
Andra barnet slutade vid 2 års ålder och det gick jätte bra. Hon slutade nattetid samtidigt som storebror hon var då 3 år.
Min lilla, 1,5 år har lekt med en potta med kläderna på. En kväll när han skulle bada och var naken satte han sig på den och jag frågade om det kom kiss, han nickade och mycket riktigt kom det en skvätt. Nu blir han arg om han inte får sitta en stund vid varge blöjbyte! Vi ska då sjunga Imse vimse spindel.Tidigt? Ja, men på hans villkor.
Hittade en ny artikel om potträning i Aftonblaskan
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,1127476,00.html

Jag har inte pottränat mina pojkar alls. Det har kommit naturligt. min minsta som är 2,5 år har börjat gå på potta först nu. och då är det ändå när han vill annars har han blöja. Har ingen brådska att sluta med blöjor.