Svårt att sova på dagen
Hej
Min son är nu 13 månader. Sömnen har fungerat bra tidigare förrutom den där anknytningsfasen han hade för då fungerade ingenting alls.
Han sover vanligtvis 2 ggr/dag. ca 1 timme på förmiddagen och 1 timme på eftermiddagen.
Nu på senare tid har det i perioder(typ en 3-4 dagar då och då) varit nästan omöjligt att lägga honom för han vill bara ur vagnen och ligger och gnager på nappen och gör alla möjliga konstiga ljud, kastar nappen och gosedjur ur vagnen och vänder sig för att titta ut. Har bälte på honom men han vrider sig trots det så huvudet sticker ut. Ser ut som om han ska gå av. Och varje gång jag lägger till honom så skrattar han. det har blivit en kamp och jag vill bara köra vagnen utför ett stup snart! (Skämt åsido, skulle aldrig göra det! Men ni förstår nog känslan!)
Hur tycker ni att jag ska göra för att bryta när det blir såhär?
Han känner ju att jag blir upprörd och då skrattar han bara ännu mer givetvis.
Ha en bra dag! // Pernilla
Vi fick skippa vagnen när omgivningen blev för intressant. Nu är det svårt att söva i vagnen så vi söver alltid inne. Vi söver på samma sätt på dagen som till natten och vi gör så att en av oss lägger oss i vår säng bredvid dottern (snart 1 år), ger henne nappen och en fleecefilt hon brukar mysa med. Sedan ligger man bredvid och parerar de få försök att ta sig runt och upp. Brukar gå ganska snabbt så sover hon sedan och vi kan lägga över henne i spjälsängen. I sovrummet finns ju inget nytt spännande att kolla på.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Tack för svaret. Ja jag har kommit fram till att jag ska försöka med en variant av 5minutersmetoden i vagnen och fungerar inte det så blir det att prova med spjälsängen även på dagarna. Matar honom när han ligger i vagnen och går sen där ifrån. Går dit var femte minut och lägger till honom, ger honom nappen och bäddar ner honom sen går jag därifrån igen.
För jag upplever det inte längre som att det är omgivningen han är nyfiken på utan han försöker provocera mig och kämpar för att hålla sig vaken. Det har vrkligen blivit en kamp oss emellan. Han ligger och tittar på mig och flinar om jag tittar på honom. Han sparkar och vevar med armarna och håller på. Jag måste lyssna på musik i hörlurar och totalt ignorera alla ljud och rörelser han gör för att han ska somna. Det är JAG som är problemet. Han väntar bara på att jag ska vända på honom när han vrider sig på mage och börjar slita i allt i vagnen. Så skrattar han när jag vänder på honom.
Så jag tar bort mig själv från situationen och ser vad som händer. Kanske han kommer på att han faktiskt kan somna själv i vagnen och att det är mysigt.
Annars blir det sängen som sagt.

Han kanske är redo att bara sova en gång per dag?
Jo jag kom underfund med det häromdagen då det av en händelse blev så att han bara sov en gång under dagen. Då flöt allt på smidigt. =)