Barn iFokus

Barn

Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1521 ggr
[MyCassie]
0

Hade/Har ni sovrutiner på era småbarn?

Själva har vi rutin som startar klockan 19.00 med bad, matning, sagoläsning/vaggvise stund samtidigt som vi myser tillsammans. Sen somnar hon normalt vid 20.00 och sover hela natten alternativt vaknar vissa dagar vid 05.00 för mat för att sen somna om och vakna 7-8 på morgonen, hon är 3 månader gammal.

Nu vet jag att inte alla har rutiner på sina barn, såg ett exempel igår efter att vår lillfisa somnat och jag stod på plattgången ute för lite frisk luft. En mamma som stod och skrek och svor på sitt barn om att den ska sova som inte är mycket äldre än vårat.

Hade ni några rutiner?

Hur såg de ut? 

Blev de till stor hjälp när barnet blev äldre?

[tintilar]
1

Mina barn har inte haft några direkta rutiner. Inte heller har vi varit hårda med sovtider, det har vi anpassat efter barnens behov för jag tror att det varierar för dem och man måste vara flexibel och lyssna på vad barnen behöver. Våran nu 1,5-åring har haft en period nu när han somnat först vid 22-tiden. Istället för att tjaffsa med honom från kl 20 har vi låtit honom vara vaken och roa sig tills han visar att han är trött eller tills vi själva går till sängs.

Det vi gjort mycket dock är att sjunga när vi nattar. Framförallt vissa sånger som vi sjungit sen dom föddes och dom vill dom gärna höra när vi nattar och blir ofta lugna då. I perioder fick vi inte sjunga för dottern men då kunde vi spela sångerna på ipaden och så somnade hon med det. Nu läser vi ofta en saga för henne, sjunger en sång om hon ber om det och sen går vi ofta ut - hon är 3 år. Vi har varit noga med att inte låta barnen somna skrikandes ensamma utan vi är med dom tills dom somnar, tills dottern blev så stor att hon gick att resonera med blev trygg med att låta oss sitta utanför sovrummet vid tv:n.

Det viktigaste tror jag är att barnen är trygga och inte känner sig övergivna. Så att nattningen inte blir obehaglig utan avslappnande och skön. Om man sen har rutiner är upp till en själv och barnet, rutiner som hjälper barnet att komma till ro är ju bra, men principer skälper nog mer än det hjälper tror jag.

JossanH
0

När vår dotter bara var några månader sov hon vid behov och vi anpassade oss efter henne. Ofta kanske hon somnade för natten vid 22-23 på kvällen men sedan kunde vi ligga i sängen till 10-11 på morgonen. Nu är hon snart 1 år och vi har ganska flexibla rutiner som är ett kvällsmål vid 18tiden (kan ibland skifta någon timma), lite kvällsgröt vid 20:30-21 och sedan nattas hon vid 21 tiden typ. Då får hon ligga bredvid någon av oss och somna i vår säng så lägger vi över henne i spjälsängen när hon somnat. Blir hon orolig eller ledsen under natten så får hon sova bredvid oss. Hon vaknar mellan 7:30-9.. Senaste tiden har det varit 9 som gällt. Egentligen har hon skapat sina egna rutiner efter sitt eget behov. Vi har inga fasta tider för bad, sånger och böcker. Det kommer när det känns som att behovet finns.

Sajtvärd på Iller.ifokus

[MyCassie]
0

Tack för era svar. Kul att läsa hur andra gör/gjort. :) Vår dotter somnar oftast vid 20.00 men håller hon sig vaken längre så får hon mysa i min famn tills hon somnar. Badet och godnatt sagorna är ett sätt att visa henne att det är kväll och att hon snart ska sova precis som hennes pyjamas. :)

Destany
0

Jag bytar om till pyjamas på min som som är 6 veckor men det e oxå den rutinen vi har. Han brukar somna för natten 22 o sen vakna 02 o 05-06 så han har väl skapat sina egna rutiner

ChristineL
0

Min tös blir åtta veckor på torsdag, vi brukar börja kvällsrutinen mellan 21-22 beroende på hur hon är. Vi tar av alla kläder och blöja, tvättar rent, smörjer rumpan med bephanten vid behov och så får hon ligga en stund och lufta och prata, hon är väldigt glad och pratig av sig på skötbordet. Ev smörjer jag in kroppen med lite olja, borstar håret (med mjuk babyborste såklart), tvättar mellan fingrar och tår om jag får, filar naglarna vid behov, på med ny blöja och pyamas. Amma, rapa, sängen, saga/vaggvisa. 22.30-23 sover hon och sover till 3-4 då det är blöjbyte, amma, rapa, hon somnar om inom en timme och vi går upp vid 8.

Ria74
0

Vår lilla tjej är 8 dagar gammal och vi har inga rutiner alls än så länge, allt går efter hennes behov. Vissa kvällar äter hon vid 22 andra vid 23. Sen tar vi nattmål när hon vaknar och vill ha mat.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

AnnaFagerell
0

Hade inga rutiner för mina barn när dom var bebisar då jag inte tror att man kan påverka deras rutiner innan de är 6-8 månader. Vi började med rutiner först när de var runt 1 år, innan man skulle förbereda dem för dagis. Det har fungerat för oss men ska tillägga att alla tre var kolikbarn och hade svårt att sova mer än 3 timmar i  streck.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[MyCassie]
0

#7 Usch, vår dotter hade kolik vid 1 månaders åldern men det försvann sen. Riktigt jobbigt när de får det.

AnnaFagerell
0

#8 Alla mina barn har varit känsliga för mjölkprotein så det är där den primära orsaken var. men känsliga magar överlag. Det var oerhört jobbigt och anledning till varför det är 5 år mellan varje barn… Provade allt för kolikbarn. Min sista kille hade en gunga som var kanon

[MyCassie]
0

#9 Vår dotter fick kolik efter att hennes BVC sköterska föreslog vi skulle ge henne Semper då de ansåg att NaN är för svårsmält för barn. De tjatade på att ge Semper så vi tänkte vi testar och det fick vi sen äta upp, hon fick så ont i magen av semper och skrek 12 timmar i sträck varje dag. Det blev kolikmassage mm på henne hela tiden. 

Till sist blev hon bra och vi fortsatte på NaN istället och har gjort sen dess utan problem. 

Vet inte vad det är med Semper som vissa barn inte tål. Jag tålde inte heller semper när jag var liten men på den tiden fanns inte mer att välja på. Hört från flera föräldrar vars barn absolut inte tålt Semper. 🤔

AnnaFagerell
0

#10 Jag vet flera barn som inte tålt semper. NaN har fungerat bra på dessa barn. Det är nog något med fiber eller vad det var någon sa. Tror att många små barn får lida i onödan, försäldrarna har ingen aning om hur det ska och inte ska vara och den stackaren har ont i magen. Jag ammade mina två sista barn ganska länge men fick tänka på vad jag själv åt. Dom två åt aldrig välling för jag vet vilket jux det var. Min flrsta kille fick mjölkfri mat från apoteket och det gick bra.

Hemskt när dom har ont i magen, man blir maktlös

[MyCassie]
0

#11 Vår dotter har gått på NaNs ersättning sen hon föddes med undantag på Semper testet. Lite mer än två veckor ammade jag parallellt med att hon fick flaskan men slutade sen att amma henne när både jag och BVC insåg att det inte funkar.

Curlys
0

Min dotter är 6månader.

Kl 19.00 får hon gröt, sen blir det bad och på med pyjamas. Sen nattas hon. Somnar oftast mellan ca kl 19.30-20.00, ibland vill hon amma lite innan hon somna men vi försöker komma ifrån de :)

Hon sover till ca 7-8 på morgonen, men brukar äta minst en gång under natten.