kräkbarn
ja, jag kan erkänna. mitt barn är ett kräkbarn. han luktar vedervärdigt alltid - fast han är nybadad. han hinner inte få på sig kläderna förrän han kräker igen.
jag har bytt dinapp på flaskorna till minsta möjliga hål, ger honom minifom innan maten (för gasernas skull). han rapar ordentligt efter varje måltid.
kan man inte göra något eller jag får bara acceptera att han är ett kräkbarn?
Han kräks för att han äter mer än vad som får plats i magen. Det är nog inte så mycket du kan göra annat än att acceptera det och leva ditt mammaliv med en handduk hängande över axeln…

Zedrica va oxå ett kräkbarn. Va på sjukhuset o gjorde utredning på henne lite. Dom sa där att det antingen beror på att magmunnen inte va färdigt utvecklad eller mjölkallergi. Prövade först me att va utan mjölkprotein helt ett par veckor (jag ammade), men va ingen skillnad, så antagligen va d magmunnen som krånglade. Mera vanligt bland pojkar tydligen.
När hon sen började äta mera "mat" så slutade hon så småningom kräkas… Men om #1 sa, det blir ett mammaliv me handduk me överallt… :)

Jag har haft två kräkbarn. Jag hade så mycket mat, så det var väl överskottet som kom upp. Det var bara att gilla läget, mycket tvätt blev det.

funderade på igår om det kan bero på att maten kanske är för varm?
#4 Det tror jag inte. De har bara inte riktigt full koll på hur mkt mat som får plats, så de stoppar i sig mer än de behöver…
Jag har fött upp tre barn med flaska (först bröstmjölk, sen ersättning), så jag har ju lite koll på den varianten också….

Men behöver inte alltid va för att dom får för mycket mat som dom kräks heller…
#6 Det är sant
Fast kontentan i det stora hela är att om de går upp bra i vikt så får de behålla det de behöver, av det de stoppar i sig och man behöver väl inte vara så orolig egentligen.

nej man blir ju lite orolig, för idag har han kräkt väldigt mkt.

#8. Ingen fara om han ökar i vikt. Mina ungar kräktes också värre än värst vissa dagar. Man hann knappt tvätta så det fanns rena kläder. Cecilia höll nog på i ett halvår.

han ökar 400-500 g varje v. så visst ökar han =)

På vilket sätt kräks han då? Zedrica hade ibland så det kom som fontän ur henne, d va då jag blev orolig. Det där andra som kom bara "som vanligt" va mest bara jobbigt.
Men så länge dom går upp i vikt som dom ska så är det ju ok, bara enbart jobbigt me alla kräkningar överallt… :s

ida g har han lyckats skjuta iväg kräkningarna ca en dm ifrån sig.
de är lite gryninga ibland och ibland är det bara vatten…

jag vet hur de känns.. linus luktade konstant spya.. han slutade inte kräckas förrens han hade passerat majsvällingen.. men de är sånt man får ta ibland
snacka inte om mig utan med mig...

Mitt barnbarn fick minifom men han fick bara mer ont i magen av dem så de fick lägga av med dem. Nu mår han bättre fast han kräks upp överskottet och har gaser ibland.

Min pojke va lik din lisette, och kan säga han alltid haft lätt för kräkas tills nu vid 10 årsålder. Men han är fullt frisk

Är han inte allergisk mot något bara?
MVH Isnornin

nej inte vad vi vet. han får inga utslag.
Anledningen till att små spädbarn får upp maten är mest för att magen blir överfull.
Ett litet nyfött barn får plats med ca 5 ml mjölk i magsäcken, så då kanske man kan förstå att det kommer upp emellanåt.
Är man som förälder orolig, ska man ringa rådgivning eller besöka vårdcentral för att få klarhet i saken. Så det är vad jag tycker du ska göra, det kan ju iaf inte skada. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

börjar tröttna nu. har bytt body sex ggr idag!
förstår inte varför han kräker mer vissa dagar än andra. hopplöst är det. man kan ju inte vara i möblerade rum med honom.
när är det man börjar med annan mat än ersättningen? svägerskan sa idag att hon trodde det var från 4 mån man gav majsvälling. men känns det inte lite tidigt?
#20: Du är inte ensam :-) Dessutom har jag upptäckt att det går i perioder. Kräkor kommer på folk och fä och man får tvätta o byta hela tiden när det är som värst.
Enligt vad jag fått info om så är det magmunnen utvecklas bättre o bättre ju äldre de blir. Oftast runt 3-4 månader ska det avta. Kräks de mycket o äter ersättning kan det vara en överkänslighet mot komjölken.

Mina har kräkts massor, den lilla allra värst. Det blev inte bättre av när hon fick smakportioner vid 5-6 mån ålder, tvärtom, det eländet färgade av sig på kläderna också.
Jag ammade länge och hade massor med mat, det var överskottet som kom upp samt att magmunnen inte slöt tätt. Visst är det jobbigt, men tyvärr är det bara att tvätta och vänta på att det skall bli bättre. Vissa dagar var som sagt bättre, medan allt spyddes ner andra dagar.
# 22: Det är överskottet som kommer här också. Jag producerar mjölk so en ko så lillen hinner inte eller rättare sagt orkar inte tutta slut på det som finns o äter han obegränsat så kommer det…upp! :-)
min son var oxå ett barn som kräktes,, de stod i bland kaskader ut ur mun,, ett evigt tvättande.. o man luktade inte gott precis,,
På BVC sa den ena att magmunnen antagligen inte var som den skulle,, o den andre att de var vanligt för barn som får ersättning,, de ska tydligen bli för mäktig o mättande mat för di små…
Lisette .. var tvungen o gå in på neslebarnmat.se o smyg kolla,, sonen är ju i dag 9 år,, men fram till barnen klarar dom sig bra på bröstmjölk/ersättning,, men kan ges smak portioner vid 4 månader,, hade för mig att jag gav sonen vid den åldern,, o de verkade stämma,, men man fick hålla koll på magen i början,, har en viss stoppande effekt,, här fann jag lite på deras hem sida från steg 1.. dvs 4 månader..
Drycker Betyg Ekologisk Nyhet Aprikos Ananasdryck Pärondryck
Grönsakspuréer Majspuré Potatis och blomkål
Gröt Mild havregröt Majsgröt Sinlac specialgröt
Fruktpuréer Frutti Äpple Mango Aprikos med päron Katrinplommonpuré Blåbärspuré Päronpuré Persika med äpple Nypon med äpple Päron Jordgubb Banan
Man ska börja med gröt o grönsakspurér för att sedan övergå till välling o fruktpuré - har jag fått informerat.

#21 din grabb var väl inte så gammal heller? jag har stått ut med detta i fyra månader snart… *garvar trött*
#25 bvc sa med att man börjar ge smakportioner vid 4 månader. ska bli väldigt intresssant faktiskt. hoppas kräket avtar så det inte blir likadant som för annette… ;)
#27 : Han är åtta veckor i dag. Får nog stå ut med det ett tag till. Är glad att det varierar i omfattning från dag till dag iaf.
Men man ska inte klaga - det finns värre saker…
# 27,, mm men de är tyvärr med maten lukten kommer,, *suck*,,

vet du min son (idag 20 år) kräktes som om det var en kaskad.
Det var handdukar, pappersrullar, nerspydda kläder och ändå golvet fullt för jämnan.
Han åt dåligt hela uppväxten. När han var 4 år fick vi honom akut-inlagd, han var då både undernärd och uttorkad. Det visade sig att någonting inte stämde. Men ingen tog tag i det. När han var 7 år fick vi; äntligen, en dietist-kontakt, som konstaterade att han var känslig för mjölken.
Om jag hade fått rådet att själv låta bli ost, smör, mjölk, samt alla produkter som mjölken smyger sig in i. SÅ hade vi och han sluppit alla dessa besvär.

jag ammade honom fullt till 6 mån. ålder, delvis till 11 mån ålder. Han hade mycket eksem redan från 3 veckors ålder
Min son som är 3 månader kräks oxå väldigt mkt, men jag tror att han får i sig för fort & sen att han inte riktigt känner när han blir mätt på en gång..Ändå ligger han & ammar i lite mer än 1 timme på båda brösten… & jag har inte för mkt mjölk eller så… Sen vet jag inte om det kke beror på Minifomen…
Det finns flaskor som ska göra matningen mer lik Amning, om du har sett i affären? Mam ultivent heter den. Den ska tydligen göra att det inte går för fort & att de inte sväljer för mkt luft.

har provat dem, men jag tycker faktiskt inte det hjälper..
o med tanke på hur många flaskor som stjäls här hemma av flasktrollet så är det en förlust att köpa en massa såna.. ;)
Ahh… Tjaaa.. D får du göra som mig, stå ut helt enkelt *S*
Jag köpte 2 haklappar i mjuk frotté, men jag glömmer att använda dom *S* Vitsen var ju att skydda kläderna lite mera :)