Barn och mat i vardagen
Måste bara få fråga när det gäller barn och mat. Har väl själv barn men den yngsta är 16 och den äldsta 27 och det är några år sen. Mina barn va inte undernärda och åt bra när vi åt.
Min bror har däremot 2 barn under 7 år och jag träffar dem inte mer än ett fåtal gånger om året trots att vi bor i samma stad så jag känner dem inte. Det finns orsaker till det.
Igår följde jag ialla fall med när min mor skulle ta dem till djurparken och vi skulle vara där hela dagen. Döm av min förvåning när det knappt hann gå en timme från vi kommit in till det va dax för mellanmål 1. Min mor erkände för mig att hon "synda" med detta mellanmål och bjöd på bullar, finska pinnar och festis till barnen. Detta skulle aldrig varit tillåtet misstänker jag. Klockan va då 11 och efter en dryg timme började den stora tjata om när vi skulle äta. På min mor förstod jag att det i vanliga fall var lunchtid för barnen och vi letade upp nånstans att sitta för mat hade vi med oss. Klockan närmade sig nu 13 och när vi plockat ihop efter oss förkunnade mor för mig att det va dax för mellanmål 2 kl 14.30. Jag tappade fullkomligen hakan och undrade vad i hela världen vi gjorde i djurparken och när barnen lekte när hela världen kretsade kring när de skulle äta? 14.30 var det smörgåsdax och efter vi tittat på sälshowen en timme senare blev det glass. De blev sen hämtade kl 17 och jag antar att de åt middag när de kom hem. ytterligare mål innan nattning eller om nattfastan bryts vem vet. Men misstänker att middagen är sista målet och då är det väldigt många timmar till frukost.
När finns det tid för lek och när får man lära sig att vara hungrig? Är det så här det är numera eller? Känns bara som man blir väldigt begränsad låst av ett fasligt ätande.
Lära sig vara hungrig? Är du seriös?
Vidare är en utflykt till djurparken inte vardag för de flesta barn, utan ett speciellt tillfälle.
Ja men vad är det för fel på att vara hungrig?
Menar inte att man ska vara hungrig så att det gör ont men sugen i allafall. Det är väl inget ont med det? Åtminstone åt mina barn bättre när de va lite hungriga än när de inte va det. Men kan ha fel..
Å ja, det är speciellt med utflykter för barn oavsett vart de går.. jag vet.

Det är väl kanonbra med många mellanmål! Det håller ju blodsockret på en jämn nivå. Sedan ska det ju såklart vara nyttigt.
Både jag o sambon behöver äta ofta annars blir vi arga monster så vi räknar med att sonen kommer behöva många mellanmål hgan med under sin uppväxt.
Du kan vara sugen utan att vara hungrig, och du skrev lära sig att vara hungrig. Nej, när du är hungrig skall du få mat, särskilt som barn, det är en lyx som vi i västvärlden har och denna måste vi vårda ömt. Allt annat är fel och att inte visa respekt och omvärlden att vi är orättvist privilegierade. Hade det funnits ett sätt att hållbart fördela jordens resurser rättvist hade jag gärna lärt mig vara hungrig, men idag är det inget alternativ, och då ser jag ingen som helst anledning till detta.
Resor till djurparker är nog större för de flesta än en promenad till närmsta lekplats eller till grannen, även för små barn. Tro mig, jag vet också… ;)
Så länge inte ätandet blir så ofta att tänderna inte får vila tycker jag att det är okej. Det ska ju inte vara så mycket småplockande och småätande att man får hål i tänderna och magsäcken aldrig får vila. Men jag tycker nog att mellan frukost, lunch och middag är det okej med två mellanmål (ett mellan varje mål) och sedan ett kvällsmål innan natten.
Även mellanmålen ska alltså vara ett bestämt ätande (nu äter vi mellanmål!) och inte att sitta och plocka småmat i en timme eller så. Förutom på helg eller fest, då man gärna får synda lite :) Det är ju bättre för både barn och vuxna att äta ofta och lite än att äta sällan och mycket, då är det t.ex. större risk för övervikt. Och vet man med sig att man själv eller barnen behöver äta ofta kan man skölja munnen med vatten efter, så är det bättre för tänderna. PH-värdet går snabbare tillbaka till det rätta.
Bag tycker väl att det är viktigast att barnen inte får en massa mat som de äter bara för att det erbjuds utan att faktiskt ha behovet av det. Är de fortfarande mätta efter lunchen ska man ju inte trycka i dom smörgås också. Då kanske en frukt passar bättre.
Sajtvärd på Iller.ifokus
Vad är problemet? Jag tycker det verkar som en helt normal heldagsutflykt med barnen till djurparken,fika och glass är väll sånt som hör till. En farmor/mormor som åker med barnbarnen på utflykt till en djurpark,utan att bjuda på lite extra fika och glass skulle jag ha tyckt verkat konstigare.
~ mayolica ~