Barn iFokus

Barn

Etikett: 02-barn-0-12-mån
Läst 1508 ggr
Destany
0

Skriker jätte mycket på kvällarna

Oscar har den senaste veckan skrikit jätte mycket på kvällarna. Han verkar ha ont i magen. Vi använder anticolic flaskor o han får semper magdroppar. Ska köpa miniform droppar idag till honom o se om de hjälper. Nån som har nåt tips hur jag ska få honom lugn? Jag brukar försöka massera magen o det hjälper lite för stunden.

PogoPedagog
0

Prova att utesluta gasbildande saker ur din kost. Vår son fick jätteont så fort jag åt någon typ av kål. Så bort med sådant och bönor, även blomkål och broccoli. 

Blir det väldigt jobbigt kan ni även prova att ta bort kaffe och alla mjölkprodukter, men det är bara väldigt få barn som reagerar på mjölkprodukter. 

Annars verkar du väl göra det du kan. Försök härda ut bara och bär mycket och minns att det inte kommer vara så för evigt även om det känns så efter tre vakna skriknätter i rad. 

Lycka till.

Destany
0

Ska kanske tillägga att jag ammar ej för min mjölk kom aldrig igång:( jo det känns som jag gjort allt för att han inte ska ha ont

PogoPedagog
0

Jag fick hör att man inte skulle massera mer än någon gång per dag men min sambo körde massage många ggr per dag och det tyckte vi hjälpte då det kom ut lite gas varje gång och sonen blev mer avslappnad. 

Minifom hjälpte för oss delvis. Tror vi tog lite mer än standard doseringen. Jag hade det i en liten spruta vi släpade med överllt för att slippa diska skedar så ofta. Det var smidigt dessutom på natten, bara spruta in några droppar innan matning.

Försök rapa honom ofta när du matar, det hjälper kanske.

Annat du kan göra är väl att prova en annan typ av ersättning, t.ex mjölkfri i några veckor och se om det hjälper.

Destany
1

Uppdatering: köpte miniform igår och det har verkligen hjälpt redan. Igår skrek han nästan inget o verkade nöjd de gånger han var vaken

PogoPedagog
0

sEDAN sa min bvc-sköterska oxå att om vi skulle dricka lika mycket mjölk som bebisar gör skulle vi få dricka 20 liter om dagen. Där med tyckte hon inte att det var konstigt att i princip alla bebisar har någon period med mer eller mindre magknip:)

Flashieangel
0

Våran dotter (nu snart 2 år) va lika när hon va liten…vi provade allt, jag kunde heller inte amma. Vi fick mjölfri ersättning och allt blev bättre genast. Vi har precis nu börjat att i smååå mängder börjat med lite skummjölkspulver i lagad mat och det har hittills gått bra så jag håller tummarna…

Kram från Flashieangel (Sofie Strand)

Ketang
1

#5 Fast det låter ju lite knepigt att säga så. Bebisar är ju byggda för den kosten, men som vuxen är det ju faktiskt inte tänkt att vi ska dricka mjölk egentligen.

PogoPedagog
0

#7 Absolut men en liten bebis har ju inte använt magen alls innan så det hon menade var att gå från att få näring via moderkakan till att äta massvis med brötsmjölk varje dag blir en enorm omställning även om det är helt naturligt.

Ketang
0

#8 ja så är det ju. Men det var ju inte riktigt så du skrev från början.