Barn iFokus

Barn

Etikett: 05-barn-6-12-år
Läst 6392 ggr
Dansken91
0

Surfplatta till sex-åring?

Hej jag hoppas att jag ställer denna frågan på rätt sajt nu. Men i alla fall är julklapps köpen i full gång, och nu är min fråga, är det rimligt att köpa en surfplatta till en sex-åring som redan har en bärbar dator? Vad tycker ni? Jag och en annan person är i full debatt om just detta, så nu tänkte jag att jag skulle höra vad andra rent allmänt tycker. Barnet i fråga är en flicka som spelar spel måttligt lite då och då, hon har som sagt redan en bärbar dator. Det är ingen IPad det handlar om utan i sånnafall hade det blivit en billigare variant, runt 900:-. Min personliga åsikt, är att det är fullkomligt onödigt för ett så litet barn med två datorer. Men, men, jag är väldigt nyfiken på hur andra ser det som sagt:) Gärna så många kommentarer som möjligt! Ett kort "ja" (för köp) eller "nej" (för köp inte) duger fint:)

Lamina
11

Nej, tycker inte så små barn ska ha dator, mobil, surfplatta and what not. Små barn ska vara ute och leka tatten eller bygga kojor under köksbordet, inte sitta vid datorn och bränna hjärnceller. Tycker det rent ut sagt är sorgligt med trenden som är nu att allt yngre barn har allt mer tekninska prylar.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[WickedAlly]
2

Tycker inte ens att en sexåring ska ha en egen bärbar dator, känns inte som att man har så stor nytta av dem i den åldern egentligen och dessutom håller jag med #1: Barn ska leka och utvecklas, inte sitta klistrade framför diverse skärmar.

Så nej.

[Pandette]
1

Ja, det tycker jag. Samhället funkar på det viset att det är viktigt att lära sig att hantera dessa ting.

Sen, är det ditt barn så får du bestämma det, men är det någon annans barn får du nog vara tyst.

Lamina
1

Ja, det är viktigt att lära sig hantera alla dom tekniska prylar som finns idag (kanske, vet inte, vill egentligen inte ta ställning till det just nu.) Men det kan ungarna göra när dom blir äldre. I den åldern är det viktigare att dom får utveckla sin fanatasi, sin motorik och allt detdär.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Pandette]
3

Det går alldeles utmärkt att utveckla fantasi, motorik och så vidare och använda sig av en surfplatta.

Dansken91
2

Kul att ni kommer med inlägg och jag tycker det är intressant hur ni resonerar, men för att förtydliga lite, det är min syster dotter, mamman har inte sagt något om det, utan detta är en gåva som jag och en annan person talat om och i sånnafall lägger pengar tillsammans för att ge. Men jag har inget emot surfplattor! Jag sitter just nu i skrivandets stund med en i handen, och jag har även själv en bärbar dator. Jag skaffade en surfplatta för att jag skulle kunna studera på ett smidigare sätt, då jag MÅSTE ha tillgång till en dator var tionde minut. Men ett litet barn som redan har dator förstår jag inte vitsen med en surfplatta, då det är samma sak förutom att det är med touch funktion. Och att använda en surfplatta till att utveckla motorik och fantasi, tycker jag inte hör hit(ta inte illa upp!), då det i sånna fall finns bättre alternativ, (på tal om det har hon redan wii, vilket i sånna fall är ett bättre exempel på utvecklingen av motorik), anledningen till att jag ställde frågan är inte för att ifrågasätta att ett barn ska ha tillgång till tekniken(vilket jag inte har några problem med, då jag själv är en teknik nörd, och har alltid varit), utan mer om det är rimligt att köpa en till dator(surfplatta) när hon redan har en dator. Det känns för mig som "grädde på moset" eller hur nu uttrycket går… #2 nytta! Det är ett detta jag menar! Har ett barn verkligen nytta av både och?

[Pandette]
0

Tja, det är enklare att använda en surfplatta. Både hemma och på resor.

Så jag tror nog att hon kan ha användning av både och.

Dansken91
0

BTW röstningen ligger på 2/2 (utan min röst inräknad), ja eller nej, vad kommer först till tio;)

Dansken91
0

#7 absolut smidigheten är en aspekt, och jag har full förståelse för din åsikt. Jag själv är lite ambivalent i frågan, då det finns många fördelar, men sen är det även en penga fråga, 900:- är kanske en piss i Mississippi för två personer, men det är ändå inte roligt om barnet tappar den eller liknande då den är ömtålig och det är ändå pengar. Kan säga att när hon fick den bärbara datorn för kanske ett år sen, repade hon skärmen med en nyckel första veckan. Jag var rätt belåten då, då jag redan sagt tusen gånger att ett så litet barn inte ska ha en EGEN dator (hon var ungefär 5 år då, kanske 5 och ett halvt) men olyckor händer, så det kanske inte är relevant.

orsakverkan
0

Jag tror att barn kan ha stor nytta av datorer, surfplattor, mobiler, osv.

Men frågan är om en billig surfplatta är ett bra val? Det beror iofs på vad den ska användas till. Men räkna med att en del appar/spel kommer att bli slöa. Vissa kanske inte fungerar alls. Dessutom har billigare/långsammare plattor en kortare livslängd med tanke på hur snabbt utvecklingen går.

Men om plattan endast ska användas till mindre krävande appar/spel, YouTube, videouppspelning, musik, osv kan även en billigare platta duga bra.

[SallysPigge]
2

Ett barn på 6 år behöver inte både en dator och en surfplatta.

Men visst dom kan vara bra också då det finns mycket för barn att lära sig och så. Men båda är lite väl mycket. Och jag antar att ditt barn snart vill ha en mobil också.

Min son som blir 9 år nu har ingen egen dator och ingen egen Ipad. Men han har tillgång till båda när han vill använda det. Men egna har han ännu inte och ingen mobil heller. Tycker man ger dom förstora ansvar med att ge dom så dyra saker så tidigt.

Dansken91
0

För det första, kul att fler kommer med inlägg:) #10 IPad är i alla fall uteslutet, för 4000 känner jag inte för att lägga ut på en platta till ett barn, trots "man får vad man betalar för". Jag är själv emot de billigare varianterna (missförstå mig inte), men en IPad för ett barn är lite överdrivet:), enligt mig. Jag ser nu att du inte nämnde just IPad, men om jag säger så här, (jag vet inte om du har barn) men om du har, eller om du skulle haft ett barn i den åldern, vad hade du lagt på en platta? Och vilken? Tanken är att hon ska få något "eget", det finns även en lilla syster med i bilden på 2 år som gärna tar över sin stora systers saker bland annat datorn har på senare tiden blivit mer hennes. #11, först å främst syster dotter:), inte eget barn. Hon har haft mobil telefon men föräldrarna ansåg att hon var för oansvarlig så den blev beslagtagen. Men det är smidigare på det sättet du nämner tycker jag, att han har tillgång till det, men inte eget. Röstningen ligger på 3/3, får ändra målet till 5 istället för 10;)

EmelieGustavsson
1

nej jag tycker inte att barn ska ha sånt när de är så små.

Jag fick min första mobil när jag var 13 och min första bärbara dator när jag var 14. :)

JossanH
0

Nej, jag ser inte vitsen med att så små barn ska ha en massa egna dyra datorer, surfplattor etc.. Det känns även viktigt att man har total koll på vad som försegår när så små barn sitter på internet eller liknande själv och man får mer kontroll om man använder samma saker. Jag är 28 och vi skaffade dator (och jag min första mail) när jag var typ 14-15 år. Jag klarar dagens teknik ändå ;)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Dansken91
0

Så där, där kom den femte nej rösten:) Jag kan säga att det blev ingen platta, den blev en rosa wii kontroll, och en nunchuck(?). Så jag får hoppas hon blir nöjd över det. Kan nämna en rolig sak… När jag nämnde att jag hade tankarna att köpa en platta, för min syster (mamman), säger hon "ska hon få en platta måste ju den lilla också få en egen", den "lilla" är två år gammal… Det har i alla fall varit intressant att se vad ni alla har sagt, och hur era resonemang har sett ut. Tackar för detta, och nu är jag nöjd:)

[SallysPigge]
0

#15 tycker ditt val av julklapp är ett himla bra val :D Vi funderar också på att köpa till lite kontroller till Wii, dom är inte billiga dom heller. Barnen uppskattar att ha flera då man kan spela flera samtidigt med vissa spel. :)

Dansken91
0

#16 ja det finns en hel del spel som är roliga för många att spela. BTW 499 för kontrollen och 249 för nunchucken på siba, brukar i vanliga fall helst vilja handla på Elgiganten, men i detta fallet var det lite billigare på siba. Det är ju ett köp som inte kan misslyckas;)

Fridaaaa
0

Jag tycker att det är nödigt med både och för en 6 åring :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RadioMG]
1

Nej och åter nej!

Har barnet redan en bärbar dator så räcker det. Får barnet dessutom en surfplatta så ser jag det som bortskämdhet.

Det barnet kan göra på surfplattan kan hen göra exakt samma på datorn.

Så nej, och åter nej!

Dansken91
2

#18 #19 samma sak som jag anser:) Jag såg något intressant i tidningen idag eller var det var… Att nu 2012, hade 50% av alla tre åringar, någon slags teknik så som surfplatta, dator eller mobil. DET är sjukt! En sak är om de har tillgång till det, men att äga det (som jag tror artikeln menade) är rätt överdrivet. Men men, vad föräldrar ger sina egna barn bryr jag mig inte ett dugg om, det är deras ansvar och dom är förhoppningsvis kapabla till att gör egna intelligenta beslut. Men nu har jag fått svar på min fråga, och fått se vad ni alla anser, nu kan tråden låsas eller vad som.

Fridaaaa
0

#20  ja jag tycker det är galet.
Ok att de lånar föräldrars dator eller liknande en liten stund då och då för att spela lärorika spel, men barn i den åldern ska leka med kompisar och träna kunskaper på andra sätt än mycket dator ect :)

orsakverkan
0

#12 Hade köpt en Google Nexus 7. Kostar strax över 2000 kr.

Men sedan kan jag hålla med om att barn inte behöver både dator och surfplatta. Har ni råd är det väl ok, men de dör inte utan heller :)

Bosse6
0

Undras hur det blev i slutänden. Surfplatta till barn är bra. Det är de som har nytta av den. Men passa på att lära ut sökfunktioner mm. Det finns jättemånga bra pedagogiska program.

Fridaaaa
1

#23 Ja surfplatta är bra i lagom mängd 🙂 Men bör inte användas för mycket heller. Barn behöver röra på sig, får använda sin fantasi, vara sociala med andra barn.
Och har barnet dessutom en bärbar dator med, ja då är risken ännu större att barnet blir mer stillasittande tror jag.

Dansken91
0

23# nej det blev ingen platta, men det är inget omöjligt att det blir senare i år. Jag kan hålla med dig om att det finns många bra program som är utformade för att lära ut barn matte, språk och liknande på ett bra och givande sätt. Men jag har aldrig sett ett barn som tycker det är kul att spela ett spel som är lärande, bortsett från i skola där det är en del av dagsuppgiften, men inte ens då görs det för att det är kul;) Rent generellt kan jag tycka att ett så litet barn bör ha tillgång till dator, men inte äga, men i vilket fall hade det krävts riktlinjer som inte låter barnet sitta 12 timmar om dygnet framför skärmen.