Begagnat eller nytt?
Vad kan ni tänka er att handla begagnat till ert/a barn? Finns det något ni inte köper begagnat?
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Jag köper inte leksaker och matsaker begagnat eftersom jag vill veta att de är tillverkade efter 2007 när man förbjöd fler farliga ämnen i leksaker. Annars köper jag i princip allt begagnat, vagn, bilstol, kläder, tygblöjor m.m. Jag tycker det känns bäst av många anledningar. Miljön, för barnet iom att gifterna i kläder t.ex är mer urtvättade och plånboken.
Bilstol köper jag bara om jag vet att åldern på den och kollar igenom den mycket noggrant.

Jag har fått en hel massa kläder av en släkting. Sen har jag köpt en del begagnat t.ex en hokus pokus barnstol för 25:- när det blir dags för att sitta i en sådan.
mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar
Bilstol och vagn kan jag inte tänka mig att köpa begagnat. Sen beror resten på vad det är för skick på grejorna, men jag skulle inte köpa något utan att ha sett det först. Till mitt första barn som jag är gravid med nu är det bara leksaker och kläder som jag kommer ha köpt begagnat.

Bilstol köper jag inte begagnat om det inte är från någon jag känner. Nu t ex så lånar jag ett babyskydd av en kompis syster som är pedant. Jag vet att den inte är tappad eller krockad. Men att lita på en random människa på ex Blocket skulle jag aldrig göra!
Annars kan jag tänka mig att köpa det mesta begagnat även om jag inte har gjort det. Vi har köpt en ny vagn, men jag hade kunnat tänka mig en begagnad om jag hittat en bra! Kläder köper jag gärna begagnat om det är fint!
Jag köper helst bilstol, hjälmar och sådant nytt men allt annat går bra begagnat om det är fint skick. Men ibland är det lika ekonomiskt att köpa nytt och sedan sälja det begagnat. T ex bilbarnstolar:-)
Bilstolar är ju bara godkända i tre år så det ska man inte köpa begagnat och inte hjälmar heller. Allt annat kan jag köpa begagnat
Medarbetare på djurskydd.ifokus

#6 Det stämmer inte. Var har du fått det ifrån?

http://www.ntf.se/konsument/fraga2632.asp?katid=1
För babyskydd är rekommendationen 5-7år och för bilstol 10år.
#7 Var en bekant som påstod det

Jag köper helst inget begagnat. En bilstol och en sulky är det jag köpt begagnat. Kläder och leksaker är något jag aldrig skulle få för mig att köpa, jag vill veta vem som har haft det. Jag har fått massor av kläder, leksaker, sängar, vagnar osv från familj och släkt, och det är så långt jag kan tänka mig att gå när det gäller begagnat.

#10 Får man fråga varför du vill veta vem som haft det?
Jag kom på att mjukisdjur är något jag helst inte köper begagnat men det är enbart för att det inte är så lätt att tvätta och samtidigt behålla det fint. Sen är det ju så olika, jag köper inte kläder begagnat som luktar starkt eftersom lukt kan vara svårt att tvätta bort osv.

#11 Jag tror inte jag kan ge något bra svar på det. Det känns bara inte bra. Kanske det sitter i sen jag var liten och min mamma sa precis samma som du gällande mjukisdjur. Jag ville så gärna ha ett jag såg på returvaruhuset men hon sa nej och att det var "äckligt". Så kanske är det så jag känner, att begagnade kläder och leksaker är "äckligt" om jag inte vet vem som haft det. Vet ju att det mesta går att tvätta och få rena och fina, men det är ändå något som tar emot väldigt.

#12 Okej! ;-)
Sådant som är lätt att tvätta/göra rent köper jag begagnat. Det blir lite allt möjligt eftersom jag gillar att gå på loppisar, till exempel kläder, matstol, leksaker, böcker. #1 Det finns ju märkta leksaker? :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#14 Är det tryckta årtal i plasten då?
#12 Har du mer än ett barn? Oftast brukar nog många känna så med första barnet… sedan brukar det försvinna tycker jag det verkar på många.
Gossedjur gillar jag inte heller beg. Svårt tvätta.
Jag köper inte gärna gosedjur begagnat men jag tvättar dock barnens mjuka leksaker regelbundet i tvättmaskin. Jag ser att mer än en, säger att de är svåra att tvätta och jag blir nyfiken på vad som menas? Jag har en eller högst två dåliga erfarenheter under alla dessa år och massor av mjukisdjur och tygleksaker i tvättmaskin.
#17 Hur får du dom torra? Jag har testat men vågar inte tokrtumla?! men får inte innehållet torrt å då möglar de på insidan och börjar lukta
#18 Jag centrifugerar på max, ibland två ggr. Vänder ofta, puffar på nallarna då och om de är tjocka och välstoppade. Har mycket känsligt luktsinne och har aldrig haft problem med att de börjat lukta:-)
#15 På en del i alla fall.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

#16 jag har bara ett barn. Men eftersom jag inte köper begagnat till mig själv heller så känns det inte som att det kommer ändras. Sen är min man av lite samma åsikt som mig. Men vem vet, får man en flicka någon gång så kanske man måste tänka om. Nu är det väldigt många pojkar i familjen som är i samma ålder så kläderna går runt runt oss emellan. Så flickkläder är det väldigt ont om i familjen/släkten.
jag kan köpa vad som begagnat bara de är i bra skicka, dock blir de mest nytt nu för tiden… ok underkläder och badkläder köper jag enbart nytt.
Jag köper inget begagnat för min son - tycker att det är småäckligt med begagnade saker.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#23 Då blir det svårt lämna ditt barn på dagis för där leker alla med allt
#24 som tur är så mitt barn går redan till skolan och till dagis gick hen först när hen var äldre då innan hade vi en au pair - och tråden handlar inte om att leka med nåt begagnad i några timmar utan att köpa begagnade saker för daglig bruk. Kläder även om tvättade blir bara äckliga då vissa plagg även trots tvätt luktar bara gammal svett så fort man svettas lite i dom, begagnade skor kan ge dig "fel gång" då vi alla ställer fötter på annat sätt och skon formar sig efter foten. Och ja - alla får väl tycka vad de vill - och jag tycker inte om begagnad och vill inte se mitt barn i begagnade kläder.
Välkommen till ferretplanet.se :)
#25 Var mest att du skrev att det var äckligt som fick mig att reagera. Även i skolan använder ju barn andras saker dagligen och i stora skolor känner man ju inte alla. Det är ganska mkt tid barn tillbringar med saker både på dagis och i skolan och på dessa ställen kanske inte grejerna tvättas av så noga som man kan göra hemma. Har själv aldrig varit med om att kläder luktat äckligt och har inte påstått att du måste köpa begagnat vare sig skor eller annat utan tog bara upp att i det verkliga livet delas ju en hel del saker ändå, som man inte kan påverka. Sen vad du köper är upp till dig 😉
#25 förlåt men varför skriver du hen om din son när du redan avslöjat att de är en han.. med tanke på att du skrev "son" i din första kommentar ^^
Till sonen för 9 år sen köpte vi endast begagnad vagn och lånade babyskyddet från en kompis. Resten nytt. Denna gång blir det ev begagnad vagn beroende på vad det finns för kampanjer. Nytt babyskydd, nya och begagnade kläder. Resten nytt. Jag har kvar kläder och lite annat plock från sonen, även om jag inte hittar lådorna just nu. Lite frustrerad över det men än finns tid kvar.

Jag har köpt vagn , skötbord, spjälsäng o babyskydd begagnat. Har även köpt lite kläder begagnat men har fått många kläder av släkt o vänner nu som välkomsgåva till sonen typ