Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 618 ggr
Garm
12/16/19, 5:10 PM

Julklappar till barn. Hur många är för mycket?

Funderade lite på det här med julklappar till barn, nu när julen är nära. Denna jul är min son 1 år och fyra månader gammal och kommer få en del julklappar. En från mig och hans pappa och en från farföräldrarna och fyra från morföräldrarna. Kanske en vardera från hans två fastrar. I mitt tycke är det många julklappar. Sonens ena kusin, som är tre år nu, får mängder med julklappar (och födelsedagspresenter, för den delen) av sina föräldrar. Förra julen, när hon var strax över två, fick hon 14 julklappar av sina föräldrar. Plus fyra till av oss andra. Alla får naturligtvis göra precis som de vill med mängden, och priset på, julklappar och dylikt. För mig är det dock alldeles för mycket med den mängden, flickan tittade knappt på grejerna hon fick. Hade väl en del med hennes ålder att göra också, men det blev liksom bara ett virrvarr av grejer som hon knappt ägnade en sekund åt. Det var lite likadant när hon fyllde tre nu i oktober, hon fick 12 presenter av föräldrarna, plus fyra presenter av övriga. Jo, jag "förfasar" mig kanske lite för mycket över det, men jag tycker det blir så fel med såna mängder. Sakerna tappar ju lite sitt värde när barnen knappt ser vad de får utan kastar sig över nästa och nästa och nästa paket, utan att stanna upp och _se_ saken och uppskatta den. Eller? Små barn är ju en sak, men det går ju upp i åldrarna också. När blir det för mycket? Vart går er gräns för för många julklappar/födelsedagspresenter? Är jag ensam om att tycka det är lite galet att fullkomligen överösa barn med sånt? Risken finns ju att de till slut tar mängden och prylarna för givet. Eller?

Annons:
Sindri
12/16/19, 5:23 PM
#1

Nej, du har rätt. Speciellt i dessa dagar av konsumtionshets. Samtidigt vill man ju vara snäll och generös. Vår äldsta var 8 månader sin första jul och det som var intressant var papperet som prasslade och alla snören som glittrade!
Men barnen blir lika glada över ett par paket som av femton. Ta gärna upp det med släkten, att ni tycker det känns osunt. Kanske de istället vill bidra under året med sådant som behövs, stövlar, overall etc. Eller ta med barnet ut på något roligt.

Nu är alla barnen vuxna, men vi började för många år sedan att ge varje barn ett gåvopaket till Unicef, det blev jubel. De får ett par paket för att klapputdelningen är så rolig, men resten av julklappspengarna går till olika organisationer. Och vi får mer tid över att umgås, spela spel etc. Och får vi barnbarn så kommer vi nog vara tråkiga och praktiska och bara ge lite klappar och presenter, och försöka  ge annat istället.

Caeli
12/16/19, 5:49 PM
#2

Tycker att du har kloka tankar! Fjorton julklappar från föräldrarna!! 🤪 Väldigt svårt om man firar jul tillsammans och ungarna är i samma ålder. Kan lätt leda till avundsjuka om några år. Men samtidigt går det ju egentligen inte att styra över vad andra ger sina barn… Däremot behöver kanske inte alla julklapparna med till släkten utan en del kan kanske ges hemma?

Frolly
12/16/19, 5:59 PM
#3

Säger man inte något i stil med; En klapp man kan läsa, en man kan ha på sig. En klapp som kan sparas och en klapp som kan användas och slutligen en från önskelistan

Sarah
12/17/19, 12:07 AM
#4

Vi har ingen gräns för antal, men försöker köpa några större saker istället får många små. Förra julen fick 4åringen ex ett leksakskök. Ett lite dyrare som passar in i stilen här hemma. Sen köper vi gärna sådant som främjar aktivitet, kreativitet eller lärande och saker att göra tillsammans, typ en liten basketkorg som vi köpte till födelsedagen och böcker/ pyssel. I år ska hon få en experimentlåda bland annat. Ettåringen får inte så mycket i år, mest sådant hon är avundsjuk på som storasyster har. Ex en mjuk tygdocka. Storasyster har en som är hennes speciella docka som hon aldrig behöver låna ut eller dela. Såklart vill lillasyster ha den jämt, så nu får hon en egen liknande. Från övrig familj får de mest kläder de behöver, eller böcker, eller nu ngn upplevelse då äldsta ska få gå på Disney on ice med faster och ena kusinen. De frågar oftast vad barnen behöver eller önskar sig, eller om det de vill köpa är en bra idé. I år har vi 3 firanden, eller 4 om man räknar med vårat eget hemma och för att slippa ev avundsjuka öppnar vi det vi föräldrar ger, hemma själva. Gissar att stora kommer få totalt 15 paket, från oss och de 7 familjer vi kommer fira med. Lilla kommer få färre. Mycket, men känns ändå som att det är bra och genomtänkta presenter, inget slentrianköpt.

oh-la
12/17/19, 8:12 AM
#5

Vi har satt en peng till våra barn, 500 kr var. Sonen ör 9 månader så han kommer inte upp i 500 kr från oss. Känner att det blir ganska lagom. Tror sonen får två klappar av oss och dottern 3 eller 4. Vet att hon sedan får 4-5 av mina föräldrar, två av min syster och en av min bror, så det blir ju några ändå. Jag har lite svårt själv för överflöd. Tycker inte riktigt om hysterin och hetsen.

mollyt
12/18/19, 7:15 PM
#6

Här blir det också mest praktiska paket, som skridskor och hjälm, tofflor och den lite utökning av trämat till lekrummet. Stora barnet blir fyra år i vår och får paket av oss och mor-/farföräldrarna. Det yngsta barnet som bara är ett år får färre paket en leksak av oss och en av mina föräldrar, han har annars fått det han behöver (större vinteroverall och skor) som mina föräldrar köpt. Han är för liten för att förstå det här med att öppna paket. Generellt fyller vi på med det som behövs till barnen när det behövs - sparar inte på att köpa grejer till födelsedagar/julklappar utan fyller på när det behövs året runt. Därav blir det inte så många julklappar då de redan fått böcker, pyssel och leksaker utspritt över året liksom.

Annons:
Upp till toppen
Annons: