2019-12-03 23:12 #0 av: [daolif]

Hej,

Min syster är 15 år och har precis börjat få upp sitt självförtroende tillräckligt för att våga ha framtidsdrömmar och plugga. Jag är 19 snart 20 och påväg att flytta hemifrån men är nervös till vad som skulle hända hemma då. Lillasyster säger jämt att hon inte känner att mamma finns där för henne, att hon är självcentrerad och inte bryr sig om våran skolgång. Det är någonting jag också upplevt och på senare tiden har hon börjat vara borta på kvällar och nätter för att hon dejtar, vilket fått min syster att känna sig övergiven. 

Pappa är tillgänglig 50% av tiden men bor numera i en 1 som vi inte får plats i. Då han är bipolär och har episoder så vet man inte alltid när man har en förälder att lita på.  När vi va små så jobbade mamma natt och ibland utomlands, vilket lämnade oss med en då alkoholiserad pappa som inte kunde laga mat eller hjälpa oss med läxor. Det här har pågått i 11 år och jag har länge tagit hand om min syster, bestulen på en del av vad som borde varit min barndom. Men nu när jag flyttar så vet jag inte vad jag ska göra. 

V har min syster för rättigheter? Har försökt att kolla UMO och barnkonversionen för att förstå men allting verkar dömmas väldigt individuellt om jag förstår det rätt. 

Vore så otroligt tacksam för allt stöd jag kan få.

/Dao