Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 784 ggr
mikkan01
4/25/19, 12:47 PM

Dricka vatten

Hur kan jag uppmuntra sonen som blir 2 i sommar att dricka mer vatten? Han kan smaka lite då och då men dricker bara någon klunk här och där, han vill helst ha mjölk eller saft…. förra sommaren blev jag lite desperat och erbjöd saft så han skulle få i sig vätska och har nu försökt på massa olika sätt att få i sig vatten istället men det är precis som att han tycker att det är det äckligaste i hela världen ;P har testat erbjuda enbart vatten och då dricker han inte alls. Har testat med olika muggar, glas, pipmuggar, flaskor utan framgång. Han tycker mest att vatten leker man med. Några tips?

~mikkan

Annons:
MonicaLagerquist
4/25/19, 12:56 PM
#1

Sugrör.Färgade isbitar i vattnet.Kolsyrat vatten En gurkbit i vattnet.Elle en cirtonskiva?

Testat att använda ett finglas på fot Det finns ju fina i plast,

Stolt ägare till fem La permer

Surpan
4/25/19, 12:57 PM
#2

Testat sugrör? Annars tänker jag att mjölk är väl inte så dåligt att dricka? :) Det är ju vätska det med.

/Surpan

MonicaLagerquist
4/25/19, 12:59 PM
#3

#2 Jag har fått lära mig att mjölk är mat.

Att drick mjölk istället för vatten är ibte så bra,

Stolt ägare till fem La permer

Surpan
4/25/19, 1:03 PM
#4

#3 jag tror inte det är dåligt att dricka ett extra glas mjölk när det är varmt ute för att släcka törsten. Bra tips med kolsyrat vatten också, det gillar min son. Speciellt när han får halsa ur flaskan som de vuxna. :)

/Surpan

mikkan01
4/25/19, 1:04 PM
#5

Tack för era tips :) sugrör har jag testat… det funkar tydligen bra som visp ;) mjölk får han till maten oftast, det är mellan måltiderna jag helst vill att han ska dricka vatten, trots att jag spär ut saften ordentligt känns det inte direkt nyttigt. Ska testa smaksätta med gurka och isbitar.

~mikkan

Surpan
4/25/19, 1:07 PM
#6

Brukar ni skåla? Det kan vara riktigt poppis också. :)

/Surpan

Annons:
mikkan01
4/25/19, 1:10 PM
#7

Har testat ett par gånger men då ska det bara skålas, absolut inte drickas. Brukar sluta med en jätteblöt mamma och en jätteglad pojke ;)

~mikkan

-Aida-
4/25/19, 2:52 PM
#8

Blanda citron vatten i en tillbringare med lock och säg att det är saft. Det förutsätter att han gillar citron förstås. Har du provat erbjuda vatten från olika kranar? Är man känslig för smaken av vatten kan det smaka väldigt olika beroende på om det kommer från badrumskranen eller kökskranen, eller om de stått en stund, eller i kylen, han kanske gillar sitt vatten kallt och inte ljummet? Låter man vatten stå i kylen utan lock så fångar de upp smaken av allt annat i den. För vissa är vatten som vilket vatten som helst, men är man känslig mot smaken av vatten spelar allt roll.

mollyt
4/25/19, 7:17 PM
#9

Jag röstar också för sugrör! Vi har sugrör i rostfritt stål. Annars kan ”fina glas” fungera hos oss. Vi har en sportflaska från klean kanteen (rostfritt) och den gillar vår treåring att dricka kallt vatten i, gärna med isbitar! Har aldrig serverat saft ännu så har inget direkt tips där mer än att spä ut mer och mer eller ersätta ”saft” till vatten med bär i. Lägger du till exempel frysta björnbär i vattnet så färgar de av sig fint och ger lite smak. Kallar ni det för saft så kanske ni kan vänja bort att det ska smaka sött?

[Thiah]
4/26/19, 7:02 AM
#10

Egen vattenflaska? Båda sönerna har roliga, färgglada sådana med deras favoritmotiv(minions, bilar tex) och dessa är konstant fyllda med vatten. På jobbet har vi ett barn som behöver uppmuntras att dricka och hen får en stjärna för varje flaska hon druckit upp. Sen kanske man kan få något efter tex 10 stjärnor? Eller bara glädjen att få sätta upp ett klistermärke på en liten tavla.

mikkan01
4/26/19, 8:43 AM
#11

Tack för fler jättebra tips! Ska helt klart testa med bär och egen vattenflaska. Idag testade vi med lätt kolsyrat vatten och det var ett litet halleluja moment när han faktiskt drack och inte bara lekte med det! Testat vatten i olika temperaturer och även hos folk som påstår att dom har jättegott vatten men det tycker ju inte han alls. Funkar det inte med bär eller citron får jag sätta upp något belöningssystem:)

~mikkan

Russinlimpa
6/7/19, 2:41 PM
#12

#8 Jag är 21 och har alltid föredragit vatten från badrum. Mycket godare smak, oavsett vart jag bott eller hemma hos någon annan. Ibland har jag t.om tagit med mitt eget vatten hem till folk för att jag inte vet om dem har gott vatten… Är extremt petig och dricker alldeles för mycket lightsaft. 😅

Upp till toppen
Annons: