Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 518 ggr
tlover
2018-11-22 13:20

Vem har ansvar för barnens utbildning?

Vad tycker du, är det föräldrarnas eller skolans ansvar att barnen får rätt utbildning?

Främst, alltså. Såklart har ju båda visst ansvar men jag tänker det främsta ansvaret nu.

l'm back

Annons:
NatasjaHemby
2018-11-22 13:51
#1

Tycker det är skolans ansvar att se till att eleverna får rätt utbildning. Föräldrarna ska inte behöva ta ansvar för att se till att all information som når eleverna är korrekt och inte heller ansvara för att utbildningen sker på ett pedagogiskt korrekt sätt.

(Däremot så anser jag att föräldrarna är ansvariga för att se till att deras barn faktiskt tar till sig den information de får. Lärarna kan inte ansvara för elever som skolkar, sysslar med annat under lektionerna eller på annat sätt vägrar delta i undervisningen.)

SE*Simbelmynes

tlover
2018-11-22 14:53
#2

#1 Håller faktiskt inte med, men det kan ju vara för att jag anser att skolan inte alltid lär ut det som är rätt/rätt saker. 

Jag kommer se till att dootern får sin utbildning hemma om jag märker att den inte är relevant på skolan.

l'm back

NatasjaHemby
2018-11-22 17:45
#3

#2 Problemet om det skulle vara föräldrarnas ansvar att se till att barnen får rätt utbildning är att klyftorna skulle bli ännu större. Många barn har ju föräldrar som inte ens kan svenska och därför har en väldigt begränsad möjlighet att sätta sig in i skolans läroplaner. 

Naturligtvis lär man sina barn en massa saker hemma också och redan där uppstår ju stora klyftor baserade på föräldrarnas egna kunskapsnivåer, men just därför tycker jag att det ska vara skolans (eller skolverkets eller politikernas) yttersta ansvar att se till att alla barn får en adekvat grundläggande utbildning.

SE*Simbelmynes

tlover
2018-11-22 18:05
#4

#3 Det finns viktigare saker än läroplaner däremot. En hel del som vi själva anser är viktigt ser man knappt i skolan.

l'm back

Upp till toppen
Annons: