Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1227 ggr
oh-la
2017-10-14 10:47

Bilstol till andra bilen - tips

Jag skulle behöva ga lite hjälp med bilstol till vpr 1-åring. Vi har redan en besafe till den bil vi kör mest, men skulle behöva ha en till. Vi slog på stort och köpte dyrare där hon åker längre och mer och är ute efter en så billig och säker stol som möjligt till bil 2. Det är en saab 9-3, iso-fix finns. Jag kommer köra bilen mest och då är det för att handla, eller åka till mina föräldrar, så som längst någon mil. Även för trygghet om något skulle hända när mannen (som pendlar längre och då kör den större bilen som drar mindre) jobbar. Jag tänker en prisklass runt 2000 kr. Helst under, men något över går bra. Har ni några tips?

Annons:
Fien
2017-10-14 13:01
#1

Jag gillar maxi cosi mobi. Vi har den i ena bilen och en britax multway i den andra, gillar inte den lika mycket men man kan ju ha den framåt sen också, ett tag i alla fall. Prisklassen ligger nog runt 2000 för båda,lite beroende på färg och årsmodell..

mollyt
2017-10-19 19:35
#2

Vi har   Axkid Rekid till vår 1,5åring. https://www.axkid.com/sv/bilbarnstol/rekid/ Den har isofix. Vi köpte den under kampanj men nu hittar jag den för typ 3500kr … men det kommer säkert på kampanj igen.

Pontiac57
2017-10-19 22:37
#3

Vi har britax maxway i ena bilen och axkid wolmax i andra. Super nöjda med bägge och ffa wolmaxen finns till bra priser

oh-la
2017-10-20 10:42
#4

Tack för tipsen! #1, maxi cosi är jag lite inne på faktiskt. Det känns som mpnga är väldigt nöjda. #2, tack! Har kikat på den också, men den är för dyr tyvärr. Har inte riktigt tid att vänta in bättre pris heller. Känns dumt att mab inye haft mer framförhållning… #3 tack! Britax har jag kännt går bort över lag. De stolar som ligger i rätt prisklass har fått fanska dålig kritik. Wolmaxen sär emot ligget på topp på min lista! Om su har tid får du gärna ge lite en liten recension av den :)

Surpan
2017-10-20 11:00
#5

Kan ni vänta till november så kan det finnas riktigt bra erbjudanden på black friday. Vi fick vår vagn 4000 billigare förra året på black friday :)

/Surpan

Pontiac57
2017-10-20 23:27
#6

Britaxen tycker jag bättre om än wolmaxen på flera punkter så jag föredrar den faktiskt :) Nackdelar: svårt att få en lutning så det blir bekvämt för ett mindre barn eftersom den blir väldigt upprätt. Den känns även lite trängre än britaxen och kanske inte passar lika länge? Fördelar: liten så den tar inte mycket plats. Den är enkel att montera och spänna fast barnet i och justera bältet i höjd och även nackstödet. Överlag är jag riktigt nöjd med stolen nu när sonen blivit lite äldre och inte påverkas av lutningen. Den känns robust men ändå smidig :)

Annons:
oh-la
2017-10-21 09:47
#7

#5, gud vilket bra tips! Hade helt glömt att det närmar sig en black friday. Det kan jag absolut vänta på! Då har jag i alla fall ett datum. Det var mer att eventuellt vänta in en kampanj man inte vet när, eller om, den kommet som skulle bli lite svårt. Ett riktigt guldtips :) #6, åh, kanske ska tänka om ang. Britax. Tror å andra sidan att maxway är den dyrare av dem jag tittat på, och den kändes bättre än de billigare. Tror det är multi tech 2 jag kikat på, och den har fått övee lag rätt dålig kritik. Å andra sidan kanske det är dumt att snåla på en stol som hon förhoppningsvis kan ha längre än den vi har nu. Besafe izi go modular funkar ju bara till 18 kg. Tyvärr (för ekonomin inte för mig ;)) har vi bestämt att jag ska vara hemma längre med dottern istället för att börja jobba nu när hon är 15 månader så vi får leva snålt ett tag till…

fluffis
2017-10-21 10:13
#8

Jag gillar också Maxi cosi mobi (sps). Sen den nya XP har kommit så säljer de ut den gamla billigt. Vi hittade vår för 1995:- på XXX Lutz. Nackdelen med Maxi cosi mobi tycker jag är att ändra höjd på bältet, men det gör man inte så ofta. Att luta stolen kan man göra riktigt enkelt med en hand, mitt under färd. Det ären stor fördel. En annan nackdel är att den inte är plustestad. Plustest är ett svenskt säkerhetstest som bilbarnstolstillverkarna låter stolarna genomgå, eller inte. Många stolar idag är plustestade. Maxi cosi mobi har ju några år på nacken. Annars tycker jag Britax verkar vara ett bra märke som många talar gott om och de flesta av deras stolar är plustestade. Vi har själva sneglat på en Britax maxway, men det blev en Besafe izi plus senast.

Fien
2017-10-21 21:34
#9

#8 maxi cosi mobi XP har de underlättat med bältet på, så det är mycket enklare att flytta bältet nu :). Den är dock lite dyrare än sps:en.

Pontiac57
2017-10-22 22:51
#10

Ja multitech och twoway har fått ganska dålig kritik men maxwayen ska vara bra. Tror vi köpte våran för ca2500 på rea så inte så farligt dyr :)

[Nalaa]
2017-10-24 12:25
#11

Jag har för mig att alla bilbarnstolar som säljs på Babyproffsen är plustestgodkända (förrutom Maxi Cosin). Just av den anledningen skulle jag personligen välja en annan stol:-)

Upp till toppen
Annons: