Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 1392 ggr
Litenloppa
7/6/17, 9:52 PM

Dessa eviga läggningar...

Sonen 16 månader sover i spjälsäng sedan han fyllde ett år ungefär. När han väl somnat sover han gott hela natten, kan vakna nån gång men bara han får tag i en napp så somnar han om på några sekunder. Men läggningarna… här sitter jag sedan 1,5 timme tillbaka. Unge mannen vägrar att somna; pratar, pillar, snurrar runt, kastar nappen och ställer sig upp. Han började som vanligt att gäspa redan vid 18 tiden. La honom kl 20. Då var han så trött att han stapplade runt i vardagsrummet och bara ryckte i än det ena än det andra med halvöppna ögon. Det tar ca 2 timmar. VARJE kväll. Jag blir skvatt galen snart. Det är så förbaskat trist att sitta här i mörket och göra ingenting. Jag kan inte gå ut ur rummet, tar jag 2 steg från sängen panikgråter han tills han knappt kan andas… Jag vet inte vad jag ska testa att ändra på. Han sover 1,5-2 timmar mitt på dagen(oftast 10.30-12), annars blir sen eftermiddag/kväll ohållbar för hela familjen. Äter mat ca 17.30, han badar ca 19 och sen på med pjamas och borsta tänder. Vid kl 20 är han verkligen trött men dock inte sådär övertrött att han skulle "krångla " för det. Får flaska med välling sittande i min famn i föräldrasängen och vi läser lite bok. 1 godnattvisa när flaskan är slut och vi kramas godnatt. Sen puss och "sov gott " precis när jag lägger honom i hans säng där han har täcke (som han mer ligger på än under), kudde och mjukisdjur(som han struntar i alternativt kanske leker lite med). Funderar på om han bara skulle sova nån timme t ex 10.30-11.30 och istället lägga honom senast kl 19? Vetekudde? Ljudbok verkar en del köra på, vart hittar man bra sådana till andriod? Det är dags att byta till växa säng snart då han är nära att klättra ur spjälsängen. Någon som varit med om att läggningarna gått lättare då?

Annons:
Sammet1
7/6/17, 11:29 PM
#1

Fungerar det att få honom att somna någon annanstans än i spjälsängen och sedan flytta över honom? I soffan, i knät, i föräldrasängen med förälder bredvid? Det låter som om han behöver tryggheten att ha dig nära, och om det funkar att låta honom somna så men sedan flytta över honom i egen säng, så pröva!

**Surface of Velvet
**Core of Steel

[postmortum91]
7/7/17, 12:08 AM
#2

Korta av vilan. Dottern som är lika gammal som din sover 1 h på dagen. Sen har vi gjort så att somnar hon inte inom 30 min så får hon vara vaken ett tag till. Så håller vi på tills hon somnar inom 20-30 min. Om hon är nära att somna så sitter vi längre. Märker jag att hon bara grejar och inte alls kommer till ro så struntar jag i det rätt fort och låter henne vara vaken lite längre, kan räcka med 30-40 min. Jag är ju inge proffs men har inbillat mig att barn är som hundar i mycket. Om man alltid kämpar 2 h så anpassar sig barnet till det och det andra normalt för hen. Men nattar man bara när barnet "kommer till ro" så förknippar barnet att det är så det går till när man ska sova. Hoppas du fattar vad jag menar. Jag har kanske fel, men så har vi kört och hon somnar oftast inom 15 min och sover 12 h.

[Thiah]
7/7/17, 12:45 PM
#3

Hur nattar ni? Läser ni? Får han lyssna på ljudbok? Jag är av den åsikten att barn ofta behöver sin dagssömn. Hjärnan ska behöva 90min på dagen för att varva ner och bearbeta ordentligt. Men, alla barn är såklart olika. Vi läser saga och sätter sedan på ljudsagor från Spotify. Ibland tar natt ingen 1 timme ibland 20min beror på hur trött han är.

fluffis
7/7/17, 2:29 PM
#4

Jqg har inga direkta tips att ge. Jag kan bara konstatera att vi nyss har haft det likadant här med sonen som blir två i augusti. På dagen kunde han inte komma till ro alls så det blev ingen dagssömn. Ibland somnade han av utmattningvid 16.30, missade kvällsmaten, som han fick äta när han vaknade, och sen blev han naturligtvis helt omöjlig att få att komma till ro på kvällen. Han fick helt enkelt vara uppe med oss till 22 när vi lade oss. Detta varade i ca tre månader och började ungefär när lillebror kom till världen. Stor omställning tänkte vi. Dessutom har han haft rejäla problem med tänderna. Haft händerna i munnen och dreglat massor. Nu när jag läser atthan inte är den enda med sömnproblem så tänker jag att det kanske även är en fas? Nu är vi tillbaka till de normala rutinerna som är väldigt lika #0. Sova en timme vid lunch och lägga sig runt 19.30. #0 Kanske är det bara att stå ut och vänta ut det?

fluffis
7/7/17, 3:43 PM
#5

Oj, jag glömde ju. Startskottet för hela den här svårnattade perioden var att vi tog bort ena sidan på spjälsängen och ersatte den med en bräda. Skönt, tänkte vi, då kan han klättra ur själv och när han vaknar på nätterna gå in och lägga sig hos oss, så att vi slipper hämt honom. Yeah right. Det som istället hände var att han tyckte att det var mycket roligare att klättra ur och rota runt i rummet, istället för att sova, när vi nattade honom. Nuförtiden sover han enbart inne hos oss.

Kyllan56
7/7/17, 4:33 PM
#6

Du kanske ska lägga honom när han börjar gäspa. Att vänta på att barn ska lägga sig senare, skapar ett övertrött barn. När man är övertrött går hjärnan på högtryck för att hålla sig vaken, så då blir det svårare att komma till ro när man väl kommer i säng. Alla har sin eggen dygnsrytm.

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

Annons:
Litenloppa
7/7/17, 7:21 PM
#7

Ja nu sitter jag här igen, fast en timme tidigare än vanligt 😁 Vi har gjort allt som vanligt med mat och bad osv men la honom i säng en timme tidigare dvs kl 19 istället för 20. Som någon nämnde så har jag mina funderingar om ifall det kan vara så att han blir lite för trött när man väntar till kl 20… Hittills kör han den vanliga cirkusen dock 😑

Litenloppa
7/7/17, 7:32 PM
#8

Halleluja! Snarkar efter 30 min! Fast man ska inte hurra för tidigt men ändå, HURRA jag får klämma i mig en bulle i lugn och ro idag :D

Kyllan56
7/7/17, 8:47 PM
#9

Se där, vilken lättnad! 😃

”När Hjärtat och Sinnet är i balans… Då är allt möjligt”

PerhapsimAnna
7/7/17, 11:09 PM
#10

SORRY SUPERLÅNGT INLÄGG!!!!

Vi har en dotter i samma ålder och hennes schema är ungefär såhär:

6:00/6:30 - vakna, bajsa, frukost och sedan fri lek

9:50 - välling/annat mellanmål

10:00-12:00/12:30 - sova middag

Sedan blir det lunch när hon vaknar och mycket uteaktivitet eller om det är dåligt väder så hittar vi på annat inne.

15:00 - mellanmål

17:00 - middag med familjen

17:30 - flaska välling vid ett lugnt tv-program, bajsa, byta blöja och borsta tänderna

18:00 - Nattning börjar (tar ca 5-40 min). Nattar genom att hon får ligga på min arm tillsammans i våran säng och vi pratar om de olika djuren hon kan ljuden till och så frågar jag om hon kan säga mamma, pappa, mormor och så vidare. Sjunger även samma visa som jag alltid sjungit när det varit dags för natten (blinka lilla stjärna) och sedan säger jag att det är dags att sova och så ligger vi där o myser tills hon somnar. Hon brukar bråka en del men jag låter henne böka runt, gråta, sparkas och förklarar bara för henne att nej, det är dags att sova annars tar mamma bort armen och så lägger jag tillbaka henne på min arm tills hon slutar. Hon har även en docka som blivit lite av nattningsrutinen.

Sedan börjar allt om igen! Hon sover hela nätterna, kan dock vakna ibland runt 23 men går oftast lätt att natta om. Upplever att om jag drar ut på tiden så blir hon bara bråkigare och bråkigare och till slut runt 20 tiden så går det knappt att natta längre för hon har fått alldeles för mycket vakentid/intryck. Du kan testa att korta av dagen ännu mer för att se om det kanske blir för mycket vakentid.

Hon sover i våran säng fortfarande och vi har märkt att det fungerar bättre, nattar vi henne i sin egen säng så blir det sömnlösa nätter med mycket spring sen gör alla absolut vad dom känner för men upplever att hon sover bäst i våran säng .

Sova hela natten = vi är glada

mollyt
7/8/17, 9:16 PM
#11

Jag vill som #3 också slå ett slag för dagsömn på små barn. Min dotter är 15 månader och sover gärna 2x2h(!) på dagen - och ändå sover hon 10-11h på natten. Hjärnan behöver sömn för att kunna bearbeta, det är inget konstigt. Att bara ta bort degsömn är ingen mirakelkur för nattsömn. Jag läste forskning hos amningshjälpen som sa att dagsömnen inte påverkar nattsömnen alls och det har jag tagit till vara på.

I vilket fall, det kan vara så att ert barns dygnsrytm inte passar in i er läggning? Prova att lägga tidigare eller gör som #2 och plocka upp barnet om denne inte somnar inom rimlig tid. Då är det bättre att gå upp och ha lite tråkigt, kanske läsa en bok i soffan, och sedan göra ett nytt försök när tröttheten gör sig påmind. Ha gärna mörkt och svalt i sovrummet.

Annars som #1 skriver så kanske nattning i spjälsängen passar er riktigt just nu? Ligg bredvid i er säng, eller låt honom somna i famnen/soffan eller så och sedan lägg över i spjälsängen när han somnat. Har ingen egen erfarenhet där då vi nattar och samsover i vår säng. Om ni byter till växasäng så får ni lättare att ligga bredvid hos honom, om ni inte vill att han ska sova i er säng. Jag hade nog själv bytt till en bäddmadrass på golvet (inte så hög så lätt att ta sig i/ur och mer utrymme för er att ligga bredvid vid insomning).

Litenloppa
7/11/17, 7:55 PM
#12

Näe det funkade bara den enda kvällen. Nu är det samma kör igen, somnar nästan, resa sig upp och gnäll och gap och skrik. Jag orkar inte!! Pappan har ett sånt jobb att det oftast bara är jag hemma på kvällarna men jag flyttar fasen snart. Orkar inte 2 timmar tjafs varenda kväll bara för att ungen inte vill sova trots att han är trött! Jag fattar inte vad felet är mer än att han inte har lust. Men det går inte att ha honom uppe halva natten heller eftersom han är så vansinnigt trött till slut att ham bara vrålar vad som än görs. Jag ger upp….

Niini
7/12/17, 8:26 AM
#13

Jag tror han helt enkelt är för trött när ni lägger honom.

Annons:
Litenloppa
7/12/17, 8:40 AM
#14

#13 jag är helt med på det, just därför ändrade vi läggtiden till kl 19 istället för 20. Tidigare än så vet jag inte om det är nån idé… kan ju gå upp i sovrummet vid 18.30 kanske, det brukar ta ca 20-30 min att läsa bok och sjunga vaggvisa. Det känns som att vi snart provat allt, rutiner och tider. Tyst/vanliga ljud, mörkt/lite ljus, varmt i rummet/kallt i rummet, olika kuddar, gosedjur/inte gosedjur etc… snart börjar jag jobba också…

Destany
7/12/17, 1:51 PM
#15

En läkare sa en.gång till mig sömn föder sömn. Så kanske låta honom sova lite mer på dagen o se vad som händer istället för att korta ner dagvilan.

Litenloppa
7/12/17, 2:36 PM
#16

#15 bra tanke och det har jag testat med. Han har då fått sova 30-60 min vid 16 tiden förutom sin vanliga vila men märker ingen skillnad vid läggning. Jag börjar tro att det helt enkelt är såhär han är… han har generellt svårt att varva ner ordentligt. Varje vaken minut är han sysselsatt, det närmaste nedvarvning vi kommer är att läsa eller rita och då gäller det att han får stå upp, sitta vill han inte ens i knäet. En del människor har ju svårt att slappna av. Det går ut så himla mycket över resten av livet bara…

[Thiah]
7/12/17, 3:38 PM
#17

#16 fast vid den tiden kan det vara försent för en sovstund om han är väldigt aktiv. Men såklart han kan vara en hyper aktiv pojke och då är det svårt att slappna av. Speciellt när man är liten och inte förstår.

Litenloppa
7/12/17, 5:50 PM
#18

#17 jo det tycker jag med egentligen men iom att han vaknar från vilan ca 12.30-13 så är han inte trött igen förren 16 tiden. Det är krångligt det här ×D

Lilolizeit
7/12/17, 6:17 PM
#19

Vi har liknande "problem" här hemma. Sonen har jätte svårt att varva ner, oavsett sömn under dagen och oavsett hur länge. Har testat att ha väldigt fasta rutiner med mat, bad och bok eller godnatt sånger. Vi har testat massa olikaunder långa perioder, men har fått inse att han har allmänt svårt att varva ner och sova. Han kan ha jätte svårt att somna på dagen också. Vi har honom i vår säng på kvällen och han får ligga och snurra och ibland är han arg och sparkas och ibland vill han bara mysa och ligga så nära så han håller på att kväva mig.. det enda vi gör nu är att ligga bredvid och själv vara lugn, trots att det kan vara frustrerande ibland. Han somnar ofta efter 1 timme eller en och en halv och det har vi fått anpassa oss efter.. Förhoppningsvis blir det bättre med tiden, annars får vi fortsätta försöka se det som en mysig stund.. det bästa för oss har varit att vi accepterat att de tar så här lång tid och räknar med det och planerar där efter..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

[Thiah]
7/12/17, 6:34 PM
#20

#18 nä det är verkligen inte lätt! Bråkiga små skruttar

Annons:
Niini
7/12/17, 7:21 PM
#21

Men hmm.. Försökt få dagsvilan lite senare? Successivt dra ut läggningen med 5-10 minuter varje dag. Vill minnas nåt sånt tips när äldre var lite och vi var på en föreläsning om bebisar.

fluffis
7/12/17, 8:26 PM
#22

Vad jobbigt Litenloppa! Man vill ju göra allt för dem men man har ju egna gränser också och man orkar inte hur mycket som helst. Det verkar ju vara en aktiv liten rackare du har. Får han mycket fysisk stimulering under dagen? D flesta behöver nog det tror jag.

Litenloppa
7/12/17, 8:38 PM
#23

Tack allihop för era engagerade tips! Det är så skönt att få lite hjälp att tänka när det känns som man sitter fast. #21 jag försöker ^^ Kan hålla honom vaken till 11 sen är det katastrof med allt ;) Har vi besök eller är ute och far på stan kan han vara vaken till 12 men det kan vi ju inte varje dag. Han skulle behöva mer tid med jämnåriga men det verkar trögt här omkring… #22 Ja vi är ute nästan hela förmiddagen så länge det inte ösregnar/blåser storm. Hänger på lekplatsen, pysslar i trädgården eller går på upptäcktsfärd i skogsdungarna runt vårt hus :) Eftermiddagen blir dock lugnare, hushållet måste ju skötas med och maten lagas osv…

[Thiah]
7/12/17, 9:19 PM
#24

#23 han behöver ju lugn också trots att han är aktiv. Joel blir tex helt galet överhypad nuförtiden. Han är ju dock över 3 men har blivit extra känslig för för mycket stimuli och trötthet i kombination. Herregud sådan plåga han var på båten mellan Sverige och Finland. Han behöver en lugn del av dagen för att orka. Och då sover han ändå riktigt bra.

Sarah
7/14/17, 10:48 PM
#25

Vi har också bedrövliga läggningar just nu, men biter ihop och tar fram mobilen när jag inte orkar vara gullig och trevlig längre. Att ignorera gör bara allt värre, men tillslut orkar man inte :p #24 båtar verkar vara extra kul… Varje gång vi åker till Gotland är hon galen. Spelar ingen roll när på dygnet vi åker. Har vi inte hytt springer hon i 3 timmar. Innan hon kunde gå kröp hon i tre timmar. För två veckor sedan åkte vi nattbåt utan hytt och det gör vi inte om.

Upp till toppen
Annons: