Annons:
Etikett08-nybliven-förälder
Läst 1291 ggr
[postmortum91]
1/8/17, 11:58 PM

Bli dagmamma

Jag har i en annan tråd sagt att jag vill vara hemma med min dotter. Nu undrar jag, är det "lätt" att bli dagmamma? Jag är ju förskollärare nu. Sen när vi köper hus, så kan jag ju anpassa och starta daghem så kan jag ha dottern + 4-5 barn till. Någon som har erfarenhet/kunskap?

Annons:
AnnaFagerell
1/9/17, 7:21 PM
#1

Dagmammor försvinner ju mer och mer. Där vi bor är det bortskaffat i två kommuner

Medarbetare på djurskydd.ifokus

bohan85
1/10/17, 12:03 PM
#2

Och här där jag bor har antalet ökat!

tlover
1/11/17, 7:35 AM
#3

Jag fick känslan av att dagmamman som vi hade dottern hos (men det inte funkade) hade det väldigt svårt ekonomiskt.

Ett tips för att inte förlora kunder är att ha en vikarie för ifall du skulle vara sjuk där barnen faktiskt är inskolade (du kan sköta inskolningen). Vi var tvungen att sluta hos vår dagmamma eftersom hon var sjuk el tog ledigt av andra (viktiga) skäl så ofta att det gick inte. Jag VABade hela tiden kändes det som

l'm back

OlgaMaria
1/12/17, 1:40 PM
#4

Kolla om du hittar någon dagmamma i din närhet som du kan fråga allt du undrar. Har en vän som är dagmamma och hon samarbetar med två andra dagmammor i närheten. De hjälper varandra vid sjukdom och hittar på olika aktiviteter tillsammans då och då.

Hur lätt det är att få tillstånd är nog väldigt olika från kommun till kommun, och utifrån hur behovet av omsorgsplatser ser ut, men det är nog ett bra plus att du är förskollärare! Det lär göra det lättare att få "kunder" också - allt handlar ju om att familjer ska känna förtroende för dig och din verksamhet.

Ersättningen är bra! Om det hela handlar om att man vill vara hemma med sitt barn kan man få ihop det med bara ett par andra barn, och man kan ju eventuellt börja smått i en lägenhet och sen utöka efter ett par år när man köpt hus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JeFo
1/25/17, 7:21 PM
#5

Här tog man också bort alla dagmammor för ca 8 år sedan. Som tur var öppnade vår dagmamma eget via kommunen på någotvis ändå. Såååå skönt att ha henne, hon är guld värd! Så bara för att det inte finns någon så är hoppet inte ute man kan få igenom det ändå.

Upp till toppen
Annons: