Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 1163 ggr
Anonym
Anonym
2014-01-19 20:59

ska man inte kunna gå på mammaledighet?

hej! Jag jobbar heltid inom en bemmaningspool. Jag fick reda på idag av en tjej som också jobbar inom samma bemaning och när hon var gravid för tvåårsen fick hon endast vara hemma med sitt barn i tre månader annars fick hon inte komma tillbaka till bemmaningen, jag blev helt chockad. Klart man måste få vara mammaledig och sen ändå få tillbaka sin bemmaningstjänst, detta gör ju att jag blir orolig när jag väll skall få barn…

Kan man verkligen göra så? Den tjejen jobbar nu inom bemmaningen igen men hon fick verkligen ringa och tjata och prata med högsta chefen för att kunna få anställningen igen, och även fler av hennes bekanta och andra jag pratat med har upplevt samma.

Annons:
Tina-A
2014-01-19 21:19
#1

Har hon inte varit fast anställd? Är du inte fast anställd behöver dom nog inte garantera dig en plats tillbaka.

Är du fast anställd kan du aldrig bli nekad föräldraledighet dina dagar, dom får du ta när och hur du vill tills dagarna är slut eller tills barnet är 8 (7?) år.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Ria74
2014-01-19 21:29
#2

Du har alltid rätt att ta föräldraledighet om du har en fast anställning.

Sen beror det lite på hur det ser ut på bemanningsenheten, det ska finnas något som kallas nolkontraktare. Om dom har en anställning som liknar den gamla timanställningen så vet jag inte om man är garanterad att få komma tillbaka.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Djurälskaren87
2014-01-19 21:42
#3

nej ingen fastanställning tyvärr, men man lägger sig tillgänglig varje vecka och kan lägga det flera månader fram men är ju omöjligt för mig att lägga tillfänglighet när jag är hemma med barnet, kan knappast lämna det när den är så liten, kanske någon kväll med pappan dock. men dom menar att man måste lägga sig tillgänglig under tre månader gör man inte det försvinner man i systemet.

Ria74
2014-01-19 21:46
#4

#3 Det är nog det jag kallar nollkontrakt. Du har ingen fast procent du kommer att jobba vecka för vecka då utan du jobbar efter hur stor efterfrågan det är?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Djurälskaren87
2014-01-19 21:48
#5

4# ja jag har ju skrivit kontrakt att jag är anställd hos dom men dom kan inte garantera mig hur mycket jobb jag får, men jag får jobb nästan varje dag om jag vill då det alltid är någon sjuk.

Ria74
2014-01-19 21:51
#6

#5 Precis, då är det samma vi pratar om 🙂 Tyvärr tror jag inte dom är skyldiga att låta dig komma tillbaka. Men det brukar inte vara något problem att få jobb där igen efter mammaledigheten.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Annons:
Tina-A
2014-01-19 21:51
#7

Eftersom du inte är fast anställd som du skriver behöver dom inte anställa dig tillbaka igen efter att du varit mammaledig. Men du kan ju alltid söka anställning där på nytt efter att du varit mammaledig och hoppas att de anställer dig på nytt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Upp till toppen
Annons: