Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 872 ggr
Lojsali
4/7/20, 6:39 PM

Sluta äta på natten, tips

Hej, Vår son är snart 8 månader och äter fortfarande väldigt mycket på natten. Välling 2-3 gr/natt vill han ha. Jag slutade amma honom för två månader sedan då han valde bort bröstet. Någon som varit med om samma? Enligt BVC ska han inte äta nattetid. Alla är individer så tycker det är konstigt att de säger att man inte ska.. Men finns det något matigare kvällsmål som vi kan ge honom för att han ska bli mättare och kunna sova längre? Han sover endast 2-4 h sen vaknar han och har varit så sedan födseln.

Annons:
Sindri
4/7/20, 10:54 PM
#1

Han blir nog helt enkelt inte mätt. Det finns många som inte vill ge sina barn välling och då gör man något som kallas äggmjölk istället. Här en variant från sidan Familjeliv   https://www.familjeliv.se/forum/thread/70347871-aggmjolk-till-10-manaders
"Hitta ett annat recept som jag testa idag.
2 äggulor
25 gram osaltat smör
2 dl kokt vatten direkt från vattenkokaren
Detta drack dottern glatt :) "          

Man häller det  kokta vattnet över äggulorna och smöret samtidigt som man mixar så inte äggulan koagulerar.

Emmmm
4/8/20, 2:51 PM
#2

Jag blev så trött på BVC när hon sa att när sonen var 6 mån skulle han inte äta på natten längre precis som om alla barn var lika. Det är så individuellt och vissa behöver äta oftare än andra… min son åt varannan timma till han var 7 månader och plötsligt inte ville amma längre. BVC föreslog att jag kunde ge lite vatten på natten just för att komma bort från mat och det gillade han inte så då slutade han att äta på natten helt. I vårt fall var han inte hungrig utan ville bara ha närhet men har kompisar som fortfarande matar när barnet är ett år pga att de behöver det. Men testa med lite vatten för att byta bort maten🙂

Lojsali
4/9/20, 9:22 PM
#3

Vi har testat med vatten men det är inget som intresserar honom på natten. Han verkligen slukar flaskan nattetid när han äter. Är nog som ni säger att han inte är helt mätt. Men han vill inte äta mer dagtid.. ger honom redan: -1 portion gröt med katrinplommonpure -egengjord klämmis -1dl matpure och sedan lite fruktpure -egengjord klämmis -som lunchen -stor välling (Vatten till måltiderna såklart) Ger vi honom för lite på dagen eller varför är han inte mätt tror ni? Eftersom han inte tar vatten på natten istället

Lojsali
4/9/20, 9:26 PM
#4

Vi behöver inte byta ut vällingen mot ett nyttigare alternativ utan försöka få honom att inte behöva äta så många gånger på natten. Men kanske är helt individuellt då och somliga äter? Men hade varit skönt att få ner det till en gång per natt ialf så hans sömn blir bättre

Sindri
4/9/20, 11:01 PM
#5

Men äter han inte mat?  Tror han behöver lite fast föda, mer proteiner och fett.
https://barntotal.se/fakta-bebis/mat10/mat-8-12-mnader

Lojsali
4/10/20, 7:56 AM
#6

Jo det är klart han gör det! Frukost, lunch, middag och sen mellanmål! Skrev det i vad han äter per dygn och enligt BVC är det ca 1dl mat han ska äta per måltid! Plus vatten att dricka

Annons:
Sindri
4/10/20, 1:21 PM
#7

Sorry - så slarvigt, noterade bara fruktpuré. Kanske mer mat och mindre frukt, välling etc? Vid 8 mån åt våra barn mest av vår mat, mixat kött, fisk etc.
Jag menade inte att ge honom "äggmjölk" på natten utan istället för kvällsvällingen, det är mer långsiktigt mättande med äggulor och fett istället för spannmål.

Lojsali
4/11/20, 9:55 AM
#8

Jaha där ser man! Vi har inte introducerat ägg än men kanske är bra att testa! Vi har börjat ge mer mat och mindre frukt. Men äter ändå lika på natten. Slukar hela flaskorna. Kanske är i en hungrig period? Eller kan man ge fel mat?

Sindri
4/11/20, 10:16 AM
#9

Alla är ju olika. Vi har olika ämnesomsättning. Jag har en vän som säkert skulle kunna leva på "fika", hon blir aldrig ett uns överviktig. Själv kan jag knappt titta på en kaka, men å andra sidan mår jag lite illa av bara tanken på fika.

Det är länge sedan våra barn var små, men jag önskar jag hade vetat då vad jag vet idag. Ändå så lagade jag all nästan all barnmat själv, lillen fick mera burkmat än de andra, han är den som varit mest kräsen vad gäller mat som barn, nu äter han det mesta. Trots att jag var en riktig bullmamma och de fick lördagsgodis så har ingen av dem hittills haft problem.

Idag skulle jag vara väldigt försiktig med just fruktpuréer, jag litar inte alls på livsmedelsindustrin och har inte koll på innehållet, men ändå. Finrivet äpple är väl ok att börja med, man kan köpa frysta bär och mixa, känns alla gånger fräschare.

Din son måste ha börjat få tänder, och då behöver han något att träna tänderna på och lära sig tugga. Det där är alltid läskigt för man är så rädd att de skall sätta i halsen. mjukkokta grönsaker som broccoli med mycket smör och ärtor som de kan äta med fingrarna gillade våra barn.

Ägg skall man ju alltid introducera försiktigt, men äggula är mindre allergent än vitan,  därför är det bara gula i äggmjölken till barn. Ge bara liten smakportion först.
Ja barn växer ibland i raketfart, det syns inte alltid utanpå  eller på vikten, det kan vara organ som utvecklas, som t ex hjärnan, som kräver mer energi.

Ceciliaolucifer
4/11/20, 5:14 PM
#10

Äsch, en 8 månaders är liten fortfarande. Låt honom äta på natten. Testa ge vatten i flaska och fungerar inte det så ge ersättning/välling. Det kan vara trygghet/vana etc. Tids nog kommer han sova längre och vara redo att säga hejdå till ett mål mat. Hur sover han? Lägger han sig väldigt tidigt är det kanske inte konstigt att han vill äta 2ggr/natt.

Lojsali
4/14/20, 8:15 AM
#11

Det kändes bra att höra att han fortfarande är liten. Tänker att han är så stor nu så då borde han inte behöva äta på natten. Speciellt med BVC som tjatar och tjatar. Han brukar somna vid 18:30 varje dag och vaknar mellan 6-7:30 på morgonen.

Sindri
4/14/20, 9:10 AM
#12

Slå dövörat till BVC om han växer som han ska, är glad och pigg. Enligt BVC skulle min äldsta aldrig börja äta mat om jag inte fick i honom mosad potatis med bröstmjölk när de tyckte det var dags.
Han tyckte det var väldigt äckligt. Han är 35 år idag och jag lovar - jag ammar honom inte. 😁

Det enda är ju om ni tycker det är jobbigt att han vaknar, och om han själv blir trötta av att inte få sova mer i sträck. Men prova i så fall med något annat än välling innan han lägger sig för kvällen.

Lojsali
4/14/20, 5:42 PM
#13

Haha! Tack för att du svarade på min tråd! ❤️

Annons:
mollyt
4/15/20, 9:32 PM
#14

Åh han är ju fortfarande liten! Enligt BVC så BEHÖVER de kanske inte äta för att överleva på natten men känn ingen press att ni måsta sluta! Jag slutade amma mitt äldsta barn på natten när hon vad 1,5år och nu är det yngsta barnet snart 1,5år och ammar också på natten fortfarande (men jag tänkte avsluta det nu under våren). Han BEHÖVER inte amma på natten men jag tycker att det fugnerat bra hittills för att han somnar om snabbt och sover bra efter det. Även om han äter bra på dagtid - men såklart mer mat än vad en liten 8månaders äter. 

Men ja, jag skulle kanske se om det gick att få i mer mättande mat under dagen för att dra ner på hungern på natten, men jag skulle inte säga att det är konstigt att en 8månaders vaknar många gånger på natten. Tänk på att det är det överlägset bästa skyddet mot plötslig spädbarnsdöd att små barn (under ett år) sover ytligt och vaknar ofta på natten. Den tanken har hjälpt mig när jag varit trött och tyckt det känts lite hopplöst när jag också fått så upphackad sömn.

Lojsali
4/16/20, 12:58 PM
#15

Det är en av mina största rädslor. Psd. Så det kände skönt att höra det. Tack för svar! ❤️

mollyt
4/17/20, 9:43 PM
#16

Usch ja! Jag har varit sååå orolig för det från början men slappnat av allt mer med tiden. Men ja, det har känts lite skönt att påminnas om att det finns bra anledningar till att små barn inte sover så djupt.

Ceciliaolucifer
4/18/20, 7:45 AM
#17

#11 Följ mammahjärtat! Lägger han sig 18.30 och vaknar 06.30/7 så är det väl inte så konstigt att han vill äta ngt eller har ngt uppvak eller två på natten. Bvc ger rekommendationer men mamma och pappa bestämmer :)

Lojsali
4/23/20, 9:42 AM
#18

❤️

[Devya]
5/16/20, 10:33 PM
#19

Ojj, vår dotter är strax 18 månader gammal och slutade för ett par veckor sedan med nattflaskan. Vi tog allt i hennes egen takt och hon valde själv bort flaskan, vilket känns skönt. Nu får hon inte mer någon flaska överhuvudtaget och det känns ljuvligt att det gick så smärtfritt och problemfritt.  Min svägerskas pojke valde själv bort flaskan då han var 15 månader gammal. Så det tycks ju variera. 

Jag skulle inte stressa men om det verkligen är jobbigt så börja ge vatten istället om nätterna. Det är vad de ville att vi skulle göra men det var så otroligt jobbigt och stressfullt att vi gav upp. Det kändes dessutom inte rätt för oss.

SuperLimm
5/20/20, 4:20 PM
#20

Jag sitter lite i samma sits. Min äldsta son slutade amma vid 6 månader (valde bort bröstet och åt hellre mat) och slutade äta på natten ett par veckor efter det.

Min andra sonen, nu 7,5 månad gammal, äter fortfarande på natten, minst 4 ggr/natt. Jag ammar fortfarande både dagtid och nattetid. Han började vägra ersättning när han var runt 3 månader och började inte gilla mat fören han var 6 månader. Han äter två mål mat om dagen, två mål gröt (har inte introducerat välling än då jag tycker gröt mättar bättre) och kanske ett mål fruktpuré. Han får äta så mycket han vill varje gång (dock inte av frukt) och så får han amma efter om han inte är nöjd. Känns ju som att han äter ofta och mycket under dagen men tydligen inte tillräckligt för att klara sig en hel natt. Han har dock bara sovit längre än 4 timmar i sträck en gång. Han och storebror är så väldigt olika så det går liksom inte att jämföra dom såhär. Men ändå är det svårt att låta bli. 

1dl mat tycker jag låter lite, men det är nog kanske vad jag får i yngsta nu skulle jag gissa på, de gånger han äter bra då. Jag brukar inte mäta. Våra barn får äta tills dom är mätta. 

Men jag tänker att så länge han äter på natten så behöver han det. Äldsta sonen började äta på natten igen i januari i år då han var sjuk mycket och började äta väldigt dåligt dagtid. Jag vet att det är en dålig vana och att han inte borde behöva det men han äter fortfarande dåligt på dagen och vaknar hungrig på natten. Visst har vi testat med vatten och visst somnar han om ibland. Men han vaknar alltid igen efter någon timme och eftersom vi föräldrar också gärna vill sova lite på natten väljer vi att ge välling. Det är enkelt och något som alltid går ner. Vår BVC sköterska tycker inte att det är konstigt när han äter dåligt på dagarna. 

Så, så länge barnet faktiskt behöver äta på natten är det enklare att låta dom göra det i mitt tycke.

Mvh Linn

Annons:
Börjar_nu
5/25/20, 10:48 PM
#21

Vår son slutade äta på natten när han var 4 mån. Vår BVC sköterska tyckte att det var för tidigt 🧐 Tror aldrig man kan göra en BVC sköterska nöjd 😝 ta det i er takt istället!

mollyt
6/3/20, 7:32 PM
#22

Vi slutade nattamma nu vid 1,5år (förra veckan) och nämnde det för BVC-sköterskan som inte kommenterade det år varken positivt eller negativt håll (jag har en väldigt trevlig och bra sköterska som jag gillar). 

Det finns inga rätt och fel direkt, ta den tid som passar er!

Lojsali
6/5/20, 9:43 AM
#23

Nu löste det sig så att vårt barn slutade äta självmant på natten. Nu slipper vi BVC sköterskornas tjat kring det! Tack för alla svar!

Upp till toppen
Annons: