Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 694 ggr
Surpan
2/24/20, 10:41 AM

Vilken cykelvagn?

Hej alla!

Vi letar efter en cyklevagn, så jag tänkte kolla med er om ni har några tips?

Vi letar efter en cykelvagn för två barn, som ska användas som cykelvagn och promenadvagn. Barnen är 3 och 1 år gamla nu.

Jag har kikat lite på Thule, men förstår inte riktigt skillnaden mellan tex cheetah 2 och cross 2. Det är rätt stor skillnad i pris…

/Surpan

Annons:
JazzBass
2/26/20, 10:54 AM
#1

Jag köpte nyligen en Thule Coaster XT som varit modellexemplar i en affär här (XXL). Inte använt den så mycket ännu men är väldigt nöjd med den ändå. Känns som den är av utmärkt kvalitet, den rullar fint bakom min mountainbike/hybrid och rymmer också våra båda barn som nu är 3½ och 5½ även om den nu kanske är lite i trängsta laget för så pass stora barn. Köpte den ändå p.g.a. priset som kändes överkomligt och det korta avståndet till dagis (ca 1 km). Det jobbigaste med vagnen är att backa rakt med den med cykeln (genom att leda cykeln bakåt alltså, typ ut genom garaget), men gissar att det är lika eländigt oberoende vilken vagn man väljer. 😛

Vagnfästet i cykeln var hyfsat lätt att installera och den är lätt att koppla bort vid behov. Bakom sätena finns ett ganska stort förvaringsutrymme som rymmer åtminstone två rejäla ryggsäckar. Vagnen funkar också som gåvagn men det har jag inte använt den som ännu. Det tar liten en stund att få barnen in i vagnen med säkerhetsbältena fast (det är trepunktsbälten liknande dem som finns i bakåtvända bilstolar liksom våra Britax Maxways) men det är väl också rätt lika mellan olika vagnmodeller gissar jag, barnen kan ju inte sitta löst iaf. De gillar för övrigt att åka i cykelvagnen också vilket ju är en fördel. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Surpan
2/26/20, 11:35 AM
#2

#1 Tack för recensionen! Hur är dämpningen i vagnen? Blir det skumpigt för barnen ner för trottoarkanter eller liknande? Med bältena antar jag att du menar fempunktsbälte? 🤔 Det är i alla fall var vi har på våra bilbarnstolar. Ställs de in på liknande sätt i cykelvagnen, att man kan spänna åt efter man satt på barnen bältena eller måste man knäppa upp? Finns det viloläge på vagnen?

/Surpan

Emmmm
2/26/20, 12:20 PM
#3

Vi har en Hamax Outback Reclining Cykelvagn 2019. Den är ganska dyr men vi är så nöjda! Sköna stolar för barnen, det går att fälla sätet om de ska sova. Bra dämpning som också går att justera och stort utrymme bak för bagage. Den är skön att cykla med och en fantastisk promenadvagn. Det är lätt att byta mellan cykel och promenadvagn. Nackdelen är att den är svår att fälla ihop!

JazzBass
2/27/20, 2:27 PM
#4

#2 - Ja du har rätt, fempunktsbälten är det, sorry.  De spänns inte åt på samma vis som i bilstolarna dock, men remmarna som går över axlarna går ganska lätt att spänna och lösa på. Inte fullt lika lätt som i bilstolarna alltså men helt ok tycker jag.

Vår vagn har ingen stötdämpning, men barnen inte har klagat nåt på att det skulle vara hårt att köra över kanter. Förstås försöker jag ändå undvika köra över dem så långt som möjligt. Ryggsätet går inte att fälla ner men i övrigt går vagnen ganska lätt att fälla ihop och hjulen är väldigt lätta att ta bort genom att bara trycka på mitten och dra ut.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: