Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 552 ggr
Emmmm
2019-12-25 19:22

Hantera ”min-fasen”?

Hej, jag behöver lite tips och råd. Min son är 2,5 år och har nu kommit in i ”min” åldern då allt är hans. Min mamma, min leksak etc… det är väldigt jobbigt när kompisar är hemma med barn i samma ålder då de inte får låna några av hans saker och antingen blir de ledsna eller min son. Hur har ni hanterat det och hur länge pågick det?

Annons:
Soligajag1
2019-12-25 19:41
#1

Hej ! Mina barn är vuxna nu , men jag bad mina kompisar säga åt sina barn att ta med en varsin leksak som dem kunde leka med , eller byta med varann, barnen alltså. Sen löste det sig själv . För oftast lägger vi föräldrar i oss barnens lekar , som dem kan hantera på sitt sätt . Även fast dem är 2,5 år . Sen har jag 3 barn , dem gör likadant med syskonen , den är ’min’ säger dem ! Prova får du se. . 😀

HH 🙂

Sarah
2019-12-28 01:41
#2

Ja ta med leksaker och prata med barnet innan. Låt honom ta bort de saker som är viktigast för honom, som han inte behöver låna ut. Titta på Daniel Tiger och avsnittet med sången "låna den en stund, så får jag den tillbaks". Den sjunger jag varje gång det blir tokigt och det hjälper nästan alltid. Se till att barnet får tillbaka efter en stund efter bara :) Se och bekräfta barnets känslor. Vägleda, stötta, bekräfta och avleda. Det är en fas alla ska igenom på olika stora sätt :)

Upp till toppen
Annons: