Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 490 ggr
Fridaaaa
12/13/19, 10:42 AM

Era bästa tips vid förkylning?

Sonen har precis börjat förskolan och nu kom andra omgången förkylning.
Era bästa tips? Han är snart 2 år. 

Hostar, feber (fått alvedon supp), snorig
Samt tips på mat. Vet bara att undvika mejeriprodukter vid hostan. Aptiten är sådär.

(lök i hett vatten vid sängen fungerar inte här)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Tante Aubergine]
12/13/19, 11:29 AM
#1

Mat vet jag inte, men det är bra att få i sig c-vitamin vid förkylning.

Tål han citrus? Annars så är bl.a nyponsoppa och blåbärssoppa rika på c-vitamin.

Maria
12/13/19, 11:34 AM
#2

Bara han dricker så kan man ta det lite lugnare med maten. Han kanske inte ens känner smak. Svårt att veta när de är så små.

Skölja näsan med koksalt är också bra. Det hjälpte mycket när vår son var liten och hade upprepade öroninflammationer som han fick i samband med varje förkylning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Fridaaaa
12/13/19, 11:44 AM
#3

#1 FInns det utansocker och sötningsmedel nyponsoppa och blåbärssoppa

#2 Han dricker tyvärr dåligt när han är sjuk.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tante Aubergine]
12/13/19, 11:56 AM
#4

#3 Ekströms är utan tillsatt socker, dock med sötningsmedel.

Vill man inte ha något av dem så får man nog koka egen soppa tyvärr.

Fridaaaa
12/13/19, 11:58 AM
#5

#4 Ja jag ger inget med sötningsmedel.
Känns inte bra att ge sockerbomber heller.

Det har jag inte möjlighet tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Tante Aubergine]
12/13/19, 12:01 PM
#6

#5 Nej, det förstår jag.

Annons:
Sindri
12/13/19, 12:46 PM
#7

Har din son mycket feber? Har BVC rått dig att ge alvedon? Annars har feber den positiva egenskapen att det dödar virus, så har man inte för mycket feber brukar man nuförtiden inte rekommendera att ge febernedsättande.
Det är viktigt att hålla barnet svalt, byta kläder så fort han svettas, ge mycket att dricka. Det är förstås jobbigt att dricka om han har ont i halsen, men försök ge små klunkar eller skedar ofta. Om det finns något han tycker om är det bättre än inget.
Glass brukar gå ner om barn har ont i halsen. Det är inte så svårt att göra själv. Vispa ett par äggulor,1 dl grädde, smaksätt med någon frukt eller bär han tycker om.

Annars kanske bara halvtinade hallon, jordgubbar eller blåbär kan vara ett alternativ. Det svalkar skönt i halsen och kan få ner svullnaden lite.

Bra om ni hittar rutiner och sånt han kan äta vid förkylning, det brukar ju tyvärr bli en del när de introduceras till förskolan. Han får väl fortfarande AD-droppar? D-vitamin är det bästa för att förebygga förkylningar. Kanske ni föräldrar borde fundera på att  äta D-vitamintillskott, snuvbaciller brukar ju vandra runt i familjen.

Hoppas ni får vara friska i jul.

Fridaaaa
12/13/19, 3:57 PM
#8

#7 Nej jag har inte pratat med BVC
Ligger på runt 39 grader när han inte fått alvedon. Gett det då han är påverkad av det.

Ja han får sina D-droppar fortfarande- Är rekommendation upp till minst 2 års ålder :)  Både jag och hans pappa tar också D-vitamindroppar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tassen94
12/13/19, 5:46 PM
#9

Kakao innehåller ju nåt ämne som är hostdämpande. Äter han mörk choklad? Mixa frukt och frys in till glasspinnar. Smoothies med frukt och grönsaker (går också att frysa till glass).

Fridaaaa
12/13/19, 6:23 PM
#10

#9 Det vet jag inte - det har han aldrig fått. Brukar inte ge choklad
^
Ska be sambon köpa hem mer frukt och bär imorgon :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

oh-la
12/13/19, 8:19 PM
#11

Små barn blir så snabbt uttorkade om dom inte dricker, vilket många inte gör när de mår dåligt och har feber. Vi brukar släppa lite på sockerrestriktionerna när barnen är sjuka. Dricker dom om dom får saft eller juice eller nån fruktdryck får det vara så helt enkelt, bara dom får i sig. Vi brukar även kunna vara lite generösa med piggelin. Det svalkar så gott i en öm hals och ger också lite vätska. Sedan som andra sagt, smoothie. Gör man den med frusen frukt blir den också kall och god för halsen. C-vitamin finns inga belägg för att det hjälper alls så det behöver man väl inte känna att man ska trycka i honom om han nu inte tycker det är gott med exempelvis apelsin. Vi ger också alvedon för att hålla nere febern om barnen är påverkade av den. Det är ännu svårare att få i barn vätska om dom har feber, och mer skada gör vätskebrist än febern gör nytta och hellre att barnen mår lite bättre och får i sig själva.

Upp till toppen
Annons: