Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2028 ggr
Tassen94
12/10/19, 6:08 PM

10-månaders skriker vid matbordet

Våran son på 10-månader verkar avsky att sitt vid matbordet. Så fort vi sätter ner honom är det gnäll, tjut och gråt. Även om maten är förberedd. Han är inte förtjust i mat överhuvudtaget. Ska smakar en gång på allt jag lagt fram, spottar ut det mesta. Vissa gånger äter han något, men nästa gång jag serverar det kan han likagärna rata det. Det enda han äter med ordning är gröt och leverpastejmacka morgon och kväll. Ersättning erbjuder jag efter måltiderna, oftast äter han det så han är ju hungrig! Ikväll gjorde jag smoothie till mig själv som jag skulle dricka framför tvn (ananas, avokado, gurkmeja, kanel), alltså inte så söt, men den skulle han ha! Han slukade säkert 1,5dl från mitt glas. Det var alltså inga problem, men hade jag gett det vid matbordet är jag säker på att han skulle rata det! Är det någon som haft det liknande och har lite tips? Jag har låtit honom äta från min tallrik med, men det hjälper inte. Känns som hela matsituationen är kaos! Vi kanske ska börja äta på golvet haha 😂

Annons:
Sarah
12/10/19, 10:55 PM
#1

Kan vara lite för mycket begärt av en så liten att de ska trivas med att sitta fast i en stol :) Min upplevelse av små barn är att de gillar det man själv äter, nya spännande smaker. Våra barn har fått det vi ätit sen de började med mat, de har fått pilla, gegga, kladda, leka osv då har det varit roligt med mat. För övrigt får våra smoothie till frukost alla tidiga morgnar, från den dagen de vill ha det :)

Tassen94
12/11/19, 7:43 AM
#2

Ja han får pilla och gegga fritt med allt, och äter samma typ av mat som oss. Det är tyvärr inte roligt ändå, bara massor med frustration! Jag har varit så inställd på att skapa matglädje, inte stressa över matsituationen och inte tvinga. Han får pilla och kladda med sin mat tills han ör klar och vi tvättar honom efteråt. Men som med allt annat så krånglar det bara! Känner man sig någonsin tillräcklig som mamma? 🙈

Sarah
12/11/19, 8:28 AM
#3

Det har inte med dina mammaegenskaper att göra :) barnens personlighet finns från början. Han är för liten för att man ska ha förväntningar att sitta still. Låter som att ni gör ett bra jobb, fortsätt med det så löser det sig. Vår 4åring krånglar en hel del med matten, men det löser sig. Stressa inte upp er utan låt honom hållas och fortsätt erbjuda olika smaker.

mollyt
12/12/19, 9:58 PM
#4

Kan det vara så enkelt att han sitter obekvämt? Typ dinglar med benen eller något som inte känns bra? Annars låter det ju bra att han får äta i som takt och kladda och prova er mat osv osv. Men inget fel med smoothie! Jag gör det ofta till mig och barnen - går att ha i mycket gott i grönsaksväg och få dem riktigt krämiga med bönor eller kikärtor eller annat gott!

Tassen94
12/13/19, 5:41 PM
#5

#4 det är möjligt! Han sitter i en Stokke stol här hemma. Det är dock samma när vi är hos min kompis som har Ikeas matstol. Jag har fortsatt att ge honom smoothie varje dag nu, och det var bara spännande första 2 dagarna. Nu slår han bara bort glaset. Ska ju till bvc på måndag så jag har fört lite matdagbok och insett att han får i sig mycket mat ändå. Det är bara ljudnivån som är extremt hög. Jag sitter numera med öronproppar vid matbordet för jag får seriöst tinnitus av allt skrik! Undra om det är farligt för hans hörsel också.. 🤔

mollyt
12/16/19, 8:30 PM
#6

Hm vad intressant … förstår att det är jobbigt med skrik. Kanske ni kan prova att äta någon annan stans ett tag? På golvet, i soffan om han sitter knät? Prova er fram!

Annons:
Tassen94
12/16/19, 10:14 PM
#7

Vr på bvc idag och hon fick bevittna hur högljudd han är! (är ju inte bara måltiderna som är kaos, utan även blöjbyten och påklädning osv). Jag vet inte om ni hört talas om High need baby, men alla dem karaktärsdragen passar in på lillen. Hon förstod i alla fall att vi har det jobbigt och vi kan ringa henne när som helst så får vi träffa Barnpsykologen. Men vi bestämde oss för att vänta till effter jul i alla fall då många runt oss är lediga just nu. Jag vet egentligen inte varför jag startar trådar och ber om tips, det är nästan aldrig något som funkat ändå haha 🙈 Men man känner sig desperat ibland när hela dagarna består av krångel och skrik! Jag får fortsätta "lura" honom genom att ge mat på andra ställen än matbordet och ge honom av min mat. Han vill ju alltid ha om jag hämtar något att äta. Även om det bara är några tuggor! Han fortsätter gå upp fint i vikt i alla fall

Sarah
12/17/19, 12:10 AM
#8

Skönt att ni får hjälp. Minsta motstånd brukar vara en bra strategi :) det är inte hela världen om de äter frukost i soffan och lunch sittande på bordet, de kommer sluta med det sakerna i slutänden ::

mollyt
12/18/19, 7:17 PM
#9

Jag hoppas ni kommer över den här perioden snart och tills vidare hittar sätt som duger. Minsta motståndets lag är bra ibland!

MonicaLagerquist
12/18/19, 7:25 PM
#10

För oss fungerade att mata sonen på morgonen när han nästan sov.sittandes i sin säng.Jag matade med berikad gröt.

Stolt ägare till fem La permer

[pamo]
12/13/20, 11:33 PM
#11

Känner igen detta med dottern.. Hon åt dock inte bättre för att hon fick sitta någon annanstans. Har haft såna problem med att få henne att äta.. Gav henne ersättning tills hon var 16 månader ca då hon var så otroligt smal… Tjat från BVC om att sluta ge henne ersättning för hon blev mätt på den o därför åt hon inte, testade men fick bara en ännu tunnare tjej så fortsatte tills hon blev 16 månger somsagt.. Hon är 2 år o 3 månader nu, har fortfarande ät och inte ät perioder, men hon har äntligen lagt på sig lite. Är nu lite sådär småbarnsrund o go. Mer regel än undantag att hon äter nu dock, o jag är så glad över detta! Folk säger att man inte ska oroa sig, att många barn inte tycker om att äta osv.. Men det är ens lilla barn, självklart oroar man sig!! (Även om man faktiskt tydligen inte behövde….. ;) )

Upp till toppen
Annons: