Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2048 ggr
[Bjornmamman]
12/3/19, 10:18 PM

!!Sluta dra mig i håret!!

Så min son är 18 månader gammal. Han drar mig i håret hårt. Jaf har försökt att få honom att sluta på dessa följande sätt.

1. Ta tag i armen titta på honom och sagt Nej det gör ont på mamma gör så här istället å så visar jag med hans han hur han får göra med mitt hår.

2. Tagit ner honom från mig å gått ifrån efter jag har gjort nummer som jag säger i nummer 1.

3. Sätta honom på paus i sin "hage" om ett eller två inte hjälper och går därifrån.

4. Skrikigt AJ! ofrivilligt men ibland får han tag i underhåret å det gör så förbaskat ont. 

Det är bara mig han drar i håret. Har ni några fler tips så tar ja g gärna emot. Detta sker efter dagis och vid nattning eller om han lurar in mig genom att han ska "krama" mig. Jag funderar faktiskt på att raka av mig håret.

Annons:
Maria
12/4/19, 7:40 AM
#1

Nu kanske jag hamnar OT här men finns "hage" fortfarande?

Såg på "fråga Lund" för ett tag sedan och empati utvecklades ganska sent. 3-åringar kunde inte känna så mycket empati medan 5-6 åringar visade känslan.

Han är 18 månader så han förstår knappast vad det handlar om och kanske det hjälper om du har håret uppsatt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Emmmm
12/4/19, 9:14 PM
#2

Min son hade en kort period när han också gjorde det och enbart på mig. Gjorde precis som du och var tydlig med nej. Det gick över ganska fort. Använde tofs under tiden det pågick. Kämpa på, det är förhoppningsvis bara en fas där han testar.

Tassen94
12/5/19, 7:02 AM
#3

Min son gjorde samma, så jag klippte av det haha.. Du får försöka ha tofs. Eller ha ett diadem i håret så kanske den är roligare att ta. Fundera också på om han drar dig i håret för att han har behov av något (närhet, lek osv.) Barn har mycket känslor dem inte kan förmedla så vi förstår. Försök vara lugn i situationen och se om barnet hellre vill ha en kram eller leka. Du kan också försöka avleda och kittla t.ex.

Upp till toppen
Annons: