Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 538 ggr
[bluebird123]
2019-11-28 01:45

Mat "schema" till 7 mån.. om inte så länge 8?

Tycker ni detta upplägget låter bra?

Bröstmjölk under dagen (så mycket hon efterfrågar)

Lunch cirka 1 DL mat(olika varje dag typ) + bär/fruktmos

Middag gröt med bär/fruktmos.

förutom D droppar tycker ni något ska läggas till? mer mat?

Hon är 7 månader och fyller 8 om cirka 2 veckor! ska till BVC o få råd snart

men skulle vilja se hur ni gör =)

Annons:
Sarah
2019-11-28 09:16
#1

Jag ser ingen poäng med att ha schema och bestämda volymer. I den åldern har vi erbjudit våra barn att smaka allt vi äter och låtit dem sitta och kladda och pilla själva mycket. Hur mycket vi matat har berott på barnens intresse och hur magen klarar av maten. Maten nu ska bara vara kul och om du har satt volymer blir du lätt stressad om hon inte äter upp.

oh-la
2019-11-28 12:17
#2

Jag håller med Sarah. Vi gör på samma vis hemma med vår grabb som också är 8 månader. Han helammar och äter vid sidan av det samma mat som vi äter. Han får pastaskruvar, grönsaker i lagom stora bitar som han kan hålla. Grytor får han kladda med och smaka på som han vill. Bönor får han gnaga på, vi trycker bara till dom lite så dom inte är runda utan lite mosade. Vi kör helt enkelt lite Blw-inspirerat och tycker det ör både skönare, mindre stressigt och mer glädjefyllt för barnet.

[bluebird123]
2019-11-28 17:30
#3

Kanske skönt med rutiner? :) Tvingar inte henne (hon vill äta) har svårt o tro det är stressigt för henne, hade hon sagt nej hade det inte vart ngn deal det är upp till henne o ska va kul Undrade över matmängden mest för att se om det är tillräckligt i den åldern / mer eller mindre.

Tassen94
2019-11-28 18:27
#4

Haka inte upp dig på portioner och mängd. Det är sååå olika från barn till barn. Min son är 9,5 månad och jag får aldrig i honom en "portion". Jag erbjuder frukost, lunch, middag samt mellanmål. Han pillar för det mesta i sig lite grann av något, men sällan med god aptit. Enda han äter med ordning är gröt och smörgås på kvällen. Sen får han så mycket ersättning han vill, ibland vill han även ha på natten. Trots detta följer han sin kurva och går upp i vikt. Man brukar säga att man låter barnen bestämma själva, dem säger till när dem inte vill ha mer och det går inte att tvångsmata. :)

Bjallstal
2019-11-28 21:52
#5

Önskar verkligen att det fungerat med så fina rutiner. Här har donnan väldigt varierande matsug haha allt vi äter går ner(hon brukar få sitta och småplocka/matas från våra tallrikar), hennes ”mat”(burkar eller egengjord) fungerar bra vissa dagar och inte alls andra, gröten brukar fungera bra på morgonen om hon får vara vaken 1-2 timmar innan vi ens försöker ge henne mat, och ibland på kvällen. Toppar upp med ersättning när det behövs. Hon är 9,5 månad och har väl kört på samma koncept sedan 6 månader något. Hon erbjuds ofta och får då äta tills hon inte vill ha mer.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sarah
2019-11-29 22:33
#6

#3 skrev stressigt för dig, inte henne :) Det finns inget svar om mängd i den åldern, spec inte om de är ok i vikt. Låt henne äta så mycket eller lite hon vill så länge magen klarar av det. Rutiner, tja det är nice om det funkar. Att servera det ni äter och plockmat när ni äter +mellanmål är också en rutin.

Annons:
mollyt
2019-11-30 04:35
#7

Nu är min yngsta lite äldre (1år i november) och han får frukost, lunch och middag det jag äter i princip och mellanmål men har även fri Amning också. Intresset varierar mycket i mängd på mat - från enstaka smakprov till en portion med påtår liksom. Jag låter honom styra helt själv. Vissa måltider plockar han helt själv och andra hjälper jag till och matar vid sidan av samtidigt.

[bluebird123]
2019-12-04 20:27
#8

Vet inte vad det är för kommentar om tvångsmata? Jag sa ju hon vill äta. Hade aldrig fortsatt om hon inte ville. Däremot är jag såklart fundersam över hur mycket dem ska äta typ i den här åldern vad man rekommenderar även om det blir så eller inte#4

Tassen94
2019-12-05 07:05
#9

I preglife appen finns en podcast om just detta, med en barnmorska och läkare. Dem säger att barnet äter så mycket eller lite den vill. Finns inga direkta riktlinjer sålänge barnet mår bra och följer sin kurva osv.

Upp till toppen
Annons: