Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 1100 ggr
Shamall
2019-11-22 23:14

Distansförhållande med barn

Vet inte riktigt var jag ska placera detta. Men testar. Vi är en liten familj med ett barn på två år. Pappan i familjen vantrivs med sitt jobb och drömmer om nytt yrke. Jag är säker på att den utbildning han önskar söka till skulle passa honom utmärkt och göra honom lycklig. Problemet är att utbildningen är 80 mil bort och utbildningstiden är mellan 4-5 år. Jag trivs så fantastiskt bra där vi bor nu, har mina vänner, och svärmor som jag står väldigt nära och umgås med mycket. Barnet älskar sin förskola och vi bor i en stor bostad i ett bra område. Det är nära mitt jobb och allt känns så tryggt. Fina skolor, bra lugn stad osv. Allt känns som en bra grund för att få en fin trygg barndom. Så är det någon här som haft ett fungerande distansförhållande med barn? Eller är det bara att packa väskan och följa med? Han skulle om jag bad honom att stanna strunta i utbildningen, men jag ser bara fördelar med hans ev framtida yrke, en gladare partner och bättre ekonomi för oss. Jag är inte omöjlig på något sett, men det tar emot att flytta ifrån all trygghet med svärmor, vänner, jobb och bostaden jag kämpat så hårt för att få. Nackdelen är helt klart att det kommer att bli negativt för barnet och pappans relation om vi delar på oss men någonting inom mig säger att som det är nu kommer det bli värre om han stannar och blir olycklig.

Shamall

Annons:
Tassen94
2019-11-24 17:34
#1

Har ni kollat om utbildningen går att läsa delvis på distans? Typ vissa kurser osv. Då kanske det inte behöver bli flera år hemifrån utan endast perioder!

Surpan
2019-11-25 07:23
#2

Ett distansförhållande skulle väl funka för dig men jag tänker att det kanske inte skulle det för sonen ändå? Att vara 5 år ifrån sin pappa i vardagen kommer ju sätta spår för anknytning och annat. Jag skulle faktiskt bli väldigt ledsen om mina barns pappa ville ge upp livet med barnen i så många år. Hade vi pratat ett halvår till ett år hade det väl kunnat vara diskuterbart. Nä, för oss hade det inte gått alls. Antingen så hade jag och barnet flyttat med eller mer troligt så hade mannen fått stanna. Skittråkigt men så är det ju att vara förälder, man kan inte göra allt som man vill.. Kan han inte byta jobb till något han gillar mer i ert område? Eller någon annan utbildning?

/Surpan

Emmmm
2019-11-25 14:05
#3

Ett distansförhållande hade kanske fungerat för mig o mannen men inte till min son. Att få träffa sin pappa så sällan skulle påverka deras relation och anknytning. Ditt barn är i en känslig ålder nu och har lärt sig leva med sin pappa, om han helt plötsligt försvinner tror jag det kommer påverka ditt barn väldigt mycket. Antingen hade jag följt med (om det är möjligt för dig att få jobb där) eller så hade mannen fått låta bli just den utbildningen. Däremot vantrivs han så hade jag uppmuntrat att byta jobb då det finns massor med jobb, men till något som finns där ni bor. Lycka till!

Shamall
2019-11-27 23:23
#4

Tack för bra svar! Utbildningen går inte att läsa på distans inte ens praktikdelarna går att göra i annan del av landet.. Har funderat endel själv och insett att även om vi åker ner ofta så kommer det att sätta spår. Det är inte heller hållbart att pendla så mycket som det skulle bkrävas. Vi skulle leva i en resväska. Jag jobbar inom en bristbranch så jag skulle få jobb direkt men Stockholm finns inte på kartan. Inte under så lång tid.

Shamall

Ria74
2019-12-20 15:40
#5

I vår familj har vi alltid haft det så. Manen jobbar på en båt och har varit frånvarande i veckorna sedan dottern föddes. Det har inte skadat deras anknytning och jag har heller inte haft något problem med det. Allt går bara man vill :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Shamall
2019-12-20 16:28
#6

Kul med någon med erfarenhet! Vi står och stampar lite, får helt enkelt se hur det blir! ☺️

Shamall

Annons:
Upp till toppen
Annons: