Annons:
Etikett05-barn-6-12-år
Läst 580 ggr
Nyfasilivet
2019-11-17 21:33

Simmarförälder

Hej. Är en fd soffpotatis som fått tre sportbegåvade söner. 11 åringen har börjat med simtävlande. Själv har jag satt igång att röra på mig en hel del för att de ska känna att jag också kämpar. Hur pushar man simtävlande barn på ett bra sätt? Är ju rätt mkt press på dem.. Hur stöttar jag utan att verka stressad? Sonen pressar sig själv enormt. Någon fader finns ej med i bilden

Annons:
Shia1
2019-11-17 22:47
#1

well, Försök vara engagerad :)

Följ med och kolla på' tävlingarna och finns där vid både vinst och förlust. 

Kom ihåg att du är en förälder och inte en tränare, och ska därmed stötta och pusha som en förälder. Fira vinster på något speciellt sätt, en viss maträtt varje gång- ksk din sons favoriträtt, eller en viss glass sort eller så. 

vid motgångar, erbjud att skjutsa ngn extra gång till simhallen så han kan träna mer osv.

Nyfasilivet
2019-11-18 00:35
#2

Tack så mkt. Jag uppmuntrar mkt men han dömer sig själv så hårt. Han är aldrig nöjd trots mitt pepp. Dessutom är han inte den bästa i gruppen…Snarare den som presterar bland de sämre och nu undrar jag om jag borde låta honom hoppa ned en grupp för att känna sig riktigt bra… Samtidigt tar jag ju från honom kompisar och tränare.

Emmmm
2019-11-18 19:59
#3

Jag har själv simmat på ganska hög nivå och mina föräldrar var helt underbara. Det är en krävande individuell sport där många träningspass krävs. Mina föräldrar har alltid kört mig fram o tillbaka och kollat när jag tränat (även vid 11 simpass i veckan) + varit med på varje tävling. Alltid funnits där o stöttat utan att ställa krav men pushat när man varit lite trött på det. Kompisarna är ALLT för det kommer gå perioder när det inte går bra o när det går jättebra så har han många kompisar skulle jag inte föreslå att byta. Kompisarna blir som en extra familj och gör att man orkar när det är motgångar eller jobbigt. Kan inte ge så mkt mer tips än att finnas där, vara närvarande, köra honom fram och tillbaka och vara intresserad när han berättar om hur det gått mm. Sätt ingen press, det gör man tillräckligt på sig själv + får på sig själv genom olika kvaltider till sumsim, SM mm då det är en individuell sport.

Tassen94
2019-11-24 17:38
#4

Jag tänker spontant att det är viktigt att han inte kopplat sin prestation i sporten till sitt eget värde. Det är nåt även vi vuxna har svårt för. När man är engagerad i sport är det lätt att hela ens liv går ut på att bli bedömd, och ens egna värde baseras på hur bra man presterar. Finns många böcker om hur man främjar barns självkänsla. Jag personligen tycker om "Med känsla för barns självkänsla". :)

SuperLimm
2019-11-27 23:25
#5

Jag tycker du ska prata med barnets tränare. Jag är själv simtränare sen ett gäng år tillbaka och förstår vad du menar. Men som sagt prata med barnets tränare, se hur den upplever det. 

Men det kan lika gärna vara så att din egen son ser sig själv som sämre om han får flytta ner en grupp. Plus det där med kompisar. Kanske kommer han träffa dom ändå om dom har träning samma tider ibland. Men det blir inte riktigt samma sak. 

Gällande att stötta så tycker jag du fått bra tips redan. Försök engagera dig i föreningen, de flesta föreningar brukar välkomna nya ideella krafter med öppen famn. 

Ett annat tips är att bli funktionär om du inte redan är det. Då får man en större förståelse för simningen, man ser den på nära håll och lär sig väldigt mycket.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: