Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 910 ggr
Tassen94
11/11/19, 10:19 AM

Hur tar ni er igenom sömnbrist under bebistiden?

Vi har det tufft hemma just nu med våran 9 månaders, både jag och sambon är sååå trötta fast vi delar upp nätterna. Skulle behöva lite pepp, hur gör ni för att underlätta sömnbrist? Jag sover med bebis på dagarna, men han sover inte speciellt länge tyvärr. Sedan är det full fart all vaken tid, han är inte still en sekund. Han är dessutom sjukt högljudd och testar sin röst just nu. Nätterna vaknar han säkert en gång i timmen för napp/närhet/oklar anledning. Ibland är han vaken en längre stund på natten. Vi samsover största delen av natten och jag är för nära föräldraskap. Ibland sover han i spjälsängen bredvid vår säng om han vill det. På dagarna är det aktiv lek och bära nära som gäller. Jag har 0 tid för mig själv, och det är okej men det är tufft. När sambon kommer hem tar jag itu med allt jag inte hinner på dagen (städa, tvätta, handla, laga mat), sen stupar vi båda två i soffan! Ni får gärna berätta hur era barn sover och vad som funkat för er! :)

Annons:
oh-la
11/11/19, 10:51 AM
#1

Vi har ju en 8-månaders och en treåring. Grabben har sedan några månader stökat med sömnen rejält. Vaknar varannan timme och vill snutta. Iom att han bara ammar och vägrar allt annat, plus att min man jobbar väldigt väldigt mycket, är det jag som tar alla nätter. Sedan är lilleman morgonpigg och vaknar kl 5 Tror jag snittat totalt 4-5h upphackad sömn. Dottern går på dagis, så jag försöker passa på att vila lite då någon gång ibland. Egentligen har jag inga tips. Överleva och ta det dag för dag utan måsten typ. Tillåta sig själv att skita i att städa nån gång ibland och lägga sig tidigt. Ha förståelse för att man kanske ibland inte orkar vara partner på kvällen utan bara vill sova. Jag och min man försöker prata lite under dagarna när det går och han inte står och opererar. Då känns det inte riktigt lika illa att man inte har vuxentid vissa kvällar. Våran dotter är till på köpet i en extremt jobbig period och skriker och slåss så fort något går emot henne så den tid vi har får vi ofta dela mellan barnen. Som sagt, ibland får man nog bara ställa in sig på överlevnadsläge och ta det dag för dag. Skitdåligt tips… du är inte ensam…

Tassen94
11/11/19, 1:52 PM
#2

#1 Du har säkert rätt! Just nu känns det som jag inte gör nåt rätt och att det kommer vara såhär för evigt, och det har varit så för det mesta sen han föddes. Skulle göra nästan vad som helst för en paus 🙈

Sarah
11/12/19, 10:44 PM
#3

Äter han ordentligt på kvällen? Man kan ju försöka "korvstoppning" med mat på kvällen så att de iaf inte vaknar av att magen är lite tom. Vår 14månaders har visserligen alltid sovit bra, men en stor middag och sen en flaska välling till läggningen underlättade för att bli av med det uppvak hon brukade ha. När hon fortfarande vaknade hade vi en flaska bredvid henne, då tog hon den och somnade om. Stora har varit tvärtom dock, vaknat på natten och velat äta, ända tills vi tvingade henne att sluta äta på natten, först då började hon sova hela nätter. Så justeringar kring ätandet kan vara en idé.

Tassen94
11/13/19, 8:29 AM
#4

#3 Tack för tips! För oss verkar det inte spela någon roll om han inte ätit bra alls eller om vi försöker proppa honom med mat. Nätterna är likadana ändå. Sen har han i och för sig krånglat med maten sen han föddes (ersättning från 2 veckors ålder), vägrat äta fast vi trott han är hungrig osv.. Men han följer sin kurva så han får i sig tillräckligt. Han har generellt varit en missnöjd bebis, det är inte mycket som funkar för oss, just nu försöker vi bara få tiden att gå och hoppas det blir bättre av sig själv.

Sarah
11/13/19, 9:55 AM
#5

Låter ni honom pilla med maten själv? Det brukar underlätta för ätandet. Småpill med grytor, bönor, stavar osv. Ofta gillar de mycket smak på maten.

Mara-Bell
11/14/19, 7:01 AM
#6

För oss blev det bättre när dottern fick eget rum vid 8 månaders ålder, hon fick även en flaska välling innan tandborstning varje kväll. Vi tror att vi störde hennes nattsömn, och hon störde vår, för efter det sov vi bättre alla tre. Sen har vi sovrum på både nedervåning och övervåning, så vi kunde turas om att sova utan att bli störda ibland, oftast fick min man sova utan att bli störd, då han jobbade heltid. Jag sov under dagen när dottern sov.

Annons:
Bjallstal
11/17/19, 8:41 AM
#7

Jag bara härdar. Min 9 månaders är i en period när hon vaknar 5-15 gånger per natt. Tar alla nätter själv(självvalt då jag ändå är extremt lättväckt) jag sover inget på dagtid då jag inte kan somna ändå. Sambon tar henne på helgmorgonar så jag sover någon timme då. Annars lever jag på hoppet om att hon ska börja sova bättre snart. Hon äter inget på natten, utan vill bara ha två klunkar vatten, nappen eller så vaknar hon av drömmar. Hon sover i spjälsäng vid sidan om vår. Fick ge upp samsovningen då hon inte alls trivdes med det.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Nyfasilivet
11/18/19, 12:30 AM
#8

Vill bara skriva att det lättar med tiden. Fy vad jobbigt det var när man hade 3 under 3 som sov på olika tider. Jag dukade totalt under av sömnbrist och sambon blev helt sjuk av det och återhämtade sig inte riktigt… Han blev liksom utbränd av vår familj… Nu sover dock barnen på natten efter lååååång nattning… Det gör dock inte sambon längre. Så vänta inte för länge om ni behöver läkarhjälp. Hade sambon fått det i tid hade det kanske varit bättre läge nu… Barnen började sova bra vid ca 2 års ålder… Stort lycka till och orkeskramar

mollyt
11/18/19, 9:11 PM
#9

Jag har börjat svara på den här tråden säkert tre gånger men blir aldrig klar. Jag tycker sömnen är så svår. Båda mina barn har varit morgonpigga/kvällströtta. Vintertid på det ska vi inte snacka om - lillebror däckar av trötthet ofta redan vid 16-tiden och vaknar således på morgonen vid 4 (antal uppvak under natten ska vi inte tala om)…. jag är så dum som ofta inte är i säng fören 22-tiden och jag är sååå trött. När jag hade ett barn sov jag ofta eller vilade med henne dagtid men nu blir det liksom inte tid för det längre. Jag fick utmattningsdepression i sensomrars/höstas. Är lite bättre nu men skulle egentligen för MIN skull lägga mig typ kl 20 men då skulle jag ju aldrig få någon ensamtid med maken min 😩

Tassen94
11/24/19, 8:54 AM
#10

#5 Ja han får endast plockmat då han vägrar äta från sked! #9 Skönt att inte vara ensam i alla fall. Jag har varit utbränd tidigare och känner att jag är påväg dit igen. I fredags kom jag inte upp ur sängen på hela dagen, det var som att kroppen bara sa ifrån när sambon var ledig. Som tur är ska han jobba kortare dagar och va ledig mer för att underlätta för mig. Jag är likadan som går och lägger mig för sent! Kvällen är ju helig tid känns det som. Men igår mediterade jag 30 min på kvällen och blev sen jättetrött och somnade redan vid 20, så då orkade jag va uppe och vagga i natt. Ska börja använda min spikmatta igen med, då jag alltid har värk någonstans eller ont i huvudet. Jag ska även till naprapat. Tyvärr är sömnen boven till allt, men eftersom det inte finns mycket att göra åt det så får man behandla symtom istället.

Upp till toppen
Annons: