Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 631 ggr
Garm
2019-10-24 20:38

Hur få sonen att somna?

Har en son på lite över året och har lite problem med att få honom att somna om kvällarna.

Att lägga honom i sin säng är helt omöjligt, han bara reser på sig och gråter tills vi lyfter upp honom. Att lägga sig bredvid honom i vår säng är också helt omöjligt, han bara härjar omkring och ligger inte still alls. Att försöka läsa och ta det lugnt fungerar inte i det läget.
I nuläget får han somna med oss ute i vardagsrummet, i famnen på någon av oss. Det är dock mycket svårt att få honom att slappna av, han vill härja omkring. Vi försöker få honom lugn genom att själva vara så lugna vi kan så han kan varva ner och slappna av, men när han väl börjar göra det kommer gråten. han sprkar och har sig i famner, men vi håller honom kvar. Han gråter tills han typ "ger upp" och till slut somnar. Han somnar någon gång mellan 20 och 22.30, vanligtvis. Vi håller honom tills han somnar och lägger honom i hans säng efter att han sovit i upp till en kvart i famnen.
Han vaknar oftast mellan 7.30-8.30. Ibland tidigare, men det händer mer som undantag än regel. Han sover middag i 1-1,5 timme runt kl 13. Det är inte heller då lätt att få honom att slappna av i tid så middagsvilan inte kommer för sent. Ju senare han vaknar efter den desto värre blir det såklart att få honom att sova om kvällen.

Finns det något bra sätt att få honom att somna om kvällarna? Hur gör ni för att få era barn att somna, framförallt de som är runt året? Känns som om allt vi gör är typ fel.

Annons:
Mara-Bell
2019-10-26 16:15
#1

Vi hade också en sådan period, men till sist testade vi ett sätt vi blev tipsade om, och det fungerade. Vår dotter betedde sig väldigt likt det du skriver, hon var jätteledsen när vi försökte få henne att sova i sin säng, och skulle vi söva henne hämta oss, då låg hon bara och grejade och kunde inte slappna av. Men efter att ha fått lite tips bestämde vi oss för att göra ett nytt försök med hennes egen säng (hon hade även eget rum då). Vi lade henne i sängen när det var dags att sova, sa god natt, och gick ut. Hon blev ju självklart ledsen, och då gick vi in för att visa att vi var där, men gav henne bara en liten klapp och sa god natt igen. Vet att det blev flertalet besök första kvällen vi försökte, fick säkert gå in ock upprepa god natt 10 gånger eller något, men hon lugnade sig och somnade. Tog 2-4 dagar, sen somnade hon på ca 30 min, och vi behövde gå in max 3 gånger varje kväll. Tog bara någon vecka innan hon somnade själv utan gnäll, och idag är hon en treåring som känner sig väldigt trygg i sin säng och i sitt rum. Hon vill absolut inte sova hos oss, och hon vill inte ha någon lampa tänd på natten. Vet att vissa inte gillar den här metoden, då man mer eller mindre låter barnet skrika sig till sömn första dagarna, och vissa anser att de börjar somna för att de ger upp. Jag vet ju inte vad som är sant, och det kan säkert variera mellan olika barn. Men jag fick aldrig känslan av att vår dotter kände sig övergiven, vi var ju trots allt där, sen var hon ju ledsen för att vi inte plockade upp henne såklart. Men ibland måste man bara hitta en lösning, och även om det inte var lätt att inte plocka upp och trösta, så känner jag än idag, att det var rätt väg för oss. Kan tillägga att hon självklart stod eller satt upp flera gånger i början i samband med att hon var ledsen. Då fick man lugnt lägga henne ner, säga god natt, och gå därifrån. Billegend inte lägga sig ner fick hon sitta kvar, hon lade sig själv efter en stund. Vi har efter den här perioden haft lätta läggningar förutom vissa kortare perioder. Annars ser våra vardagliga läggningar ut så här: vi gör iordning henne för sängen, hon lägger sig, vi läser i ca 10 min eller sjunger en sång, sen är det god natt, vi går ut, och sen somnar hon i sin egen takt, ibland tar det 5 min, ibland 30, men oavsett vilket ligger hon lugnt i sin säng. Ibland ligger hon och småleker med sina gosedjur en liten stund, eller ligger och nynnar för sig själv. Blev ett väldigt långt inlägg🙈 men kanske det kan ge dig några tips åtminstone 😊

SuperLimm
2019-10-26 18:42
#2

Vi har också lite samma problem just nu. Det har kommit och gått sen han var runt 3-4 månader gammal. Då fungerade det att hålla fast han liggande i vår säng och sjunga tills han blev lugn. 

Nu är han 16 månader och det som funkar just nu är att dricka välling i soffan. Vissa kvällar vill han dock inte ha välling utan vill bara busa. Då går det inte heller att bara lägga in han i sin säng som vi gör annars när han ska sova. Utan vi har fått köra lite som ni, att hålla fast han i soffan. Ibland funkar det att dra på något barnprogram eller någon musik på youtube men är han riktigt busig hjälper inte det heller. 

Värst är det om nätterna just nu. Han vaknar och är jätteledsen. Ibland nästan otröstlig. Tänder på gång i kombination med mardrömmar misstänker vi. Det enda som hjälper då är att dra på TVn. Så får han lugna ner sig och somna i soffan. Lägger vi in han i sin säng utan att han somnat får han panik och man får börja om att lugna honom. Vi är föräldralediga med varsitt barn just nu så vi försöker turas om med nätterna. 

Ibland händer det att vi inte orkar mer någon kväll. Då får han stå och skrika i sin säng en stund. Oftast blir han tyst och somnar inom 5 minuter. Ibland händer det att vi får hämta honom igen. Just såhär tycker vi båda föräldrar är riktigt jobbigt att göra men ibland tar tålamodet slut för oss båda.

Mvh Linn

Garm
2019-11-24 13:00
#3

Ursäkta sent svar.

Att låta honom stå och vara ledsen i sängen är inget alternativ för oss, även om vi går och säger godnatt flera gånger och lugnar honom, det skär för mycket i hjärtat. Det verkar dock fungera för många, men jag klarar inte av det.

Vi har kört vidare med att han får dricka välling i famnen på en av oss och sedan förhoppningsvis somna. Han är fortfarande ledsen och gråter ibland, men det är ju för att han är övertrött. Lugn klassisk musik med tillhörande barnvänlig video på youtube brukar få honom lugn för det mesta om han är härjig har vi upptäckt, så det kör vi med de kvällar han är riktigt i gasen.

Jag hoppas det blir bättre sen när han börjar förskolan. Han kommer ju får helt andra rutiner om dagarna och få härja av sig med andra barn tre dagar i veckan. Jag kanske hoppas för mycket, men jag vill tro det kommer bli bättre då.

oh-la
2019-11-24 20:32
#4

#3 vad händer om ni drar ner på dagvilan? Vår dotter, idag tre, har vi kämpat med sömnen sedan hon föddes. Hon är ett piggt barn, med litet sömnbehov. Mellan 1-1,5 när hon började förskolan höll vi dagvilan till max 30-45 minuter. Ville hon inte sova så behövde hon inte, men vi var ju oftast ute på en långa med hunden, i vagn, vid 12 varje dag och då somnade hon oftast. Åker han vagn? Hur skulle det gå om ni gick en promenad med honom på kvällen? Vi gjorde det en period med dottern, då kunde hon liksom inte stöka utan åkte med. Ibland fick vi gå ganska långt, men det var värt det för att slippa skrik och stök hemma. Idag är hon tre och somnar som en stock vid 19-20.

Garm
2019-11-24 21:39
#5

#4 Han åker vagn, men om han skulle somna i vagnen vaknar han när vi kommer in eller när vi lyfter honom ur vagnen. Jag tycker det är lite väl sent för honom att sova vid kl 13 och sova upp till 1,5 timme, så jag har planer på att från och med imorgon börja väcka honom tidigare om morgnarna. Som det varit å det senaste så har han väckts senast kl 8, men jag tror det är bättre att börja väcka honom kl 7.30 om han inte vaknar självmant. Vaknar han tidigare kommer han förhoppningsvis ha dagvila tidigare och då inte få sova mer än 45-60 minuter. Kanske somnar han tidigare om kvällarna då, även om han fortfarande "bråkar" med insomningen. Ska prova och se hur det funkar. Kanske måste tiderna justeras, men det är en början till bättre sömnrutin.

Upp till toppen
Annons: