Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 609 ggr
Surpan
9/18/19, 11:08 AM

Resväg till jobb

Hur långt bort är ni föräldrar när era barn är på förskolan? Alltså - hur lång tid skulle det ta er att komma till förskolan från er sysselsättning om någonting skulle hända? Och hur lång tid bort skulle ert max vara?

/Surpan

Annons:
[Devya]
9/18/19, 12:45 PM
#1

15-20 minuter men åker jag lite snabbare kan jag vara där på 10min. Är det dock mycket trafik så kan det ta 30min men jag åker aldrig då det brukar bli rusningstrafik.

Min man kan vara så nära som 3min ifrån dagiset men ibland kan han vara flera timmar ifrån beroende vart han måste åka den dagen. De bästa dagarna är då han måste vara på kontoret för då kan han även plocka upp henne och föra hem henne.

Om något skulle hända och vi båda två skulle vara flera timmar ifrån så har vi släkten som skulle kunna komma och plocka upp henne relativt snabbt (20min).

Max? Hmm, ingen aning. Det är inget som vi har tänkt på faktiskt. Vi har inte satt upp en gräns.

Livingthelife
9/18/19, 3:34 PM
#2

Jag runt 30 min och maken 15-20min. Vi jobbar bara kilometer från varandra, så vi åker samma väg men helt olika tider.

[Thiah]
9/18/19, 6:42 PM
#3

Jag har 5 min promenadväg från mitt jobb till ungarnas dagis. 10 min om jag är hemma. Jag har "sett till" att det är så, jag har sökt jobb nära barnens dagis samt så har vi sökt bostad i ett område med mycket daghem och skolor. Jag har inget körkort så försöker planera sånt här. Maken har bil så för honom tar det ungefär 20 min.

soundtrack
9/18/19, 7:54 PM
#4

Sambon jobbar 45 min bort med bil, men åker kollektivt vilket gör att det tar 1-2 timmar för honom att ta sig till förskolan beroende på hur det passar med bussarna. Jag har närmre, drygt 15 min med bil men åker också kollektivt vilket gör restiden ca 20-30 min dörr till dörr. Jobbar dessutom som sjuksköterska så kan inte alltid bara släppa det jag gör + måste byta om, så kan ta 1-2 timmar även för mig. Och ja, det känns inte helt bra att det tar sån tid för oss. Vi har hittills på 3,5 år bara blivit ditringda 2 gånger som tur är.

Emmmm
9/18/19, 8:07 PM
#5

Jag har 7 min med cykel från förskolan så cyklar varje dag med sonen. Min man har 10 min med bil (30 min när det är mlt trafik). Svårt med vad som är maximalt men jade nog inte velat ha längre än 30 min.

oh-la
9/18/19, 8:45 PM
#6

Vi har 35 respektive 45-50 minuter dörr/dörr. Min man tar bil och jag bil och tåg. Min man jobbar i Varberg och jag mitt i centrala Göteborg. Vi har valt att bosätta oss mitt emellan just för pendlingens skull. Jag ligger runt mitt max för pendlande just nu. Vi har bosatt oss så att det aldrig ska behöva bli längre pendlande. Min man kan jobba både i Varberg och Göteborg om han vill, men mina jobb kommer alltid finnas i Göteborg. Jag har valt att gå ner i tid när jag inte är mammaledig just för dagistiderna. Det är enda chansen för oss att få ihop vardagen. Det och två bilar… annars är vi helt rökta tidsmässigt.

Annons:
SuperLimm
9/18/19, 11:08 PM
#7

Vår son har inte börjat på dagis än, planen är att han ska börja i januari. Vi har sökt alla dagis som ligger mellan hemmet och vårt jobb för vi vill kunna cykla och lämna på dagis på väg till jobbet. Nu bor vi i en mindre stad där man cyklar från ena änden av stan till den andra på 30 minuter. Vi har ca 10 minuters cykelväg till jobbet. Så jag räknar med att vägen till dagis kommer att vara väldigt kort. Vi sökte dagis ungefär ett år innan det var aktuellt att börja så jag hoppas vi får plats där vi vill.

Mvh Linn

Bjallstal
9/19/19, 10:59 AM
#8

Hur långt jag kommer ha mellan jobb och föris vet jag i dagsläget inte. Är stationschef på Circle k och kommer få ny station när jag kommer tillbaka nästa höst, så vet inte vilken än. Men borde vara inom 25 min radie. Sambon har 30-45 min mellan. Dock har jag min pappa fem min från föris med flexibla tider(så länge han inte är iväg med jobb) och min mamma samt syster 10-15 min bort. Min farmor har mindre än fem minuter i bil till föris ocj min mormor och morfar ca 15 min bort. Så jag är rätt lugn då det är så pass många som bor nära oavsett vilken av de två förskolorna jag sökt som hon landar på.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
9/19/19, 11:01 AM
#9

Både farmor samt mormor ocj morfar har körkort och tillgång till bil. Har turen att ha unga mor och farföräldrar på min sida, som dessutom är pigga och friska(peppar peppar)

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

oh-la
9/19/19, 11:34 AM
#10

Jo, vi har också turen att ha i princip hela familjen nära om det skulle vara något. Farfar bor 5 minuter från dagis och ör pensionär. Morfar egenföretagare och har väldigt flexibelt arbete, jobbar hemma ca 15 minuter bort. Farmor bor lite längre bort, men är hemma om det kniper och vi inte kommer ifrån. Min syster bor 10 minuter bort. Det var lite anledningen till att vi flyttade tillbaks till västkusten från Stockholm när första barnet kom. Det underlättar med familjen nära.

mollyt
9/21/19, 7:54 PM
#11

Intressant! Min man och jag har ca 1h resväg (kommunalt) från jobbet-förskolan men mina föräldrar bor på samma gata men några minuters promenads avstånd, de är pensionärer och oftast hemma. Vi har valt förskola på andra kriterier än läget till våra jobb.

jackiejohn
9/22/19, 12:45 AM
#12

Nu är inte valt så stort här på landsbygden utan det finns en förskola i samhället och nästa förskola ligger drygt 2,5mil bort, så förskolan på orten vi bor är självklar då det är här de ska gå i grundskolan. Jag pendlar 5mil T&R och maken 6mil T&R så vi kan båda infinna oss på förskolan inom loppet av 20-30min, nyper det så blir gasen tyngre och jag kan pressa mig ner på 15min kanske men då får det vara AKUT av något slag. Maken håller på att dra sig mot Norge och eventuell veckopendling men jag stannar inom närområdet här så att jag kan infinna mig på förskolan inom 1h. Har familj och släkt på orten som kan infinna sig på 5-10min oftast om något skulle vara urakut. Har ett barn med epilepsi som det finns fasta rutiner på vid eventuella anfall.

Surpan
9/22/19, 1:24 PM
#13

Intressant att läsa. Vi jobbar så vi bägge har ca 25-30 minuter hem från jobbet, men stockholmstrafikrn är oberäknelig och en dålig dag kan sambon ha 45 minuter hem och jag upp emot 1,5 timme. Jag funderar därför för att byta jobb. Det skulle göra dagarna på förskolan kortare och vi skulle ha närmare om någonting skulle hända. Intressant att läsa om hur andra har det!

/Surpan

Annons:
LaSadie
9/22/19, 10:43 PM
#14

Mannen har fem minuters promenad från hemmet till förskolan (Sjukpensionär). Jag har 20 min cykelväg.

Upp till toppen
Annons: