Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 562 ggr
Flaeder
9/5/19, 12:52 PM

Barnsäkra och förändra saker efter ålder

Mitt första barn är strax över 7 mån nu, och kan ta sig runt ganska så väl själv, och utforskar en hel del. Därför börjar vi barnsäkra och förändra en del saker här hemma. Vi har säkrat det mesta. Diskmaskinsluckan, tvättmaskinsluckan, kylskåpsdörren, frysdörren, lådor och luckor i alla rum, dörrar, och hundgrinden är äntligen monterad ordentligt med skruv i väggen. Vi har låsanordning till alla fönster och balkongdörren, så att dem inte kan öppnas upp helt. Vi har flyttat vätskor och medel som kan vara farliga, samt läkemedel, till ett säkert ställe. Vi har även gjort oss av med skötbordet, som inte längre är en säker plats med ett så vilt och rörligt barn, med tanke på fallrisken. Vi har även förankrat de möbler som går i väggen, samt teven. Petskydd i kontakter sitter i, i varenda rum. Halkskydd till badkaret är också fixat. Persiennsnören är nu uppvevade på en krok högt upp vid varje fönster. Gardinerna är uppknutna eftersom att dem är så roliga att rycka i. Har även säkrat spegeln i hallen, så att den i princip inte går att få ned från väggen. 1. Finns det något mer jag verkligen bör tänka på, som jag missat? 2. Hur tidigt bör man sätta upp spisskydd i köket? Om ni vill får ni gärna rekommendera ett spiskydd som fäster bra. Jag har en spishäll nedsänkt i en bänkskiva, så jag har ingen vanlig traditionell spis+ugn. 3. När är det säkert att ta bort spjälskydd ur spjälsängen? Tycker mest det rycks och leks med, och rätt vad det är ser man en fot sticka ut genom spjälorna i alla fall. 3. Finns det hörnskydd till bord som inte förstör ytan när man plockar bort skydden? De hörnskydd jag sett fästs med 3M tejp eller liknande och det brukar stå finstilt att man ska vara medveten om att det kan skada ytan på möbeln. Och egwntligen, anser ni att det är nödvändigt med hörnskydd? När jag var barn slog man sig på bordet och lärde sig att inte göra om samma sak igen. 😂 4. Har sett att folk säkrar toalettlocken, men jag vet inte… Räcker väl att hålla dörren stängd till toan? Kanske att man vill säkra locket sen när det busiga barnet blir äldre och försöker spola ned sju rullar med toalettpapper blandat med lite leksaker? 😂 Hur har ni gjort? 5. Min unge pillar hela tiden på den röda knappen på bältet i sin bilbarnstol. Jag är rädd att han med tiden kommer att knäppa upp den under färd. Finns det någon lösning på detta? Jag vill också understryka att alla gör olika. Jag gör på mitt sätt - jag är väldigt noggrann. Andra gör mindre, eller kanske mer?! 🤭 Så snälla, var rara mot varandra. Man är inte en dålig förälder bara för att man har gardinerna hela vägen ned till golvet.

Annons:
Livingthelife
9/5/19, 1:03 PM
#1

Jag kan säga att med min rörliga tös som precis passerat 7 mån så har vi inte säkrat något alls. Men ang bältet, många tipsar om en bit från kardborre, den lite hårdare. Det ska inte vara skönt för de små att trycka på den :)

Garm
9/5/19, 1:57 PM
#2

Det enda vi gjort, hittils, är att plocka bort allt som inte får lekas/kastas med från platser sonen når. Han når rätt mycket… Har satt ett smalt kvastskaft i handtagen och spärrat lådorna i köket på det viset och gjort likadant med byrån i hallen. Så småningom behöver vi göra mer, men vi får ta det som det kommer.

Flaeder
9/5/19, 3:54 PM
#3

#1 Väldigt bra tips där med självhäftande kardborr. Tackar!

Sarah
9/5/19, 4:07 PM
#4

Oj :) vi har inget barnsäkrat. Känner inte att det behövs. Vi flyttar bort lilla om det är ngt och har saker hon får leka med i lådorna längst ner i köket. Tänk på att om ni säkrar lådor och skåp och det går att få in ett finger så klämmer de sig väldigt lätt. Lilla blir ett nästa vecka.

[Thiah]
9/6/19, 4:20 PM
#5

"Kanske att man vill säkra locket sen när det busiga barnet blir äldre och försöker spola ned sju rullar med toalettpapper blandat med lite leksaker" När den där tiden kommer är det ungefär dags att potträna. Och att då, samt senare ha lås på locket är inte direkt smart. Jag tror att man absolut överskyddar barn om man gömmer alla faror. Visst, säkra sådant som är rent livsfarligt men precis allt? Vi har säkrat giftiga medel, mediciner och vassa knivar. Thats it

Flaeder
9/6/19, 11:32 PM
#6

#4 Tack för rådet! Har dock speciella lås på lådor och skåp som gör att man inte kan klämma sig alls, inte ens riktigt små fingrar tar sig emellan. :)

Annons:
Flaeder
9/6/19, 11:42 PM
#7

#5 Nej, det är nog inte så smart. Men om man har en unge som sabbar avloppet så är det nog riktigt praktiskt kan jag tänka mig! Jag håller inte helt med dig dock. Man kommer aldrig att kunna skydda sina barn från alla faror. Dem ramlar, klämmer sig, slår sig och river sig oavsett hur mycket man barnsäkrar hemmet. Som människa har man inte ögon i nacken och som förälder har man inte koll på sina barn varje minut eller sekund, så jag tycker det är fantastiskt att så många säkerhetsprylar existerar.

Sarah
9/7/19, 8:04 AM
#8

Man behöver ju inte ta ut ett avlopp i förväg :p vår äldsta la en toapapperrulle i toaletten ibland. Det går inte att spola ner… Inget annat hände, än att vi tog upp och slängde den. Säkra efter behov. De saker som stora har skadat sig på hade vi inte kunnat säkra, när hon ramlade från soffan in i kanten på vardagsrumsbordet (2 år) , när hon flög från soffbordet och snubblade i landningen (4 år), när hon halkade på altanen (alla år) , när hon ramlade när hon skulle dra upp byxorna och slog huvudet i väggen osv (4 år). Det man säkrar för de små tappar snabbt sin funktion och i den åldern har man ändå mer koll på dem, medan sätten de skadar sig på när de blir äldre knappt går att föreställa sig innan. Sen går barn att prata med väldigt tidigt, även en liten som inte lärt sig gå förstår nej efter man tagit bort dem från en sak några gånger, eller visar hur man ska göra istället. Avleda med en lökslåda om de inte accepterar nej, och sen kan jag tipsa om en hjälpatillstol (från lite innan 1 år) för de stunder man kanske vill gå på toaletten utan att ta med barnet. Med det sagt håller jag med Thiah :)

SuperLimm
9/7/19, 2:58 PM
#9

Vi har säkrat hemmet efterhand som sonen växer och upptäcker saker. Det vi gjorde senast var att ställa handtaget till badrummet rakt upp så han inte kan gå in där. Han går in i badrummet, klättrar upp på toan och leker i handfatet. Inte så farligt egentligen men stor risk att han halkar. Han är 1 år och 3 månader. Han gillar också att leka med toaborsten vilket jag inte vill att han gör. 

Handtagen till sovrummen stod rakt upp sen innan pga att katten öppnade dörrar. 

Jag tycker det är onödigt att säkra sånt som inte behövs säkras. 

Vi har också ett väldigt rörligt barn. Våra stolar ligger tex ner här hemma eftersom han klättrar upp på borden annars. 

Några bordshörn har vi inte säkrat, det lär dom sig väldigt snabbt. Men å andra sidan är jag utav den åsikten att barnet lär sig saker när de slår sig. Tex ett bord där skivan är bredare än vad benen är. Sonen lärde sig snabbt att han var tvungen att ducka för att få tag i bordsskivan när han började resa sig mot saker vid 6 månaders ålder. 

Vad gäller spisen så har vi inget spisskydd än, jag har funderat lite på det men än så länge når han bara precis till kanten så så länge inga handtag till kastruller sticker ut utanför kanten så är det lugnt. Sen lyssnar han rätt bra till nej nu, det är också väldigt lätt att avleda med något annat. 

Vad gäller bilen så har vi flera saker att pilla med. Bland annat en leksak som hänger i handtaget. Nu har vi dock bytt bil precis så nu hamnar kossan i huvudet på sonen. Annars har den varit till stor hjälp då han hatar att sitta still för länge.

Mvh Linn

Bjallstal
9/7/19, 8:19 PM
#10

Dottern snart 7 månader och vi har inte säkrat något än. Hon tar sig runt och kör med fullt ös hela tiden. Men vi håller koll på henne konstant i och med att hon är så rörlig ocj snabb. Bor i enplanshus så inga trappsteg eller liknande inomhus.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

[Devya]
9/18/19, 12:52 PM
#11

Vår dotter är strax 10 månader och vi har inte säkrat något alls för det har hittills inte behövts faktiskt. Hon är aldrig inne i köket och vi har en liten port där så hon kan inte ta sig in dit även om hon skulle lyckats rulla in dit (kan inte krypa utan endast rulla).

Vi borde dock snart fixa lite i vardagsrummet men vi har faktiskt just inga möbler så det är väl därför vi inte har säkrat något. =P

oh-la
9/18/19, 8:49 PM
#12

Vi har väl mest röjt i vårt byggkaos för sonen som just börjat krypa och är 6 månader. Vi har haft hit pappa som gjort elen där vi haft lite mer provisoriska lösningar. Det kommer även att bli en grind ner till källaren där vi måste ha öppet för katternas skull. Med dottern på 3 år är den mesta bebissäkringen att se till att hennes småpyssel inte ligger i sonens framfart. I övrigt har vi mer tagit farorna som de kommer.

Upp till toppen
Annons: