Annons:
Etikett17-juridik-försäkringar
Läst 760 ggr
Anonym
Anonym
8/10/19, 7:19 PM

Föräldraledig heltid

Jag är föräldraledig heltid och bor ensam med vårt gemensamma barn. Vi har delad vårdnad. Nu säger mitt ex att vårat barn ska vara där 50 % av tiden. Han jobbar heltid. En vän till mig har sagt att man endast får vara ifrån barnet 2 timmar per dag när man är föräldraledig på heltid. Stämmer det? Kan han kräva att barnet ska vara hos honom 50%. Jag vill inte vara där alls då vi har separat.

Annons:
mollyt
8/12/19, 6:58 PM
#1

Hur gammal är barnet? Om barnet är äldre än ett år och du är hemma och använder föräldrapenning så behöver du vara med barnet de dagar du ansökt om föräldrapenning för. Alltså du och ditt ex kan inte ansöka om att vara lediga samma dag. Man kan också vara ledig upp till att barnet är 1,5 år utan att din arbetsplats kan kräva att du tar ut föräldradagar men då nollas din sgi om du är hemma utan att ta ut dagar.

Har ni delad vårdnad så kan ju han ta ut föräldradagar och vara hemma från jobbet på 50% om han vill vara föräldraledig med barnet också? Eller det var inte det du menade?

Anonym
Anonym
8/13/19, 12:22 AM
#2

Jag är föräldraledig 100%, då kan inte han ta ut några dagar under mån-fre. Kan han då kräva att vårt barn ska vara hos honom 50%. Dvs sova hos honom. Jag vill ju inte vara där. Ska han komma med barnet till mig när han börjar jobba och hämta när han slutat jobba? Hur länge får man vara ifrån barnet när man är helt föräldraledig? Barnet är 5 månader.

Sarah
8/14/19, 12:20 AM
#3

Du borde nog prata med försäkringskassan och en jurist.

mollyt
8/15/19, 5:03 PM
#4

Prata med dem på försäkringskassan - de brukar vara mycket snabba att svara på Facebook om du har och använder det. Egentligen tänker jag att han kan ta ledigt från jobbet (och ta ut föräldradagar) även om du är hemma också (men inte tar ut dagar?). Alltså du har möjlighet att vara hemma från jobbet utan att ta ut ersättning från försäkringskassan men eftersom du är ensam så antar jag at du tar ut ersättning för att leva på som inkomst? Men prata med dem på försäkringskassan så hjälper de dig!

Fridaaaa
8/29/19, 11:06 AM
#5

Han kan inte ha barnet de dagar du har föräldrarledigt
Hur gammalt är barnet? De rekommenderar inte 50/50 på barn under 3 år

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sarah
8/29/19, 11:56 AM
#6

#5 Vadå rekommenderar inte 50/50 på barn under 3 år? är det dagar av flytt mellan föräldrar du menar? Det är snarare att man rekommenderar kortare tider hos varje förälder, typ 2-2-3 dagar.

Annons:
Fridaaaa
8/29/19, 12:33 PM
#7

#6 De rekommenderar mer varannan helg och så, för barn behöver mer en fast punkt, de rekommenderar inte 2-2-3 heller. Är det beskedet jag fick när vi separerade. 

Men oavsett ska barnet vara med mamman när hon är fl.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: