Annons:
Etikett06-tonåring
Läst 1652 ggr
Anonym
Anonym
8/5/19, 3:29 PM

Barnslig 15-åring

Min partner har en 15-årig dotter som ska börja i nian nu. Vi bor inte ihop och jag är väl medveten om att detta är något som jag inte ska lägga mig i, men jag funderar rätt mycket på det ändå och

om

det finns något som jag kan göra utan att lägga näsan i blöt, så att säga.

Saken är den att tjejen är väldigt outvecklad och barnslig. Hon hänger inte riktigt med i skolan men det jag tänker på är att hon är så långt efter sina jämnåriga kompisar vad gäller klädsmak, intressen och så vidare. Hon är inte mobbad i skolan men heller inte "en i gänget" vilket jag nog lägger en del personliga värderingar i.

Jag var själv en som var utanför i skolan och det gjorde j*vligt ont!

Ska man försöka uppmuntra henne att välja kläder och prylar som andra tjejer i hennes åldersgrupp har eller ska man låta henne fortsätta med rosa och prinsessgrejer?
Hemma spelar det väl ingen roll om hon har schampo med Skönheten och odjuret på men i skolan?
Jag vet inte om hon själv inser att hon är barnsligare än sina klasskompisar.

Hur tänker ni kring sånt här?

Annons:
Sindri
8/5/19, 4:51 PM
#1

Aldrig pusha barn att bli något de inte är. Alla mognar olika fort.
Om hon mådde dåligt av det skulle hon säkert börja notera skillnad mellan sig och sina klasskompisar.
Ja, hon kanske är sällsynt omogen, men det är hon för att hon inte är mer mogen. Man kan aldrig framtvinga sådant.

Det du kan göra är att ge henne presenter som har mer "tonårig" inriktning, men utan kommentarer och utan att lägga någon sorts värdering i det.

Anonym
Anonym
8/5/19, 5:15 PM
#2

Tack för ett bra svar! Jag har tänkt lite åt samma håll och tänker absolut inte påpeka det för henne om hon nu inte märker det själv. Tror faktiskt inte att hon märker att hon är lite utanför och även ligger efter i skolarbetet.

Sindri
8/5/19, 6:58 PM
#3

Det kan ju hända att hon även har någon annan problematik, men det är ju upp till hennes föräldrar att upptäcka och begära utredning, fast man kan ju tycka att skolan skulle ta tag i det.
Förstår att det är svårt för dig att väcka frågan hos din sambo utan att verka kritisk.
Hoppas det löser sig.

teezan
8/6/19, 6:52 PM
#4

För mig låter det väldigt fel att ”tvinga fram” något för att ”passa in”, man måste kunna få vara sig själv. Det är en styrka att våga det i vårt normativa samhälle & dess ramar. Jag hade varit stolt. Det finns vuxna som gillar rosa och prinsessgrejer eller annat som anses ”barnsligt” eller något man borde sluta med vid en viss ålder. Sticker lite i mina ögon att det anses vara fel för precis som du nämner är det bara dina personliga värderingar, och inget egentligt problem. Att vara ”en i gänget” är inte det alla eftersträvar, jag är själv en av dem.

Anonym
Anonym
8/6/19, 9:03 PM
#5

#4, Tack för ditt svar! Du har förmodligen rätt i det, mina personliga värderingar skall naturligtvis inte påverka henne. Det är ändå skönt att få ventilera det här, nu känns det bättre att låta henne få vara den hon är så länge hon inte själv visar att hon vill något annat.
Det sitter väl helt enkelt en tagg från min egen barndom och jag vill givetvis inte att hon skall hamna i samma sits men hon är ju en egen individ.🙂

Upp till toppen
Annons: