Annons:
Etikett20-tips-råd
Läst 638 ggr
SevenSeas
2019-08-03 01:52

Relationer.... Hjälp!

Jag och min sambo väntar vårt första barn (bf om några veckor) och jag har funderat väldigt mycket på detta med relationen mellan barnet och dess far-, morföräldrar, mostrar, fastrar samt kusiner. Jag har ingen bra relation med varken mina föräldrar, syskon eller syskonbarn trots att de flesta av dem bor hyfsat nära. Mina föräldrar skulle jag inte våga låta vara barnvakt då jag vet att de, bland annat, har daskat mina syskonbarn i rumpan vid ett par tillfällen. Min pappa är dessutom alkoholist och har vid flera tillfällen sagt att barn behöver stryk "för att de ska lära sig", vilket (enligt honom själv) är menat som ett skämt. Jag och mina syskon fick stryk av pappa när vi var små. Mina syskon (inklusive deras barn) träffar jag sällan och syskonen verkar vara rätt så ointresserade av mig och vad som pågår i mitt liv, men att "tissla och tassla" bakom min rygg går tydligen bra, jag hade inte ens möjlighet att själv berätta om graviditeten. Tråkigt dock att inte träffa deras barn. Vissa av syskonbarnen har inte det blekaste aning om vem jag är eftersom vi så sällan ses. Tråkigt nog. Sambons föräldrar är underbara och ena föräldern bor bara "ett stenkast" ifrån oss så där kommer det inte att vara några som helst bekymmer att få en bra, välfungerande och sund relation. Den andra föräldern bor dock ett par mil härifrån och vi träffas tyvärr väldigt sällan. Hoppas dock att det blir oftare efter att bebisen har kommit :) Dock så oroar jag mig för att mina föräldrar och syskon helt plötsligt ska bli jätteintresserade av att komma och hälsa på, vilja träffas och umgås. Bra för barnet att få en relation till sina släktingar, absolut, men för mig skulle det kännas oerhört falskt och påklistrat, så jag vet helt ärligt inte hur jag ska förhålla mig till detta… Någon som har tips, råd, tankar, idéer?

Annons:
SuperLimm
2019-08-09 09:50
#1

Säg nej. Låt bara din släkt träffa er när du vill det. Träffas ni inte regelbundet nu finns ingen anledning (för dig)  att göra det sen. 

Jag skulle dessutom vara väldigt noga med att min pappa (om han var alkoholist som du skriver att din är) bara får träffa oss när han är nykter. Minsta lilla han beter sig illa så får han gå. 

Du har ingen skyldighet att ha kontakt med din släkt bara för att ni är släkt. Det ska ske på dina villkor. Ens föräldrar måste inte vara barnvakt heller. 

En vän till mig låter inte sina föräldrar vara barnvakt då dom inte är pålitliga till det. Bara för att man är mor-och farförälder har man ingen rättighet att vara ensam med barnet, faktiskt.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: