Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 3910 ggr
[tellhimbye]
7/27/19, 10:39 PM

Spjälskydd farligt?

Använder ni spjälskydd för sängen? Min 3 månaders bebis som kan rulla och är väldigt rörlig använder det i sin spjälsäng är inte mjukt utan platt tunt tyg är ändå rädd efter jag läste artiklar att i USA är det nästan förbjudet för att minska sids risken.. vill veta om jag ska ta bort det eller om jag kan ha kvar det (känns som hon eventuellt kommer sparka ut ett ben eller arm genom spjälorna men vet ej.. - annars alltså)

Annons:
Bjallstal
7/28/19, 10:25 AM
#1

Jag har spjälskydd samt sängfläta(vanimeli) innanför det. Annars hade min bebis lätt brutit en arm eller liknande nu. Hon sticker ut benen för att ta fart när hon rullar eller tar sig runt i sängen. Har ett tunnare i hennes bedsidecrib då den är trång så hon inte får samma fart och ett tjockare i hennes stora spjälsäng.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

oh-la
7/28/19, 2:37 PM
#2

Dom kan vara farliga om dom är för mjuka eller inte sitter ordentligt, eller om det hänger ner lösa snören i spjälsängen. Är dom rätt monterade, hårdare i sitt utförande och utan hängande delar är det ingen fara. Man får tänka säkert som med allt annat när det kommer till barn.

[tellhimbye]
7/28/19, 11:38 PM
#3

Fick en kommentar om att dem är livsfarliga på kvinna iFokus har samma inlägg där! 2 Finns det ingen risk dem sticker ut ett ben eller arm o typ bryter eller skadar den istället?? Vill nu naturligtvis ta bort spjälskyddet! Hon rör sig mycket dock Men har hört dem inte ska kunna bryta det av en artikel om att dem ska vara byggda så, finns det ngt bevis å ena o andra hållet??

mollyt
7/29/19, 9:34 AM
#4

Hm, jag har haft, flätat mellan ribborna och fastknutet i ena sängen och ett tjockare som är nedsänkt under madrassen liksom. Nu sover iofs inte några av mina barn i spjälsäng utan vi samsov/samsover.

oh-la
7/29/19, 11:33 AM
#5

Det har hänt att bebisar dött, främst i USA, av spjälskydd. I Sverige finns inga fall som man vet om och inga rekommendationer från myndigheter att skippa dem så länge som man använder dem rätt. Skippa hemmagjorda om du är orolig, köp stabila och lite hårdare och se till att de är fästa på rätt sätt utan hängande delar ner i sängen. Sunt förnuft, som med allt annat. Bebisar har dött i både vagnar och babynests som varit felaktiga eller hanterats på fel sätt. Spjälskydden har funnits länge, sedan innan måtten mellan spjälorna standardiserats för att inte bebisar ska kunna fastna med huvudet mellan dem. Jag har haft spjälskydd för dottern, och kommer ha det för grabben också när vi byter till spjälsäng från bedside crib. Sunt förnuft och säkerhetstänk. Sverige är otroligt stränga med att produkter för barn ska vara säkra för att ens få säljas. Känner du dig osäker kan du alltid skippa för din egen skull. Jobbigt att gå runt och vara orolig tänker jag.

[tellhimbye]
7/30/19, 1:47 PM
#6

Grejen är att flera stater i USA har förbjudit spjälskydd, och amerikansk Barnsäkerhet säger man inte ska använda spjälskydd.. Samma för Kanada(inte dem har förbjudit det men officiella sidor varnar om dem) 

så man vill ju göra sitt bästa för sitt barn. svårt att veta vart man ska lyssna. får pröva mig fram vad som funkar.

Annons:
oh-la
7/30/19, 3:07 PM
#7

#6 som sagt, känner du dug osäker är det inte nödvändigt. Då är det bättre att skippa det om du känner dig osäker.

SevenSeas
7/30/19, 4:53 PM
#8

Skulle lyssna mer på svenska råd och rekommendationer och bry mig mindre om amerikanska och kanadensiska artiklar. Mycket skit och idioti kommer från USA.

Emmmm
7/30/19, 6:17 PM
#9

För mig har det alltid känts tryggt att ha det skyddet då jag har en livlig kille. När vi bott på hotell saknas sådana skydd och då har jag vaknat av att han är ledsen för ett ben eller arm har åkt ut och fastnat och det har gjort att jag känt oro. Men testa dig fram och gör det som känns bäst för dig.

Upp till toppen
Annons: