Annons:
Etikett03-barn-1-3-år
Läst 2522 ggr
Carrosh
7/26/19, 6:38 PM

Rivs, nyps, sparkas och slåss - men bara med mig!

Känner mig rätt uppgiven just nu och vet inte riktigt vad jag ska göra..

Vår dotter på 16 månader började för ett tag sedan nypas, rivas, klösas, slåss och sparkas - som en frustrationsgrej. Hela tiden har vi markerat att det inte är ok med att säga ifrån och antingen lyfta bort henne eller gå iväg ett par steg själva. Men sedan jag gick på semester för en vecka sedan, och hon därmed är hemma från förskolan, så har detta eskalerat något otroligt. Minsta lilla man säger nej till så får man ett slag eller klösning.

Speciellt frustrerande är kvällarna, vid läggning. Hon slåss och sparkas och hela köret och vill inte sova alls. Till slut får jag nog (hon brukar somna i våran säng) och lyfter över henne till sin egen säng - men då skriker och gråter hon hysteriskt när jag säger godnatt och går ut, men efter ett par sådana vändor så somnar hon. Känner mig som världens sämsta mamma när jag lägger över henne och låter henne få skrika så hysteriskt, men jag orkar verkligen inte! Gråter själv efter varenda läggning just för att jag är så utmattad och faktiskt blir väldigt ledsen när jag får all denna frustration hela dagarna och kvällarna.

Min sambo pluggar sommarkurser nu för att kunna studera till hösten och söka csn, så blir mest jag som får ta hand om henne under dagarna och mesta tiden under kvällarna så han klarar kurserna. När han är hemma är hon också värre, men bara mot mig - aldrig mot honom (inte i den utsträckningen iaf). Vi funderar över om hon saknar dagis och sina kompisar och jag försöker vara ute mycket med henne i parken och med kompisar och vi hittar på mycket saker ihop, men inget jag gör duger riktigt. 

Vad gör jag för att få stopp på det här? Eller är det en fas? Ska jag testa något annat när hon slåss och rivs eller vad gör man?

Värt att nämna är att hon verkar vara på väg att göra ett språkligt hopp och börjar utforska mer ljud och så med munnen och börjar kunna forma lite fler ord. Vet inte om det kanske hör ihop eller är relevant?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Annons:
Alex&company
7/26/19, 8:38 PM
#1

Förskolan saknar hon nog inte, så små barn har egentligen ingen större glädje av det. Fram till ca 3 år är det mest en trygg plats att vara på medan mamma och pappa jobbar men ett så litet barn behöver inte kompisar :) Däremot är hon säkert i en jobbig period + att det är extremt frustrerande för barn när de förstår språk och precis börjar prata men inte kan kommunicera vad de vill. Då kan man bli frustrerad och riva/bita/sparka en stackars mamma.

Du är inte en dålig mamma och du skulle säkert behöva lite avlastning om du kan få det på något sätt. Att gå ut ur rummet när man håller på att bryta ihop är alltid det bästa alternativet och betyder inte att man är en dålig förälder, är man extremt trött och frustrerad kan man råka göra något dumt även om man aldrig skulle mena det. En annan sak du kan göra är att börja använda teckenspråk för bebisar, det är mycket lättare än att prata och då kan hon kommunicera vad hon vill mycket lättare.

Missmagi
7/28/19, 10:45 PM
#2

Min 14 månaders är likadan och bara mot mig. Han har ännu inte börjat dagis men är hemma med pappan då jag jobbar nu sedan 3 månader tillbaka. Pappan kan säga ifrån utan några bekymmer men när jag säger ifrån då bits det och dras i hår ja allt de där…Någon sa till mig att barn som visar sina riktiga känslor för är sånna personer dom känner sig mest trygga med. Men jag vet inte om det hjälpte problemet riktigt. Man känner sig ur kass som mamma snarare. Har inget annat tips än att ge dig en styrke kram från en annan trött "dålig" mamma och så följer jag gärna tråden på tips!

mollyt
7/29/19, 9:40 AM
#3

Min dotter jade en sån period men nu minns jag inte hur gammal hon var då… men kanske 1,5-2år? Håller med ovanstående att det inte har något att göra med att hon saknar förskolan, jag som har båda barnen hemma 3,5pr respektive 8 månader tror att barn inte ”behöver” förskola fören de är åtminstonde 3 år. Men, kan du prova att bryta rutin? Kanske natta i vagn några dagar? Vi gjorde så när jag slutade amma före nattningen, då promenerade vi med vagnen och lyfte sedan över dottern i sängen. Annars har jag också markerat genom att gå iväg från barnet när det blir slag/sparkar/klösförsök. Bättre att sätta stopp direkt än att höja rösten eller tjata tycker jag.

Carrosh
7/29/19, 12:05 PM
#4

Tack för alla tips! Svarar sent då det vart full rulle här. Jag har börjat fundera på om värmen har påverkat mest, hon har lugnat sig så fort det varit svalare. Har provat lägga senare på kvällen, när det blivit svalare, tänker att det inte spelar så mkt roll med exakta tider som på förskolan nu när hon är hemma, går ju rätt fort att komma in i de vanliga tiderna igen efter semestern. Det har gått bättre då, när det varit svalare. Har också blött/fuktat håret innan, så det blir svalt och skönt.

Det är nog också som ni säger, att det inte handlar om förskolan. Hon har ju ännu inget språk (mer än enstaka ord) och jag förstår att det måste vara otroligt frustrerande att inte kunna kommunicera det som är jobbigt, så tar man till det man kan (klösas och rivas osv.). Verkar iaf som att det är värmen som påverkat, så har blivit mycket kall mat o försöka svalka o kyla så mkt som möjligt. Tänkte också lägga till att läsa en bok vid läggning för att skapa en lite extra mysig stund och se om det kan underlätta läggningarna. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Upp till toppen
Annons: