Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1181 ggr
Anonym
Anonym
7/18/19, 9:00 AM

Duscha /bada varje dag!

Duschar /badar ni era barn varje dag nu när det är sommar?

Annons:
Anonym
Anonym
7/18/19, 9:32 AM
#1

Barnens pappa vill att ena barnet på snart tre år ska duscha och tvätta håret varje dag, bebisen på 6 månader ska bada varje dag. Vi bor inte ihop längre. Men jag gör bara fel som inte tvättat håret och duschar barnen varje dag.

Fridaaaa
7/18/19, 9:34 AM
#2

Nej inte bra för huden. Han badas 2 ggr/vecka.
Sedan kan han plaska i vatten i pool

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Garm
7/18/19, 9:37 AM
#3

Jag badar inte mitt barn varje dag, inte bra för huden. Tvättar dock av kroppen lite lätt med tvättlappar.

Anonym
Anonym
7/18/19, 10:19 AM
#4

Någon som har en länk med information med säker källa. Så att det inte är fel fakta. Det är oerhört viktigt för barnens pappa.

Garm
7/18/19, 10:32 AM
#5

#4 Inte ens vuxnas hud mår egentligen bra av att badas/duschas och tvättas med tvål varje dag.  Jag har tyvärr ingen riktigt bra källa jag kan länka till för att styrka det, men på 1177s hemsida om nyfödda barn står det att det räcker att bada barnet någon gång per vecka.

https://www.1177.se/barn--gravid/att-skota-ett-nyfott-barn/skota-ett-nyfott-barn/

[Thiah]
7/18/19, 2:26 PM
#6

Nej verkligen inte! Kanske sköljer av den äldsta om han är svettig. Håret tvättar jag knappt 2 gånger i veckan, mer behövs inte. Vanliga shampoo och balsam och tvålar är inte alltid bra för kroppen heller. Innehåller en massa skit. Sen behöver kroppens egna lager av fett byggas upp pä ytan och det hinner huden inte på 24 timmar. Så då blir huden torr kch kliar.. Varför anser barnens pappa att man MÅSTE tvätta barnen så ofta?

Annons:
tlover
7/18/19, 2:37 PM
#7

Nej, tvättar vid behov helt enkelt

l'm back

Anonym
Anonym
7/18/19, 3:31 PM
#8

#6: För att barnet är smutsigt. Enligt honom. Men jag misstänker att han är autistisk. Att det är därför det alltid ska vara på ett visst vis. Men jag tycker att det är ett sjukligt beteende han har att inte lyssna när man pratar om att det inte är bra.

Anonym
Anonym
7/20/19, 11:24 AM
#9

Det går inte prata vett med honom. Han säger att pga att man badar så har man lättare för att svalka sig under en varm dag. Samt att det även gäller när man tvättar håret varje dag. Jag tycker det är sjukt det han utsätter våra barn för. Blir så ledsen.

Garm
7/20/19, 11:58 AM
#10

#9 Det stämmer verkligen inte, det enda som händer är att skyddande fetter aldrig hinner återbildas på huden. Dessutom svalkas kroppen när man svettas (vid avdunstningen), så att dricka vatten är viktigt. Att bada är mindre viktigt, framförallt inte med tvål. Måste det ändå absolut badas varje dag, undvik tvålen. Löst sittande, ljusa bomullskläder plus hatt och rikligt intag av vatten är bäst svalka för små barn. Jag hoppas du lyckas övertyga honom att inte bada barnen varje dag.

mollyt
7/24/19, 9:19 AM
#11

Yngsta barnet är 8 månader och han badar mkt sällan utan torkas av med våt trasa efter maten. Har aldrig tvättat håret. Sällan badar han med oss i poolen men efter det duschar vi såklart för att få bort kloret. Stora barnet blir 3,5år och hon badar gärna i poolen och då duschar vi efteråt men tvålar inte in. Jag tvättar henne väldigt sällan, kan nog räkna de få gånger vi tvättat håret på henne men då har det typ varit mat eller bajs i håret som ska Tvättas Bort. Annars kör vi bara på vatten eller möjligen endast lite svanenmärkt balsam i håret. Hon gillar dock att duscha/leka i duschen så det gör hon flera tillfällen i veckan men då inte med tvål/schampoo osv utan bara leka under strålen/i badbalja en stund.

mollyt
7/24/19, 9:19 AM
#12

Yngsta barnet är 8 månader och han badar mkt sällan utan torkas av med våt trasa efter maten. Har aldrig tvättat håret. Sällan badar han med oss i poolen men efter det duschar vi såklart för att få bort kloret. Stora barnet blir 3,5år och hon badar gärna i poolen och då duschar vi efteråt men tvålar inte in. Jag tvättar henne väldigt sällan, kan nog räkna de få gånger vi tvättat håret på henne men då har det typ varit mat eller bajs i håret som ska Tvättas Bort. Annars kör vi bara på vatten eller möjligen endast lite svanenmärkt balsam i håret. Hon gillar dock att duscha/leka i duschen så det gör hon flera tillfällen i veckan men då inte med tvål/schampoo osv utan bara leka under strålen/i badbalja en stund.

Surpan
7/25/19, 6:43 AM
#13

Ja, tvååringen badar/duschar vi i princip varje dag nu på sommaren. Han blir så otroligt skitig, han går barfota ute på tomten nästan hela dagen. Sen när han har haft solkräm och svettats och hållt på så vill jag gärna skölja av honom, jag har märkt att han ibland får utslag om vi inte sköljer bort solkrämen. Vi använder dock nästan aldrig tvål eller liknande, bara om det är stora saker som ska bort som målarfärg eller bajs. Håret tvättas sällan, någon gång i månaden kanske. Vi har en fyramånaders också som endast badat vid bajskatastrofer. En handfull gånger hittills.

/Surpan

Annons:
oh-la
7/26/19, 9:50 AM
#14

Vi har en treåring och en 4-månaders och dom duschar eller badar vid behov. Nu på sommaren duschas nog treåringen av varje dag. Det är saltvatten, solkräm, sand, jord och annat kladd som sköljs av. Tvål används bara om hon är smutsig. Det innebär att hon ibland duschas med tvål flera dagar i rad, och ibland nästan aldrig. Även lilleman sköljs vid behov, oftare nu när man är ute och han badar i havet eller skruttar på stranden. Salt kliar så hemskt om man inte sköljer av det.

SuperLimm
8/6/19, 10:59 PM
#15

Sonen äter bara själv, vi får oftast inte mata honom alls. Vilket resulterar i att maten är över hela han. Så han badar oftast ett par gånger om dagen. Oftast bara med vatten dock. Är han väldigt kladdig eller har ätit något som sitter fast och luktar kör vi babywash eller lactasyd. Sonen är ett år och snart två månader.

Mvh Linn

JazzBass
8/9/19, 8:36 AM
#16

Vi har varit ganska lata med detta hos oss. Barnen (3 & 5) duschar/badar/tvättar sig med tvål och schampo ungefär varannan vecka. Duschar lätt minst en gång i veckan dock. Tror det är bäst för huden att tvätta den så lite som möjligt, och miljövänligare dessutom. Våra barn är verkligen inga illaluktande lortbollar heller, utan vi tvättar dem alltid då vi tycker det behövs. Själv duschar jag och tvättar håret varje dag (kommer inte igång på morgonen och känner mig inte fräsch annars), men barn svettas inte alls som vuxna heller.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Bjallstal
8/13/19, 3:57 PM
#17

Vi badar vår sexmånaders kanske vart annan vecka. Torkar av med fuktig trasa vid behov, ev med lite olja på, sen låter vi henne lufta sig utan blöja varje dag.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: