Annons:
Etikett18-utrustning-säkerhet
Läst 1115 ggr
Flaeder
2019-06-27 14:27

Barnvagnsråd

Hej! Jag söker förslag på barnvagn. Jag har några egenskaper jag särskilt söker. 1. En vagn som passar långa föräldrar. (Långt handtag och sittdel som är placerad någorlunda högt upp.) 2. En vagn med svängbara hjul. (Det gör inget om hjulen inte går att låsa till fasta.) 3. En vagn som tål blåst. (Jag antar att en vagn som väger lite mer tål blåsten bättre? Min nuvarande vagn klarar inte kraftig blåst alls i princip. Den nästan välter, och då väger den 9,7kg.)

Annons:
JazzBass
2019-06-27 14:42
#1

Vi tyckte väldigt mycket om Britax Smile så länge vi behövde den. Stor, väldigt lättskuffad och ganska hög. Om den klarar blåst tillräckligt bra för er kan jag inte svara på, men uppfattade det aldrig som nåt problem i alla fall då vi hade den. (Vi hade dock aldrig en liggdel till den utan endast sittdel).

De ganska små och låsbara svänghjulen funkade förvånansvärt bra också då man behövde skuffa vagnen i snö.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Flaeder
2019-06-27 15:07
#2

Tack för förslaget. :) När jag googlar på Britax Smile så kommer resultat på Britax Smile 2 upp. E de 2:an du menar eller den som bara heter Britax Smile? (Antar att det finns två olika modeller, att tyda på namnet.)

Flaeder
2019-06-27 21:06
#3

Undrar om fler har dåliga som bra erfarenheter av ovanstående vagn vad det gäller framförallt väder. Både vind och snö.

Bjallstal
2019-06-27 21:40
#4

Min pappa på 196 cm kör min Bugaboo Buffalo utan problem. Den tar sig fram överallt och framhjulen går att låsa. Vi rullar vid kusten där det aldrig är vindstilla och har inte märkt av något ang vinden. Det är en rätt stor vagn, om man ser till dagens mått med många små vagnar. Tillverkas inte längre så finns bara begagnat(finns dock reservdelar om något skulle paja). Finns till rätt vettiga pengar dessutom. Betalade 2500:- för min från 2015/2016 i nyskick. de flesta ligger runt 3-4000:- men går nog att pruta på. Kör Crescent med men den har fasta hjul så skriver inte mer om den.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Bjallstal
2019-06-27 21:46
#5

Det negativa om Smile jag fick höra av en kompis som hade den var att hennes barn växte ur den fort. Den fixade inte så mycket längd

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Flaeder
2019-06-28 09:33
#6

Oroar mig också lite över längden vad det gäller Britax Smile 2. Mitt barn kommer med stor sannolikhet att bli ett mycket långt barn att tyda på hur längdkurvan ser ut redan nu, även med tanke på hur långa vi föräldrar är, och övrig släkt. Jag gillar dock Britax Smile 2 starkt! Jag ska provköra den i affär imorgon. I värsta fall får jag väl köpa en ny vagn sen när han blir för lång. Jag behöver verkligen en hög vagn. Och Smile verkar vara exakt vad jag söker. Fattar dock inte hur många rygglägen vagnen har? Är det 2 eller 3? Tycker det ser ut på alla bilder som om det bara finns sovläge och viloläge. Inga barn på bilder sitter rakt och upprätt på bild tycker jag, som i ett (nästan) 90 gradigt ryggläge.

Annons:
Flaeder
2019-06-28 09:39
#7

Jo, angående tipset på Bugaboo Buffalo. Tack! Jag gillar den vagnen, men jag gillar den inte mer än Britax Smile 2. Dessutom har Bugaboo ett väldigt högt andrahandsvärde, så då köper jag hellre en ny Britax Smile 2, än en begagnad Buffalo, som skulle kosta inte långt ifrån samma, då jag föredrar en ny vagn framför en begagnad. :) Är lite rädd för att få ett dåligt exemplar.

Mara-Bell
2019-06-28 12:32
#8

Vi hade Brio Smile som förstavagn till vår dotter, tror inte de ändrat jättemycket på designen när den blev Britax Smile istället. Vi tyckte mycket om den vagnen, då den var smidig, men ändå rejälare än förväntat. Vi är båda normallånga, 169 respektive 187 cm långa, och vagnen passade bra för oss. Nackdelen är den korta ryggen i sittdelen, vår dotter hade växt ur vagnen vid 1,5 år ungefär (då ca 90 cm lång), och då köpte vi en rejäl Emmaljunga sulky istället.

Flaeder
2019-06-29 14:19
#9

Wow vilken vagn! Kände på den idag. Sitsen är säkert 3 decimeter högre än vår nuvarande vagnsits. Den kändes stadig trots att den var så hög. Det kommer definitivt bli en sådan vagn. Ska bara fundera ut färg. Eller rättare sagt, det är inte färgen jag är fundersam på. Det finns en som heter Cosmo Black och en som heter Black Denim. Antar att det är olika typer av tyger. Undrar vilken som e bäst å hur tygen skiljer sig åt. Antar att denim tyget är kraftigare och mer grovvävt? Och att Cosmo black e mer åt det tunnare lite syntetiska hållet?

Missmagi
2019-06-30 19:48
#10

Stooke trailz passar utmärkt till långa föräldrar. Men åk och testa i nån butik så känner ni bäst på vad som passar, för oss passade stooke allra bäst då vi är långa :)

Flaeder
2019-06-30 23:20
#11

Blev så nöjd när jag testade Britax Smile 2, så vi köpte en idag. Men jag antar att det är en äldre årsmodell eller nått, för den är beige i sufletten och delvis i sittdelens klädsel + bygeln. Det utförandet verkar vara ovanligt svårt att få tag i om inte annat. Kan bero på att folk vill ha mörka vagnar för att slippa ett smutsigt utseende på vagnen kanske… Kommer inte på några andra anledningar. Om nån vet, berätta gärna! Skiljer sig årsmodellerna något från varandra? (syftar inte på skillnaden vid övergången då brio Smile blev Britax smile 2)

mollyt
2019-07-01 19:36
#12

#11 vet inget om Britax färger men jag har två ljusa vagnar och en svart (Emmaljunga alla 3) och tycker det är såååå skönt och bra med ljusa vagnar! Jag har en beige och en ljusgrå och de är så mycket svalare än den svarta (samma modell som den beiga). Jag kommer alltid föredra ljusa vagnar! Har ändå fårskinn i så smuts på sitsen är rätt lätt att slippa tycker jag.

Flaeder
2019-07-04 10:10
#13

Fick vagnen igår. En vagn jag starkt kan rekommendera andra som är ute efter en hög vagn. Jag är 176cm lång, men riktigt långa ben. Jag snuddar med tårna vid varukorgens botten ibland, men är inte i närheten av att sparka på däck eller chassi. Såg att man kan vika upp varukorgen å spänna upp med säg typ en hårnål eller nått, om man ändå inte ska lasta mer än en jacka i den t.ex. Då slår man garanterat inte i något. Å vill man inte ens ha varukorg e de ju bara till å koppla loss den. Då funkar garanterat vagnen en förälder som är hur lång som helst. 😂 Tack för goda råd!

Annons:
Novelia
2019-07-04 17:41
#14

Silver cross wave. Vi är långa och det var en av få vagnar vi inte sparkade på med våra långa ben när vi powerwalkade runt i butiken. Den är stabil och lagom hög. Går att ha ännu högre upp om man vill. Vill du ha en ännu högre vagn, kolla stokkes. Den är hög men var tyvärr en av de vagnar vi sparkade på när vi gick snabbt. Waven är lätt att manövrera trots att den är stabilare än de flesta vagnar vi testat. Den är inte jätte stor när man fäller ihop den men kräver ändå ett visst utrymme i bilen - har sett betydligt mindre vagnar ihopfällda. Så det är bra att testa innan man köper :) Vi är väldigt nöjda!

I have no sympathy for people without empathy

Josefina_Stark
2019-09-25 15:17
#15

Min rekommendation är Bugaboo Buffalo eller Fox, det är i mitt tycke stabila vagnar som tål det lite extra, speciellt Bufallo även om den inte längre tillverkas.

Du nämner att ni är långa och som barnvagn tycker jag då Buffalo eller Fox är bra som går att justera för de längre föräldrarna.

Hoppas du blev nöjd med ditt köp!

Flaeder
2020-08-16 22:33
#16

Vill bara tillägga att jag rullat vagnen under 1 års tid nu, och den är fantastisk. Jag ångrar mig inte en sekund att jag köpte en Britax Smile II. Den känns lagom lyxig liksom. Bra pris. Bromsen är pålitlig. Skön att köra. Lagom antal lägen på handtaget. Går lätt in i bilen. Lång sufflet, nästan föe lång haha. Hög sittdel. Enkelt att öppna bygeln i sittdelen, men svårt för barnet. Avtorkningsbar klädsel som känns otroligt smutsavvisande. (Har dock gnuggat av en svår fläck med trasa, vatten och flytande galltvål utan problem på den ljusa suffleten. För en vagn blir ju smutsig med tiden trots allt. 😁) Finner egentligen bara tre små brister. Den första bristen är i min mening att chassit är lite knepig att fälla ibland, för att hjulen måste vara i exakt rätt läge för att den ska låsas vid fällning - men man lär sig att få in det rätta knycket. Och nummer två är att sittdelen e lite väl hård. Dåligt stoppad, så man måste ha en mjuk dyna i. Den lilla Inovi dynan passar i sitsen, om det kanske hjälper något där ute i vagnletandet. 😊👍 Tredje sista, som nästan är lite löjlig, är att man inte får ett fodral till regnskyddet. Regnskyddet e ett ganska stort, fult, klumpigt stycke transparent tjock plast som är svårt att vika/komprimera. Den fyller hela varukorgen om man inte trycker ned den i ett necessär eller liknande.

Upp till toppen
Annons: