Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 510 ggr
Anonym
Anonym
6/22/19, 9:52 AM

Vätska i örat - resa imorgon

För ett par veckor sedan visade det sig att lillan, som nu är 7mån, hade vätska i örat. Det hade kommit från att vi hade gett henne flaska när hon har legat ner (gjorde så i en månads tid då hon bara ville dricka på det viset då hon var sjuk). Dumma korkade föräldrar vi är som inte hade tänkt över att det kunde förorsaka problem, men vi har åtminstone lärt oss en viktig läxa. Vi har henne aldrig att ligga ner då hon ska dricka nu utan tar upp  henne ordentligt så att hon sitter även mitt i natten.

Tyvärr hade hon nu ännu lite vätska i örat då vi gick på en check up och läkaren sa att det kunde ta väldigt länge innan det försvinner helt och hållet. Han sa dock att vi ändå kunde flyga nu imorgon men jag är så himla orolig. Borde man ändå inte stanna hemma ifall om?! Han rekommendare även att ge henne paracetamol innan vi flyger, bara utifall om, samt att hon dricker eller tuggar/suger på något då flygplanet lyfter och sen ska landa (vilket vi ioförsig redan hade planerat att göra).

Jag kan dock inte slappna av och vill stanna hemma med henne men min man motsätter sig det helt starkt då läkaren har sagt att det är ok. Vad skulle ni göra? Oroar jag mig i onödan?

Annons:
[Thiah]
6/22/19, 10:05 AM
#1

Jag hade åkt. Och jag hade gett lite paracetamol innan samt låtit henne dricka /äta nått gott vid starten.. (det gör jag alltid med mina pojkar). Vätska i öronen kan stanna kvar länge, upp till 2 månader så lev livet bara.)= Och, att mata liggande behöver inte ge problem med öronen alls. Jag har matat mina båda pojkar med flaska, liggande hela deras liv och det har funkat fint. Så ni har haft otur.

Anonym
Anonym
6/22/19, 12:02 PM
#2

#1 Det blir väl att vi åker men jag är ändå orolig.

Oberoende så var läkaren lite chockad och upprörd över att vi som föräldrar ha gett henne flaskan då hon ligger ner. Man måste alltid hålla upp dem så att de inte ligger helt platt ner på rygg. Han sa att man ska absolut inte ge flaska åt barn då de ligger ner för det kan i värsta fall ge öroninflammation på grund av vätska som lyckas ta sig in i örat på det viset.

Vi har kanske haft otur men vi skulle som sagt inte ens märkt av det här problemet om det inte vore för läkaren. Vi åkte endast in för att kolla upp utslag. I värsta fall kunde vi ha åkt iväg då hon hade en massa vätska i örat och det skulle kunnat blivit otroligt smärtsamt för henne. Vi har nu behandlat henne i en månads tid för öronproblemet genom att spruta vätska upp i näsan på henne så att hon kan nysa och hosta ut allt. Vi fortsätter nu med det innan resan och även under vår semester och hoppas att det hjälper.

Folk gör väl som de vill men det är nog bra att man är medveten om att det kan uppstå problem om man ger flaskan åt barn som ligger ner. Vi gör åtminstone det aldrig mera efter det här och vi kan inte låta bli att skämmas och känna oss otroligt skyldiga. Det känns så otroligt hemskt att vi har förorsakat så att hon har fått en massa vätska i örat. =( Som tur är så finns det inte mycket kvar där nu men det känns ändå otroligt jobbigt för oss att vi inte visste bättre. Det är ju meningen att vi ska ta hand om henne och skydda henne. =(

Upp till toppen
Annons: