Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 546 ggr
LaSadie
6/11/19, 11:59 AM

Mattider

Vi har problem att få i vår tjej tillräckligt med mat. Hon är nu tio månader och börjar plana ut i sin viktkurva. Vi har flera problemområden att ta tag i som att hitta mat hon tycker om, men även mattider. Något tips på främst fasta tider för en tio månaders? Vi har ingen fast upp tid utan hon går upp ca 6.30-7.30, sover igen runt 10-11(sover1-2h) och lägger sig mellan 19.00-20.00. Vi ska fråga vår BM när vi pratar med henne men tänkte om finns fler tips att få =)

Annons:
mollyt
6/11/19, 12:04 PM
#1

Nu är min äldsta 3 år och lillebror bara 7 månader men vi brukar äta frukost vid 6, mellis typ 9 och sen lunch mellan 11-12, mellis igen vid 14-15 och middag runt 17:30. Men lillebror ammas fritt där emellan så hans tider flyter ut en del ändå men erbjuds fast föda när vi andra äter.

Garm
6/11/19, 2:44 PM
#2

Det jag gör med min 10 månader gamla son är att låta honom äta ungefär var tredje timme. Han brukar vakna någon gång mellan 7.30 och 9.00 och får matschema med tre timmars mellanrum under dagen efter det. Så det blir alltså nästan alltid lite olika klockslag varje dag, men med samma mellanrum. Dvs får han frukost 8.30 så får han nästa mål vid ca 11.30 och nästa vid ca 14.30 osv. Dagen efter kanske det blir 7.30, 10.30, 13.30 osv. Han brukar somna någon gång mellan 20.00 och 22.00. (Kanske borde jag jobba mer på när han somnar och när han vaknar, men det är ett annat problem och inlägg)

LaSadie
6/11/19, 3:41 PM
#3

Bra förslag, ska försöka få in lunch först i hennes matschema. Nu försöker vi men hon vill inte äta, ibland sitter vi upp till 90 min för att få i henne en portion så att klämma in mellanmål gör att hon sitter i stolen mest hela dagen 😂 men frukost och middag får vi in, det äter vi tillsammans.

mollyt
6/11/19, 6:21 PM
#4

#3 vad är det som gör att ni sitter så länge? Matar ni eller plockar hon själv? Lillebror får plocka själv i huvudsak men jag ger ocksånågob sked då och då. Men lunchen är slut när vi (andra) är klara - alltså han skulle inte få sitta kvar 1,5h inte ens om jag tänkt att han borde äta en viss mängd. Samma med storasyster, hon får ingen specialare (men vi sitter såklart kvar tills hon säger att hon är klar). Sen har jag inga fasta tider eller strikta regler utan jag tror på värdet att öva på att känna sin egen hunger/mättnad. Exempelvis åt hon mycket sparsamt av sin frukost imorse (då leken lockade mer) men sen sa hon till 1,5h senare att hon ville ha mat och då fick hon 3/4 paprika och en ostsmörgås som hon åt då istället. Alla glada!

SuperLimm
6/11/19, 10:59 PM
#5

Vi kör lite som  #2 men fasta tider mellan måltiderna. Dock blir det ungefär samma tid varje dag då sonen vaknar ungefär vid 6. Vi försöker dock få in lite mellanmål, gärna innan han somnar, då sover han bättre och längre.

Mvh Linn

LaSadie
6/11/19, 11:02 PM
#6

Vi sitter så länge för att få i henne mat öht. Vi matar och hon får plocka själv, mycket av det som hon får framför sig åker ner på golvet och det är okej. Vill inte sitta så länge och det sker inte alltid såklart men ibland så tyvärr. Och tyvärr är det så att hon har gått upp 100 g på en månad, bvc är oroliga och vi är oroliga

Annons:
LaSadie
6/11/19, 11:12 PM
#7

Sen är min man en riktig segis ätare, att sitta länge vid middagsbordet är vanligt här hemma.

Sarah
6/11/19, 11:18 PM
#8

Jag har bebis i stolen när jag ex lagar mat mm, då har hon sitt bord och sitter och pillar med ngt att äta. Då behöver man inte sitta vid matbordet hela dagen. Hon får smaka på det har håller på med och sen äter vi tillsammans efter.

LaSadie
6/12/19, 12:07 AM
#9

#8 det kan vi iofs testa

Upp till toppen
Annons: