Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 635 ggr
tlover
2019-06-10 08:00

Passa in, till vilket pris?

Det finns ju många orsaker till att barn (och vuxna) inte passar in. Det finns ju många saker som man själv som förälder eller barnet själv kan göra men till vilket pris?

l'm back

Annons:
Niklas
2019-06-10 08:56
#1

Det beror på vad det gäller.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

tlover
2019-06-10 09:31
#2

Vi har märkt att dottern har börjat "spela dum" på förskolan. Min man kommenterade att det förmodligen är bra för då passar hon in bättre men det tar ju energi att vara något man inte är och dessutom så påverkar det ju hur man känner för sig själv Edit, hon är bara 4

l'm back

Niklas
2019-06-10 10:30
#3

Får hon för lite utmaningar?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Surpan
2019-06-10 13:01
#4

Det är ju inte säkert att hon gör det för att passa in tänker jag. Även om ni tänker så. Många barn har ju en period när de börjar prata bebisspråk igen, vill ha napp, "inte kan/förstår" och vill ha hjälp. Det kan ju bero på att de vill vara roliga, ha mer uppmärksamhet eller att de härmar en kompis. Jag vet att min syster låtsades inte förstå VHS-spelaren vi hade hemma tills hon var typ 10 för att slippa vara den som satte på filmen…

/Surpan

mollyt
2019-06-11 12:02
#5

Jag tänker att det helt beror på hur och vad ”priset” är… går alltså inte att svara på sådär generellt. Är hon ensam i sin ålder TS och anpassar sin nivå för de yngre barnen? Annars tänker jag att många barn får perioder där de ”blir yngre” och till exempel vill ha hjälp med sånt de tidigare klarat själva osv. Det kan ju vara av olika skäl att bete sig som man inte kan/förstår.

tlover
2019-06-11 13:04
#6

#3 jag skulle tro det är en stor del, hon behandlas lite som hennes jämnåriga även när det gäller intellektuella utmaningar. Det är inte det att hon spelar bebis, vilket hon gör utan det har mer med hennes resonemang, idéer, nyfikenhet, läskunnighet osv. Jag är mest rädd att hon ska bli som oss (varken jag eller min man har klart gymnasiet pga särbegåvning*) * Särbegåvning betyder särskild begåvning vilket ofta ger problem i skolan

l'm back

Annons:
Sarah
2019-06-11 13:49
#7

Priset kan nog ni veta bättre än andra, men uppenbart är det värt det för er dotter just nu. Ni som föräldrar måste sannolikt kämpa för henne så att hon får de utmaningar hon behöver. Ser på mig och min sambo, hur olika stödet varit och hur det påverkat oss. Vet inte om vi är särbegåvade på ngt sätt, men vi är smarta och har enkelt för oss. Jag fick stöd och utmaningar och fortsatte sedan på universitetet och har doktorerat, nu jobbar jag som forskare på SLU. Killen fick inte stöd, istället funkade han som ngn extralärare i skolan och har aldrig lärt sig att ex plugga. Han har börjat på flera högskoleutbildningar men inte avslutat någon, sen har han i många år jobbat med sådant som inte krävs någon utbildning alls. Det är först nu han fått ett jobb han trivs med inom ett område där han är självlärd.

mollyt
2019-06-11 18:14
#8

Ah men då håller jag med om att det verkar som att ni får hjälpa till att hitta utmaningar för henne!

Niklas
2019-06-12 17:02
#9

#6: Be någon från Mensas Gifted Children Program (GCP) komma till förskolan och berätta för lärare och föräldrar. Det kan ge nya insikter.

» Gifted Children Program - GCP - Mensa Sverige


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: