Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1912 ggr
Garm
6/7/19, 2:03 PM

Gåstolens vara eller icke vara?

Vi fick en gåstol i julas till sonen. Började använda den lite när han hunnit bli mer stadig i ryggen. Inte så ofta dock, blir bara några gånger i veckan.  Han älskar det!

Har dock läst så tudelade saker om Gåstolar. En del säger de är bra, medan andra säger de är (väldigt) dåligt. Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan. Sonen älskar gåstolen och far omkring i den som en vilde! Jag funderar dock om någon här ute har upptäckt något negativt med Gåstolar? Hämmar de den motoriska utvecklingen och hur/när barnet sedan lär sig gå? Jag ser än så länge bara positiva saker, men funderingarna finns ju där. Gör jag min son en björntjänst när jag sätter honom i gåstolen några gånger i veckan?

Annons:
Fridaaaa
6/7/19, 2:31 PM
#1

Vi använde det till sonen, men bara korta stunder. Han började gå vid 11 månader sen själv.

Allting handlar om sunt förnuft och inte låta dem sitta där längre stunder eller många gånger per dag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mollyt
6/7/19, 7:22 PM
#2

Vi har valt bort gåstol men om ni trivs med er så använd den med sunt förnuft som det låtet som att nu redan gör.

Sindri
6/8/19, 12:26 AM
#3

Ett av mina barn var otröstligt ledset och frustrerat en stor del av tiden kring 9-månader. Ville så mycket och kunde så litet. När vi tog fram gåstolen blev det en annan unge.  Solskenet var tillbaka. Den kördes både inne och ute (lyftes elegant upp ur gropar) och vi råkade aldrig ut för några tillbud. Gick själv vid 11 månader.
Nu var det här en gammal gåstol med bara fyra ben med hjul och en sittpåse, inte de vadderade moderna plastsakerna som jag sett.
Det viktiga tror jag är att barnet är stadigt och i princip kan resa sig själv med stöd från möbler.

oh-la
6/8/19, 7:47 AM
#4

Vi har valt bort gåstol till dottern och gör detsamma för sonen när han blir stor nog. Det är alltid enskilda föräldrar som hyllar dem utifrån erfarenhet, men än så länge har jag aldrig sett någon studie, eller läkare som menar på att de är bra. Det är ju inte bara det med vilken tid de går, utan muskler som tränas i olika steg, kroppskontroll som behöver finjusteras, balans som behöver komma i ordning. Visst tycker nog barnen att det är härligt att komma upp och kunna röra sig så, men jag personligen har valt att låta utvecklingen få ta sin egen tid med frustrationen som kommer och lyssna på de experter som tittat på det. Sedan är det ju upp till var och en. Barn lär ju sig gå oavsett förr eller senare.

Garm
6/8/19, 4:04 PM
#5

Sonen är snart 10 månader och gillar att stå när vi håller i honom, han blir så exalterad av det, jag tror dock att stå och gå själv är längre bort än runt 11-12 månader som det känns nu. Jag har inte bråttom med att han ska stå och gå själv, men är rädd att jag hämmar honom med gåstolen, även om den används väldigt sparsamt. Vill ju inte försämra hans utveckling. Det verkar dock som att det inte spelar någon större roll med gåstolen om den inte används väldigt ofta och länge. Den "forskning" jag läst, som dock inte var särskilt omfattande, sa inget om sporadisk användning av gåstol. Jag får gå på känsla här och roa honom med stolen någon gång då och då bara. Tack för svar allihop ☺️

Fridaaaa
6/9/19, 10:28 AM
#6

#5 Du hämmar inte honom om den används korta stunder ibland :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Bjallstal
6/10/19, 10:02 AM
#7

Vi är fyra syskon, två har använt gåstol och två har aldrig suttit i en. Alla gick vid 8,5-10 månader. Är väl som allt annat med bebisar och barn, rönen och forskningen ändras men med sunt förnuft så gör man inte ”fel” även om vi alla gör olika

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Upp till toppen
Annons: