Annons:
Etikett25-off-topic
Läst 709 ggr
labradoodle
6/7/19, 11:45 AM

Present till rastlös och oförsiktig 2-åring?

Vår älskade huligan fyller 2 år snart.

Han är en rastlös och glad prick som bara kan stå still om en tv-apparat står på. Som längst kan han leka med samma sak  i 2 minuter, och just nu avslutas helst "leken" med att kasta allt i golvet så det går sönder. Han är besatt av bilar men känner att det kan vara kul med NÅGOT annat. Han gillar musik. Dock har han ingen ro till varken böcker, trolldeg, ritande eller pussel.

Förslag på några tåliga leksaker som ändå sysselsätter en stund? Vi bor i lägenhet så det vore kul om det gick att ha inne. Helst inte allt för dyrt och både nytt och begagnat går bra.

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

Annons:
Sindri
6/7/19, 12:31 PM
#1

Det är ju bra att ta reda på varför han ledsnar efter så kort tid. 
När det gäller barn i skolan som är rastlösa och tappar intresset har det ibland visat sig att det beror på att uppgifterna inte är tillräckligt stimulerande.
Om det är fallet med din son så försök hitta något som ligger över hans ålder - som blir en riktig utmaning. Har han testat Duplo t ex?

Är fallet att han helt enkelt bara har spring i benen så är det bättre att hitta något där han kan röra på sig. En kryptunnel, en liten inomhusrutschkana. Kanske bara ta er tid och bygga någon sorts hinderbana inomhus. Det går bra med hjälp av pallar, hyllor, en kryptunnel mm. 

Och det är aldrig fel att uppmuntra intressen, som t ex bilar. Duplo har byggsatser.

[Thiah]
6/7/19, 3:24 PM
#2

Finns barnvänliga "piano" man kan köpa. Vårt har hållit i 4 år nu. Där kan man spela piano, synt, ha takter osv… Allt på barn nivå

labradoodle
6/10/19, 11:02 AM
#3

#1 - Det skulle jag med vilja veta men en tvååring är inte så lätt att förstå sig på. Han har varit rastlös sedan han såg dagens ljus första gången (och i magen). Det ska alltid hända saker.

Han är likadan på förskolan. Många uttrycker att det är ren underhållning bara att se på hur han går från grej till grej, pillar på allt och att han är snabb som vinden…

Duplo är han jätteduktig på och har varit länge, men det är inte heller kul så länge. Tunnel och koja har han vilket var kul en gång, men så bor vi som sagt ganska trångt tyvärr. Vet inte hur många kojor och banor jag bygger, och jag engagerar mig allt jag kan i leken, men han tröttnar liksom direkt. Är ute mycket.

Har jättestora problem med att få honom sova på kvällarna också, för att han har så mycket spring i benen.

#2 - Tack för tips! :)

My little dog - a heartbeat at my feet
Älskade Charlie 🌺

JazzBass
6/10/19, 11:37 AM
#4

Kanske springet i benen beror på att han har ett extra stort behov av att röra på sig? I så fall kanske det skulle vara en bra idé med en sparkcykel eller liknande, även om det är en utomhusgrej. Våra barn har inte ännu vid tvåårsdagen varit redo för en sån, men alla barn är ju olika och den minsta Puky-modellen är från 2 år. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Sindri
6/10/19, 2:28 PM
#5

Idealet vore kanske en motionscykel eller löpband för mindre personer, men det är ju omöjligt. 😃 Förstår att det kan bli oroligt ibland, men hellre ett barn som rör på sig mycket än ett som sitter och glor på en skärm.
Han verkar vara intelligent och med ett vaket intellekt, hoppas han behålla det och får användning för det när han börjar skolan.

oh-la
6/10/19, 2:45 PM
#6

Jag slår också ett slag för duplo. Min dotter är också ett yrväder med tålamod att sitta med en sak i två minuter innan hon tröttnar. Duplo funkar absolut bäst och ett stort plus är att det inte är helt aptråkigt för en vuxen heller så man kan sitta med och bygga och leka.

Annons:
mollyt
6/11/19, 6:29 PM
#7

Duplo är populärt hos vår treåring men hon började med det tidigt. Vi har ett bamse-spel som kanske heter ”gympaspel” eller något liknande där man ska göra rörelser enligt instruktioner på kort (typ gå på tå, hoppa på ett ben osv) som kanske kan locka till lite fysisk rörelse inomhus också?

Upp till toppen
Annons: