Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 625 ggr
blorp
2019-05-29 15:12

Nattskräck

Är det någon här som har erfarenhet av barn med nattskräck? Min son är bara 1,5 men jag misstänker att han har det, han hade mycket problem med mardrömmar som spädis, det blev sedan bättre men nu är det riktigt jobbiga nätter. Anledningen till att jag tror att det är nattskräck istället för mardrömmar är för att det kommer vid ungefär samma tider på nätterna vilket är när han har sovit i ca 3-4 timmar och håller sen på regelbundet in på småtimmarna. Han skriker i sömnen och sparkar och trycker bort en om man försöker trösta, det är även oerhört svårt att väcka honom. Detta leder såklart till att han ofta är trött vilket i sin tur leder till värre nätter. Nu har han haft såhär ett tag och jag vet inte vad vi ska göra? Kommer det i perioder? Vad kan man göra för att underlätta?

Annons:
Sava
2019-06-10 20:58
#1

Lugna honom, jag vet att det är svårt men man ska inte väcka ett barn med nattskräck. Barnet sover faktiskt väldigt djupt trots att man kan tro att han/hon kanske till och med är vaken. Lugna, försök ge trygghet. Om det inträffar samma tid varje natt så väck barnet en stund innan det brukar inträffa, då bryter man den djupa sömnen. Ni behöver inte plocka upp barnet, bara klappa om lite så han/hon tittar upp och sedan är det okej att somna igen. En förändring kan också vara bra, ändra kvällsrutinen, flytta sängen, byt rum, låt barnet sova hos er. Lycka till! Jag vet hur ni har det, vi kämpar med vår dotter varje natt och har gjort sedan hon föddes (då var det naturligtvis inte nattskräck men BVC var verkligen förundrade över hennes sömn då hon kunde vakna upp till sex gånger i timmen hela nätterna).

mollyt
2019-06-11 18:23
#2

#1 kämpigt! Hur gammal är hon nu? Hur är sömnen idag?

Upp till toppen
Annons: