Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1084 ggr
Garm
5/14/19, 10:32 AM

9 månader. Dricka vatten

Jag har en 9 månader gammal son som nu äter tre mål mat (gröt och lagad mat) om dagen, samt två flaskor ersättning. Målen är ersättning till frukost och sedan gröt eller lagad mat de tre nästföljande målen och ersättning till kvällen. Hans behov av vätska under dagen har jag svårt att fylla. Det är svårt att få i honom vätska, han tar inte emot vatten ur vare sig pipmugg, glas eller annat kärl. Lite mjölk kan gå ner ur ett glas med typ 95% spill och det tar vääldigt lång tid. Den pipmugg jag testat hittills är från TwistShake, men har en från NUK med mjuk pip på väg via postorder. Ska se om den funkar bättre. Han tar inte emot vatten eller mjölk ur nappflaska heller, vilket jag inte har något emot eftersom den ju ska fasas ut helt så småningom då alla ersättningsmål ska bytas ut till lagad mat eller gröt. Har ni några konkreta tips på vad jag kan göra för att få i honom vätska under dagen? Kämpar som ett djur med vätska med bakslag och vägran och mycket knappt intag.

Annons:
[Devya]
5/14/19, 11:38 AM
#1

Är det möjligt för dig att tillägga mer vätska i den mat han äter?

Du ska inte kämpa som ett djur nu. :) Vill han inte dricka så kan du inte tvinga honom men visst är det bra att erbjuda honom ofta.

Kanske skaffa en såndär trevlig liten drickflaska. Något som ser kul ut?

Förhoppningsvis har andra bättre tips att ge! Det låter ju inte lätt. Men har blöjorna minskat eller kissar han lika ofta som tidigare samt att det luktar inte fränt eller så? Det ska heller inte vara för gult kiss.

mollyt
5/14/19, 12:18 PM
#2

En 9månaders är ju inte så gammal ännu, och både gröt och ersättning innehåller mycket vätska. Gå på antal kissblöjor/kiss i potta snarare än att tänka hur mycket han dricker. Det kommer komma med tiden! Min äldsta började dricka vatten i glas direkt som liten och gillade det, sugrör kan annars locka till extra intag av vatten. Annars så satsar jag på vätska i maten - ger frukt och grönsaker som innehåller mycket vätska, gör smoothies och liknande. Nu är hon 3 år och dricker mjölk till maten, vatten ur vattenflaska när vi är ute och leker och hon ber om vatten ibland även mellan måltider. När det är sommar och varmt äter vi mycket melon, smoothies och gör egen glass.

Sarah
5/14/19, 1:42 PM
#3

Är han hård i magen? Om inte får han sannolikt i sig det han behöver. Vi har några olika pipmuggar och ställer en framför när hon äter, då tar hon själv när hon är törstig. Vi ger också mycket frukt, smoothies, hemmagjord glass och soppa för att det är lättare med vätska. Se tycker de ofta att det är jättekul att dricka ur föräldrars glas så vi ger mycket så. Kladd får man räkna med :)

Sarah
5/14/19, 1:49 PM
#4

Stressa inte upp dig över mat och dryck heller. Se den här tiden som utforskande med maten. Låt honom pilla själv och kladda och testa nya smaker. Huvuddelen av näringen kan fortfarande komma från ersättning. Vår 8månaders äter ca 1 liter ersättning per dygn och så mycket hon vill av plockmat och det vi äter.

Garm
5/15/19, 10:04 AM
#5

Tack för era svar! Jag känner mig lugnare med tänket om vätskeintaget nu. Han är inte hård i magen, utan fullt normal, och antalet kissblöjor är den samma som innan. Kanske inte lika mycket per gång, men ändock kissblöjor. Den mat jag ger honom är ganska vätskerik och gröten innehåller ju faktiskt 1 dl vatten per portion. Dessutom får han fruktpuré i/till gröten.

Ni har lugnat mig avsevärt :)
Ska forstsätta erbjuda honom vatten (och kanske mjölk) och se om han snart vill ha självmant. Tänker inte "hetsa" över det eller oroa mig mer.

Får prata med BVC om det nästa månad när det är dags för besök igen. Se vad de har att säga om mat och vatten då. Senast sa de inget alls om vätska, så jag har väl oroat mig i onödan.

Tack igen! :)

[Devya]
5/15/19, 11:43 AM
#6

#5 Med andra så låter det ju inte som han är uttorkad. Endast om han skulle tydligt visa tecken på att han är uttorkad är då du bör oroa dig och då ser du nog ganska snabbt på honom om så är fallet.

Min lillflicka lyckade nästan bli uttorkad då hon endast drack 350ml om dagen i 5 dagar (åt ingen mat ännu då hon var inte ens 5 månader vid det skedet) och det såg man genom att hon kissade inte lika mycket och till slut började det lilla kiss som kom verkligen lukta fränt samt se väldigt gult. Hon var dock sjuk och ville inte dricka som vanligt. Annars vet nog barn hur de ska äta och dricka så de inte blir uttorkade. :)

Annons:
Garm
5/16/19, 10:49 AM
#7

Han dricker totalt nästan 0,5 liter ersättning per dag, plus då den vätska han får i sig via gröt och annan mat. Det är alltså mellan ca kl 7-8 till 20-20.30 varje dag. Han sover hela nätterna igenom. Räcker det verkligen med den mängden?
Hans kiss luktar inte fränt och hans bajs är normalt, men jag är inte helt lugn och fri från oro än, dock bra mycket lugnare än tidigare.

Jag oroar mig ju i onödan verkar det som efter allt ni skrivit, men det är ju det där med första barnet och totalt noll kunskaper om bebisar.

[Thiah]
5/17/19, 7:22 PM
#8

#7 jo det räcker bra med den mängden. Om kisset börjar bli mörkt gult, om blöjorna fylls på mer sällan och om allmänna tillståndet börjar bli tröttare och hängigare trots bra sömn och ätande är det dags att få i mer vätska. Men så kan du erbjuda mer "blöt" frukt också istället för vätska.

Garm
5/19/19, 9:56 AM
#9

#8 Än så länge verkar vätskeintaget vara helt ok, för blöjorna fylls och kisset är inte mörkt gult och han mår lika bra som alltid. Känns skönt att veta han klarar sig på det han får, men jag tänker ändå såklart fortsätta erbjuda honom vatten. Kan ju verkligen behövas extra om det blir en väldigt varm sommar. Får testa lite "fruktvatten" också och se om det tas emot bättre.

Ceciliaolucifer
5/20/19, 2:30 AM
#10

Köp klämmispåsar och gör egen fruktpure/smoothie med mkt vatten :)

Garm
5/20/19, 12:39 PM
#11

#10 Smart! Är de svåra att göra rent, dessa klämmispåsar?

SuperLimm
5/20/19, 6:12 PM
#12

Vår son var också dålig på att dricka vatten i början. Bara att fortsätta erbjuda, före, under och efter måltiden. När vi gick över till att ge mer mat och bara en flaska tillskottsnäring/dag började han dricka mer. 

Jag har dock bara erbjudit vatten då jag inte tycker barn under 1 år behöver dricka något annat. De brukar lära sig det ändå. Vatten däremot finns det många små barn som inte vill dricka. 

Vi ger nu bara vatten i nappflaska. har provat i olika omgångar pipmugg med hård pip och han sätter bara i halsen och får inte i sig något vatten. Så provade vi en annan sorts mugg som liknar pipmugg med pipen är något mellansteg mellan pipmugg och nappflaska. Den kan han dricka ur själv men det slutar bara med att han sitter och tuggar på den och allt vatten hamnar utanför. Så vi kör med nappflaska för det är enklast helt enkelt.

Mvh Linn

julelii
5/21/19, 8:52 PM
#13

Du kan ju testa värma upp vattnet lite. Eller blanda det i ersättningen kanske?

Annons:
Upp till toppen
Annons: