Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 1364 ggr
Tassen94
3/23/19, 8:56 PM

Matrutiner spädbarn

Hur äter era små under dygnet? Jag har en 5 veckors bebis som äter med 2 timmars mellanrum dygnet runt (ersättning). I natt var det varje timme till och med. För ca 2 veckor sedan kunde det gå 3 timmar mellan matningarna men nu upplever jag att han vill äta oftare och oftare ocg han äter mindre mängd åt gången. Jag känner att jag går under snart, nätterna är sååå tuffa då han är svår att söva efter matningarna med så jag sover INGENTING. Han är väldigt snuttig helatiden när han är vaken så jag har ibland lite svårt att tyda om han är hungrig eller om det är sugbehov, men så fort han blir gnällig eller missnöjd i samband med snuttningarna så matar jag. Gör jag fel? Har försökt ge napp ibland men han är inte så förtjust i den. Kan man dra ut på matningarna eller är det bara att gilla läget och härda ut? Hur länge klarar man den här sömnbristen? Jag känner mig inte som en bra mamma, och jag är irriterad och ledsen på bebis hela nätterna. Ska till bvc på måndag och rådfråga men jag misstänker att jag bara kommer få höra att det är fri matning som gäller och att bebis bestämmer, vilket såklart säkert är sant. Hur har ni gjort med era små?

Annons:
Emmmm
3/23/19, 9:19 PM
#1

Min son var precis likadan. Jag ammade honom varannan timma både dag och natt de första månaderna. Däremot ammade han aldrig längre än 5 min innan han somnade om så kände ändå att det fungerade. Men på nätterna, kan inte inte din kille hjälpa till att ge ersättning så du får sova lite?

tlover
3/23/19, 9:26 PM
#2

Dottern åt en gång i timmen första 3 veckorna, Amning så min man kunde inte ta över. Efter det blev det var 3e timme på dagen och var 4e på natten. Men man överlever, trot eller ej. Kanske kan du kontakta ammningshjälpen? Jag har för mig att de kan lite även om det gäller ersättning. Jag tänker mycket av det du undrar är inte riktigt amning/ersättning relaterat utan mer matnings relaterat. Rent amatörmässigt undrar jag hur mycket hud mot hud ni har? Matningen har ju mer än bara föda att göra, kanske kan du "tanka upp" med hudkontakt på dagen för lugnare nätter? Kanske är det värt att prova iallafall?

l'm back

Tassen94
3/23/19, 9:41 PM
#3

#1 Jo vi delar nätterna, men just nu är vi båda så psykisk dränerade så då brukar vi vara vakna tillsammans för att minska irritationen mot bebis. Vi orkar liksom inte gå och vagga bebis halva natten helt själva. Men det resulterar ju i dålig sömn för oss båda såklart. Har en del hjälp på dagen från mina föräldrar med, men jag lyckas sällan somna på dagen. #2 Han sover bäst hud mot hud så vi han ligger nästan bara på mitt bröst på dagarna. Han hade nog helst gjort det nattetid också då han sover så oroligt i sitt babynest, men jag vågar inte ha han på mitt bröst i sängen i fall jag själv somnar då. Ja kanske får ringa amningshjälpen och kolla!

Carrosh
3/23/19, 10:15 PM
#4

#3 Ni kan inte köra varannan natt då, om ni båda är hemma? Så ni båda får chans att få lite kvalitetssömn? Det är ju bättre än att båda ska vara jättetrötta och det tär otroligt på er båda!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tassen94
3/24/19, 12:38 AM
#5

#4 Som det är just nu skulle jag inte klara en natt själv. Jag blir sjukt frustrerad och ledsen när jag inte lyckas få bebis nöjd och när han krånglar med maten. Har hänt flera gånger att jag får lägga ifrån mig honom när han skriker för att jag blir frustrerad, och jag vill inte att det ska behöva gå så långt. Man blir liksom rädd för sig själv. Hade matningarna bara skett med 3-4 timmars mellanrum hade allt varit mycket lättare känner jag! Är det vanligt att dem äter varannan timme i flera månader?

Sarah
3/24/19, 8:13 AM
#6

Hur är magen? Är han gasig så blir ju allt jobbigare. Ni kanske kan testa ngt annat märke på ersättning. Nan sensitive är den som funkar bäst här. Ang att söva om, vi ser till att ha en flaska färdig när bebis börjar röra lite på sig. Då får hon flaska i munnen direkt, innan hon vaknar till ordentligt. På så sätt sover hon oftast vidare.

Annons:
Sarah
3/24/19, 8:19 AM
#7

Sen tänker jag att du ska överväga samsovning ändå. Vi är många som sover med bebis i armhålan. Jag vet att det inte rekommenderas pga psd, samtidigt som det för mig känns helt verklighetsfrånvänt att bebisar ska sova själva. Man oroar sig för att mosa bebis, men min erfarenhet är att man knappt rör sig en millimeter när man samsover. Det ger bättre sömn för alla inblandade. Ni vågar inte vara uppe själva pga irritation mot bebis, kanske är då samsovning säkrare än det ni gör nu.

Carrosh
3/24/19, 8:53 AM
#8

#5 Jag tänker att det kan vara sömnbristen som ger den irritationen också. Och då blir det inte bättre av att inte sova. Finns det någon ni kan lämna över till ett par timmar och få lite sömn båda två, om ni ska gå över till varannan natt? Hur ni mår påverkar ju situationen oerhört. Iom att ni flaskar så kan ju kanske någon mormor och morfar eller farmor och farfar ta bebis ett par timmar för avlastning, så ni kan ta igen lite sömn?

Passa också på att sova när bebis sover, om ni inte redan gör det.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Tassen94
3/24/19, 9:16 AM
#9

#6 Han är väldigt gasig! Det är sällan han sover i lugn och ro utan han krystar och gnyr i sömnen, fiser jättemycket. Han äter nan sensitive och vi ger semper magdroppar och minifom droppar. Har blivit lite bättre efter det. Ger ni flaskan när bebis ligger ner? Oroar mig för att han ska sätta i halsen. Jag tar alltid upp honom och sätter mig i en fåtölj. Hur sover ni när ni samsover? Sover ni på rygg eller sidan? Var en lite bättre natt i natt. 2,5 timmar mellan de första matningarna. Lite tätare framåt morgonen. Jag fick sova lite längre igår kväll och sambon sover nu på morgonen medan jag är hos mina föräldrar som hjälper till med lillen. Var nog lite uppgiven igår efter att ha varit vaken nästan ett dygn haha.

Sarah
3/24/19, 10:33 AM
#10

#9 kanske en pysventil vore ngt oxå. Jag ligger på sidan och bebis på sidan med ansiktet mot mitt bröst och huvudet är i min armhåla. Liggammar mycket, eller gjorde iaf. När hon släpper rullar hon över på rygg. Ibland vänder jag henne så jag är stora skeden. Ja flaska när hon ligger ner. Ligger oftast på rygg med huvudet åt sidan, eller åt sidan när hon äter. Tycker inte att du ska oroa dig att han sätter i halsen, det är många som liggammar :)

Tassen94
3/24/19, 10:53 AM
#11

Har provat pysventil men han blir inte lättad av det tyvärr. Ska definitivt prova att mata honom i sängen då medan han är trött! Vi har en baby brezza så maten blir klar på ett knapptryck som tur är, såå smidigt. Får väl prova samsovning med kanske, värt om vi mår bättre av det. Men man är ju nojjig för allt verkligen!

Sarah
3/24/19, 11:29 AM
#12

Ja man är ju det, spec med första barnet :) men, säg att du somnar med honom på ditt bröst. Jag slår vad om att du kommer ligga precis likadant när ni vaknar

tlover
3/24/19, 11:31 AM
#13

Något viktigt om du samsover är att inte konsumera tobak eller alkohol eller ligga i en liten soffa. Det är då olyckor kan hända

l'm back

Annons:
Tassen94
3/24/19, 12:05 PM
#14

Ingen av oss varken röker eller dricker så det är lugnt :)

blorp
3/24/19, 12:19 PM
#15

Jag tror inte att du behöver vara rädd att det ska vara såhär i flera månader. Jag kan ju visserligen bara tala för hur vi hade det och vår son ändrade rutiner helt och hållet var och varannan vecka. En period kunde han äta varje timme och sen helt plötsligt så ändrades det och han kunde sova 5-6 timmar i stöten, sen ändrades det igen och han sov bara två timmar i sträck och så höll det på så det första halvåret säkert. Tror att dom utvecklas och växer så fruktansvärt mycket så att det varierar helt efter behov helt enkelt. Han var även ganska gasig men vi använde aldrig pysventil, det jag gjorde istället var att jag satte mig skräddare med benen och la honom där så att han låg lite som en ostbåge. På det sättet så pressades magen ihop lite och han började prutta som en galning, efter det var han alltid nöjdare. När det gäller samsovning så tror jag absolut att det kan hjälpa om ditt barn sover oroligt själv, jag vet att när jag samsov på sidan med sonen brevid mig så rörde jag mig inte en millimeter och vaknade av minsta lilla, antar att det är biologiskt så jag tror att det är ganska svårt att rulla över barnet utan att ens vakna eller reagera.

Ceciliaolucifer
3/24/19, 8:58 PM
#16

Läste att ni hade en baby berezza. Doserar den som den ska? Vi hade en och den doserade helt fel och hade för mkt pulver i varje laddning. Förstår frustrationen men jag tror att den byggs upp mkt av sömnbristen. Försök att dela upp nätterna åtminstone eller ta vartannan matning. Läst om reflux? Passar det in? Refluxbarn vill ofta äta ofta och sover ruskigt dåligt. Testat att söva ivagn? I sele? I babyskydd? Jag skulle rekommendera samsovning. Köp kuddar och pallra upp runtomkring. Min första son hade kolik och reflux. Han skrek från 19-03 och sov jätte dåligt. Vi kontaktade barnläkare tillslut för vi förstod att ngt var fel. Han hade dessutom jätteproblem med sin mage. Förstår att det måste vara jätte tufft så ta all hjälp ni kan få.

Tassen94
3/24/19, 9:39 PM
#17

Ang baby brezzan så har jag kontrollerat mängden ersättning i flaskan som maskinen gör och som jag blandar själv och det blir lika mycket. Vilket borde innebära att den inte doserar för mycket pulver i alla fall. Sen bajsar han 2-4 gånger om dagen så han är inte förstoppad i alla fall! Ska prova samsovning nu några nätter så får vi se hur det funkar. Tycker inte det känns som han har reflux. Han kräks inte speciellt ofta och han går upp i vikt som han ska. Dock småäter han mycket. Tycker hans oroliga sömn oftast verkar bero på gaser. Men ja, vad vet jag. Man är ju helt lost i det här 😂 Känns också som matningen krånglar på grund av gaser för han börjar krysta och ha sig när han äter, och tillslut spottar han flaskan och ligger bara och trycker och fiser. Så får jag lugna honom och sen får vi försöka igen. Så allt tar väldigt lång tid och det är la det man blir trött på på natten med. Men enligt bvc är det vanligt och finns typ inget att göra mer än det vi redan provat. 😴

mollyt
3/25/19, 5:18 PM
#18

Vi samsover också, men ammar så jag kan inte relatera till ersättning - men tror att det är bra att ni får tips från andra som ger ersättning (om att byta märke osv). Vi har gjort om vårt sovrum så vi har stor säng från vägg till vägg. Så egentligen ligger lilla sonen i "egen säng" som ligger ann till vår dubbelsäng men när han vaknar första gången på natten efter att jag lagt mig så rullar jag och lägger mig bredvid honom i den sängen sedan sover vi bredvid varandra där. Jag upplever att han nu sover mycket bättre i den/bredvid mig i jämförelse med babynest som han sov i första tiden. Nu är sonen 4 månader. 

Här hemma vaknar han ibland varje timme och äter medan han ibland kan sova flera timmar i streck. Han tar napp dagtid och ibland vid nattning på natten men sen vid uppvak under natten är det bara mat/tutte som gäller.

Tassen94
3/25/19, 6:42 PM
#19

Vi har tagit av sidan på hans spjälsäng och fäst den i våran 180 säng. Så inte orolig att han ska ramla ur i alla fall. Vi provade att mata honom liggandes i natt och det kändes så smidigt, dock har han knappt sovit alls för han haft så extremt mycket gaser, så funderar på om det är pga han inte blev rapad. Fick tips från BVC idag att mata honom mycket och tätt mellan 18-21 ikväll för att se om han håller sig mätt längre till natten.

Sarah
3/25/19, 9:21 PM
#20

Mycket möjligt att han behövs rapas. Brukar ta upp om det knorvas, efter maten, upp rapa och ner igen, så att hon inte behöver vakna till. Ofta är hon halvsovande då det knorras som mest och vaknar inte till ordentligt. Sen har de favoritställningar när de sover. Stora dottern ville helst sova på mage, hopkurad som en groda. Det gör hon fortfarande nu när hon snart är 4. Lilla dottern vill sova på sidan, annars är det kaos. Ligger hon rätt somnar hon direkt.

Annons:
Bjallstal
3/25/19, 11:02 PM
#21

Nu ammar jag, till största del, men min fem veckors vägrar sova själv. Så vi samsover, gjorde vi redan på bb/neo på råd av sköterskorna där. Hon sover kanonbra i min armhåla. Jag har precis fått börja ge ersättning på kvällarna då jag upptäckt att jag producerar för lite mat. Har haft långa jobba kvällar med bebis som skriker och verkligen inte blir nöjd. Eftersom hon föddes stor så har Bvc inte tyckt att vi behöver ändra något men fick nog och testade flaska. Blev en helt annan bebis. Tänker fortsätta amma men komplettera med flaska när det inte räcker. Blir han verkligen mätt är väl det jag tänker. Min tös äter var tredje timme på natten(alltid gjort) men nu även på kvällar när hon får ersättning efter Amning. På dagarna äter hon ofta varannan timme men troligen också för att hon får för lite varje gång. Fick höra på neo att mata tills ”det rinner över”. Inte kräkningar utan när de låter det rinna ur mungipan

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Tassen94
3/26/19, 12:50 PM
#22

#21 Han krånglar extremt mycket med maten. Första omgången när han tar flaskan går det bra, då äter han oftast 30-60ml lugnt och sansat. Sen släpper han och vill pausa, då brukar jag rapa honom. Sedan drar han igång och krystar, fiser och kommer inte till ro. Ger jag han flaskan då så hetsäter han, sätter i halsen eller så rinner allt utanför. Då brukar jag försöka lugna honom eller byta blöja och försöka en gång till. Men en matning kan lätt ta en timme och det ör sällan jag får i honom 120ml, som han borde äta för att hålla sig mätt längre. Just nu snittar han på 60-80ml per matning typ. Men jag vet ibte hur jag ska göra för att få han att äta mer åt gången :/

Sarah
3/26/19, 4:25 PM
#23

Hetsäter gör de gärna när de har ont och blir stressade. Han kanske inte klarar ex komjölksprotein.

Tassen94
3/28/19, 1:57 PM
#24

Herregud. Lyckades knyta bärsjal och söva bebis i den igår kväll. Han sov i 4 timmar (aldrig hänt innan), vaknade, åt, sen gick vi till sängen och jag la honom vid min armhåla och han somnade direkt och sov 3 timmar till!!! Vaknade, åt, sen fick han sova i sambons armhåla och han sov ytterligare 3 timmar. Jag är helt paff!

Bjallstal
3/28/19, 2:30 PM
#25

Åh vad skönt för dig. Hoppas att det fortsätter på den vägen

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Sarah
3/28/19, 3:34 PM
#26

#24 skönt!  <3 de behöver närheten <3

mollyt
4/3/19, 7:50 PM
#27

Vad skönt för er, hoppas ni får fortsätta så och hitta ett sätt som fungerar för er! Närhet är bra!

Annons:
Upp till toppen
Annons: