Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 982 ggr
Sparven88
3/19/19, 10:06 PM

Sova i vagnen

Min dotter på 9.5 månad har periodvis väldigt svårt att komma till ro när det är läggdags, oavsett dagsvila eller nattning på kvällen. Hon somnar i famnen/bröstet men vaknar direkt när jag lägger ner henne i sin säng och ska då ställa sig upp eller krypa runt. Efter att för några dagar sen, ha försökt natta henne under en lång stund tog jag till slut in vagnen och la henne där, och hon somnade på någon minut. Hon sov sin första hela natt där, så bevisligen sover hon gott. Min intention är alltid att lägga henne i sängen, men märker jag efter ett tag att hon inte somnar så lägger jag henne i vagnen. Är det någon mer som tar vagnen till hjälp? Jag tycker det känns lite halvjobbigt när hon ligger där, jag vet inte om det är för att hon är fastspänd, eller varför jag tycker det. Kanske är det för att hon "borde" sova i sin säng. Men återigen, hon sover ju tydligen jättegott i sin vagn. Nämnde det för Barnmorskan, och hon sa "whatever works, hon sover --> du sover" Vagnen är liksom plan b, sängen är första valet, och det funkar vissa dagar, andra inte. Vet inte vad jag ville ha sagt, ville nog bara ventilera mina tankar och höra om jag är den enda som tar den här genvägen..

Annons:
LaSadie
3/20/19, 11:47 AM
#1

Vi har liknande här hemma. När vi lägger henne i sängen på dagen så vaknade hon efter kanske 20 minuter, testade vagnen ute på balkongen och där sover hon i timmar. Känns inte som att det inte är lika "bra" i och med att hon är fastspänd, men utvilad och nöjd bebis är roligare än en trött. När vi ska sova på kvällen så får hon somna mellan oss och vi lägger över henne till hennes säng, funkar än så länge.

Sparven88
3/20/19, 11:07 PM
#2

#1 en tanke som slog mig är att det kanske känns tryggt på något sätt, att ligga i en mysig och varm vagn. Och att selen gör att de uppfattar det som att någon ligger jämte och håller om. Dottern somnade i vagnen 19.20 igår och vaknade 07.30 imorse. Inget ätande eller misnöjje alls från hennes sida. Ikväll somnade hon faktiskt i sin säng, men vaknade så klart när jag la mig. Höll på att kämpa 1.5 timme med att få henne att somna om , men till slut gav jag upp och la henne i vagnen. Får väl se hur natten blir! :)

Emmmm
3/21/19, 4:03 PM
#3

Sonen sov alla sina lunchpass i vagnen tills han fyllde 1 år… var jättetufft att få honom att sova i sin säng på dagarna. Vid ett vägrade han helt plötsligt att sova i vagnen och ville bara sova i sin säng. Tror ibland man kämpar med ”fel” saker och ska göra det som funkar bäst! Nöjd bebis och pigga föräldrar är super :) det enda jag tänker på är hur vagnen är så ryggen får bra avlastning eftersom de inte ligger plant?

Sparven88
3/21/19, 4:56 PM
#4

#3 Det är skönt att det bara är jag 😂 Det är fullt liggläge på vagnen, så hon ligger ju liksom plant. La ju henne där igårkväll också, och hon sov där till kl 8 imorse. Inatt tror jag dock att jag ska testa att sova på soffan typ, om hon sover i sin säng. Och se om det gör någon skillnad. Sonen var typ 6 månader när han fick eget rum, och började sova sååå mkt bättre! Det kanske hon också gör. Även om jag smyger tyst som en mus, så vaknar hon. Ibland undrar jag om hon känner lukten av mig (haha låter som att jag lultar förjäkligt.. 😉) och att hon därför vaknar.

mollyt
3/22/19, 4:56 PM
#5

Jag har nattat i vagn och låtit sova där en stund innan jag lyft över till sängen. Har inte haft vagnen som sovplats en hel natt (ännu?).

Sandiy
3/28/19, 9:24 PM
#6

Sett många som låter sina barn sova i vagnen på natten. Funkar de o ni får sova så kör på de! Här sover dottern riktigt dåligt i vagn, sover max 30 min. Men hon rör sig mycket när hon sover och i vagnen så får hon inte den möjligheten o då vaknar hon.

Annons:
Sparven88
3/29/19, 8:37 PM
#7

Nu har vi faktiskt haft ett par nätter när hon somnat gott i sin säng, eller ja.. vid mitt bröst och sen sovit vidare när jag lagt ner henne. Men ikväll ville hon icke, utan jag la henne i vagnen och hon somnade direkt. Och jag har på nytt dåligt samvete över att hon sover där.. Men inte fasen ska det vara "farligt" att hon sover där? Hon ska ju inte kunna trassla in sig i fempunktsselen. Det märks ändå att hon gillar att sova i vagnen, hon vaknade till för en stund sen och var lite ledsen; men kom själv till ro innan jag ens hunnit resa mig ur soffan.

Upp till toppen
Annons: