Annons:
Etikett01-allmänt-om-barn
Läst 1031 ggr
DoroteaC
3/5/19, 1:45 PM

Finns det en rätt tid för barn nr 2?

Hej!

Jag och mina sambo har börjat prata mer om barn det senaste året. Jag har en son sedan innan som är 8 år (blir 9 till sommaren) Och livet rullar liksom på ganska bra just nu. Jag har ett eget litet företag samt går en utbildning på distans som är klar om några månader.  

Jag är så otroligt barnsugen att jag tror jag håller på att bli galen haha!  Min son pratar ofta om att ''när  vi skaffar en bebis'' och det gör ju inte saken bättre… Jag är säker på att han kommer bli en grym storebror. Samtidigt kommer det bli en stor ålderskillnad och därför börjar jag känna att det är liksom dax nu.

MEN jag mådde så sjukt illa i min förra graviditet.. för typ 9 år sedan, och är rädd för att det ska bli så igen. Så jag skjuter på att ta ut spiralen,  Jag blir både rädd och glad av tanken att vara ''oskyddad'' haha.. Åh jag vet inte..

När visste ni att ni var redo? Speciellt om det gått lite längre tid mellan barnen…  Finns det ett bättre tillfälle att skaffa barn? 

(Kan tillägga att jag är 25 och min sambo 33 år så jag fick min första väldigt tidigt och min sambo är inte hans biologiska pappa. )

Annons:
blorp
3/5/19, 2:00 PM
#1

Tror inte att man kan vänta på det "perfekta tillfället", så länge ni känner att ni klarar av ett till barn ekonomiskt så går allt annat att lösa. Viktigt att komma ihåg är också att alla graviditeter är olika, jag är i mitten av min andra graviditet nu och det är definitivt många symptom som skiljer sig från förra gången. Nu har ju jag dock bara 1,5 år mellan mina barn. I slutändan så handlar det bara om vilja, om du och din sambo båda vill ha barn så är det väl bara att tuta och köra. Men om du känner att din oro för en ny graviditet står i vägen så finns det säkert någon att prata med om det, sånt har inte jag så bra koll på men någon annan här kanske har. Lycka till! :)

DoroteaC
3/5/19, 3:18 PM
#2

#1 Tack för svar! Ekonomin är ju bättre nu en när jag var 15 om man säger så, så att det är våran minsta oro.  Jag tycker nog det är lite läskigt att ta klivet. Lite som att hoppa från en brygga utan att veta hur kallt vattnet är. Säkert mitt kontrollbehov som petar på mig… Och det är annurlunda att vara två som planerar att skaffa barn en att bli oplanerat garvid och sen bli ensamståeende första 2 åren… Vi behöver liksom inte ta några snabba beslut.  Samtidigt som vi inte vill vänta för länge heller. Och man vet ju inte hur lång tid det tar att bli gravid heller..

blorp
3/5/19, 4:05 PM
#3

#2 nej precis, efter spiral så kan det ta ett tag för kroppen att komma i balans men det är ju samtidigt ingen garanti, det kan gå på första försöket. Men om du bara är 25 så har du ju lite tid kvar att skaffa barn så du behöver ju iallafall inte känna att det är nu eller aldrig. Man kan alltid sitta och debattera för- och nackdelar men i slutändan så vet ju ingen bättre än du om du är redo för barn.

eklundisch
3/29/19, 7:04 AM
#4

Jag fyller 29 år och sambon 39, han har två barn på 13 och 18 år och jag har ett på 3 år. Jag tog ut min spiral igår, men vägen dit kändes ganska lång psykiskt. Vi diskuterade många gånger hur vi ville ha vårat liv. Mitt barn är hos sin pappa rätt så regelbundet så vi får ju massa dyrbar tid tillsammans. Vi drar iväg på spontana roadtrips, sover överdrivet länge, åker iväg och gör allmänt spontana saker och kommer hem sent emellanåt. Jag gillar mitt nya liv, så att säga. Där jag är barnfri emellanåt och kan lägga tid på mig själv och min sambo! Det är en dyrbar tid för oss och bra för mig också som alltid tagit största ansvaret över mitt barn sen start. Jag övervägde länge om jag vill ha ett barn eller två, eftersom jag tog ut spiralen så bestämde jag mig för sistnämnda. Barnet mitt fyller 4 år i år och jag närmar mig 30 år och sambon är 10 år äldre, det var mer nu eller aldrig. Jag har fast jobb, stabil partner och framförallt är han en underbar pappa till sina två barn! Jag tror minsann livet med ett till barn kommer vara minst lika fint som livet är idag. Mindre ensamtid men mer skratt och lycka. Och jag är verkligen inte redo att lämna småbarnsåren bakom mig, vill gärna uppleva allt en gång till 🙈 att få se ännu en krabat växa upp till en cool individ och få gråta lyckotårar för att jag har ännu ett fint barn med knasiga idéer. Jag bestämde mig bara för att göra det. Har man en bra ekonomi och en stabil partner och ett bra liv så kör på! Min graviditet var hemsk. Högt blodtryck jag åt medicin för, sjukskriven för prematura sammandragningar, hjärtat strulade också.. Men det betyder inte att nästa graviditet blir likadan 😊 jag ser fram emot en ny graviditet!

Bjallstal
3/29/19, 12:44 PM
#5

Vi är fyra syskon i åldrarna 27, 25, 20 och 12. Jag är grymt nära min yngsta syster på 12 år(jag är äldst). Är åtta år mellan min mamma och hennes syster. Ålderskillnad är inget man behöver hänga upp sig så mycket på, finns för och nackdelar med alla varianter. Kör när ni känner att det är dags helt enkelt

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

mollyt
4/3/19, 7:48 PM
#6

Jag tror inte Det Perfekta Tillfället finns… det skiljer nästan 3 år mellan mina barn, småsyskonet tog ett år av aktiva försök att få till. Vi resonerade mer att det var skönt att köra på när vi ändå var inne i en rutin och vardag med störd sömn och mycket anpassning efter vårt första barn. Mina graviditeter har varit väldigt (!) olika varandra, såväl har barnen varit väldigt olika än så länge, hehe. Lillebror är bara 4 månader gammal så han kommer kanske bli mer lik syrran sen men som bebisar har det än så länge varit nästan motsatser.

Annons:
Sarah
4/4/19, 2:14 PM
#7

Rätt tid för barn är när man kan och vill ta hand om dem :)

Upp till toppen
Annons: