Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 2416 ggr
Garm
3/4/19, 1:59 PM

Mixa egen barnmat

Hur svårt ska det vara? Jag har en rätt bra stavmixer, men jag får inte till det ändå. Mixar och mixar, men det blir inte direkt slätt. Har ett barn som ännu inte är ok med ens pyttebitar i maten, måste jag ge honom burkmat trots allt så han får smaka på annat än gröt? Burkmat har jag provat några gånger, men det är ju ingen hit det heller direkt. Han får mest gröt som mat nu. Hur tusan får jag till helt slät egengjord mat? Kött som ffa nöt och gris är ju så svårt att puréa, kyckling är inte direkt lätt heller. Måste jag köpa en supermegamixer av något slag? Att fortsätta testa ge honom annan mat än gröt är givet, men det är ju det där med hur jag mixar det slätt… Pyttebitar reagerar han ju illa på.

Annons:
Carrosh
3/4/19, 3:49 PM
#1

Kött är svårt att få slätt, så jag skulle nog satsa på andra grejer, såsom grönsaker och bönor osv. Sen kan du ju alltid ge lite leverpastej om du vill få till järn ordentligt och så.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Sindri
3/4/19, 4:15 PM
#2

Köttfärsrätter?

oh-la
3/4/19, 4:42 PM
#3

Jag hackade alltid kyckling och liknande först innan jag körde med mixer. Jag har verkligen ingen fantastisk mixer, en typ 8 år gammal eländig sak. . Däremot är det typ omöjligt att få kött och liknande helt slätt. Det kommer alltid vara lite fibrer som ger struktur. Du kan ju passera det genom en sil om du vill ha bort lite av de större bitarna som eventuellt blir. Mycket vätska också, annars är det hopplöst. Vill man ha riktigt fint och väl ihopsatt är nog fisk lättast att få slätt, kyckling funkar bra om man hackar det ordentligt först. Jag kokade också det mesta köttet först och använde en hel del spad för att få det mjukt och bra. Köttfärs funkar också. Min dotter älskade fiskrätter så det blev det ganska mycket. Sedan är han väl inte så gammal? Då funkar det kanon med väldigt enkla rätter som du kan köra med länge. Min dotter åt samma sak i flera veckor åt gången i början. Gjorde storkok och frös in i bullformar och så åt hon det tills det var slut, typ två-tre veckor. Dom får annat som innehåller allt, och kompletterar man med ersättning/amning är det bättre att de får smaka lite olika smaker och vänja sig vid den.

Sarah
3/4/19, 5:05 PM
#4

Olika smaker och olika struktur är bra. Kolla in blw och fortsätt testa dig fram. Gör ju inget om det spottas ut. Food before one is just for fun :) om han inte gillar klumpar så kanske det funkar med andra smaker, så att det är så gott att klumpen accepteras. De gillar ofta mycket smak och kryddor. Igår gjorde jag ex klumpig pure av röda linser, lite kokta äpplen, morötter och sötpotatis. Kryddat med vitlök och timjan. Ge av er mat innan ni saltar. Låt honom äta själv och kladda med händerna, då är det spännande och utforskande.

LaSadie
3/4/19, 7:24 PM
#5

Jag har inte heller någon superduper stavmixer men den funkar. Först började jag med grönsakspureer och bananmos innan jag fick i henne något i köttväg. Men som #3 sa så funkade det att mix endast om man preppade köttet lite innan som att hacka sönder och massa vätska. Köttfärs är stört omöjligt att få helt slätt med min lilla men nu klara hon av kött och lite mer bitar. Men testa testa, låt honom kladda och leka med maten då går det nog ner till slut. Amanda åt som sagt endast grönsaker i början och är fortfarande mer förtjust i mina grönsaksblandningar, men man får hitta det dom gillar och köra på det :)

Garm
3/5/19, 11:23 AM
#6

Tack för alla svar!

Jag får hålla mig till mer grönsaker, potatis och vegetariska källor till protein nu i början, så jag kan få det helt slätt. Han tycker om potatis och ägg, så det lär nog bli en hel del sånt. Ska dock prova BLW för att se om han vill plocka i sig själv. Han har inte dirket visat något intresse för det, men ligger det färgglada matbitar framför honom vill han nog kanske prova stoppa det i munnen.

Långkok med allt kött får det bli, så jag kan testa hacka det välkokta köttet innan jag mixar det. Kanske funkar det när han är mer van att äta mat. BLW kanske hjälper till där.

Han är ju bara 6,5 månader än så länge, så jag har inte bråttom med att få i honom en massa mat (med bitar i). Vore dock bra om han fick in vanan att äta annat än ersättning.

Har ambitionen att ge honom av vår mat, men det är ju svårt med köttet. Tar av innan jag kryddar med salt eller chili och sånt, men jag får nog skippa köttet nu i början. Att blanda i ägg eller bönor istället för kött känns som en bra idé efter att ha läst era kommentarer :)

Tack!

Annons:
Sarah
3/5/19, 3:49 PM
#7

#6 iom att kött ändå är ngt alla bör äta mindre av så är det bara positivt att du lär honom redan nu att tycka om vegetariska proteinkällor som bönor. Vår stora dotter kommer ofta och ber om en skål kikärtor att äta som de är, för att hon har lärt sig från början :)

Garm
3/5/19, 4:12 PM
#8

#7 Jag hoppas att han kommer uppskatta bönor och sånt, hans far gör det inte så det kommer inte naturligt i vår middagsmat. Luncherna, när pappan inte är hemma, kommer fyllas med sånt istället. Jag vill att grönsaker (vilket vi äter mycket av) och baljväxter ska bli en naturlig del av hans mat. Kanske, och förhoppningsvis, frågar han också efter kikärter om ett par år :)

fackdack
3/5/19, 5:34 PM
#9

Jag har/hade med stav mix brukar hacka köttet först och sedan lägga det i lite sås eller mjölk och hacka sen köra allt annat ta lite mer sås om det är fortfarande för mycket och för stora små bitar :) mammas och pappas mat är alltid bättre en burk mat tycker mina barn med :)

Garm
3/21/19, 2:13 PM
#10

Mixandet av maten går fortfarande sådär (går dock mycket lättare nu när jag gör storkok och lite blötare mat), det blir ju inte helt slätt beroende på vad jag lagar för mat, och han får fortfarande lite kväljningar av bitar i maten. Måste väl fortsätta ge honom av maten, kväljningar till trots för han tycker om smaken vad det verkar, men det känns lite jobbigt. Har era barn regerat liknande, eller har det varit "smärtfritt"? Borde jag passera all mat med sil rent av, eller ska jag fortsätta på den inslagna vägen med minibitar i maten? Någon gång måste han ju börja acceptera bitar, eller? Det går bra med små små små bitar, som sand i storlek nu, men inte större. Då blir det genast kväljningar. Usch, det är svårt det här. Han kan ju inte äta bara gröt och fruktpuréer jämt.

Sarah
3/21/19, 3:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Kväljningar är normalt för små barn, de har kväljreflexen långt fram i munnen för att de inte ska sätta i halsen. Kanske är din kille lite mer känslig än andra dock. Men, det är inte farligt och del i utvecklingen. Jag tänker att du ska testa större saker. Sådant de kan smaka på, men inte sätta i halsen. Har han fått tänder? 

Vi ger stora saker och så får bebis fundera på hanteringen av det själv. Morötter, hela skalade äpplen, selleri osv. Sen får hon även äta själv, vi lägger ex mindre potatismos med mindre klumpar på hennes bord och så får hon kladda runt själv. Upplever det som att det tas emot bättre då det kommer till struktur på maten.

Sindri
3/21/19, 5:09 PM
#12

Intressant artikel om barn och mat. Kanske boken kan vara inspiration
https://www.svd.se/vanlig-myt-om-mat-kan-gora-barnen-krasna-och-petiga

Garm
3/22/19, 3:53 PM
#13

#11 Tack för tipset med stora saker att smaka på. Han har inte visat så jättestort intresse i att peta med mat annat än kladda runt det. Han stoppar inte in så mycket i munnen än, men det kommer väl. Annat ska stoppas i munnen, men inte mat tydligen… Han tycker ju om smaken iaf, så att få smaka på stora saker är nog en väldigt bra grej. Han har fått en tand än så länge, så han kan ju bita lite.

#12 Tyvärr var artikeln bakom en betalvägg, men första raderna var ju lite visande på vad artikeln handlade om. Jag försöker i dagens läge ge honom av vår mat, som smakar mycket, även om han har lite svårt för den då det blir bitar. Bara gröt och fruktpuréer är det absolut inte tänkt att han ska få hela tiden, men något måste han ju få i sig efter att han ätit några skedar av den vanliga maten.

Annons:
Sindri
3/22/19, 4:11 PM
#14

En viktig lärdom av artikeln är att om maten kommer ut behöver det inte betyda att barnet inte gillar den. De har helt enkelt inte lärt sig tungrörelsen som puttar bak maten i munnen. Det är ett helt nytt sätt att använda tungan mot för att få i sig bröstmjölk eller välling.
Det tycker jag verkligen är något alla BVC skulle upplysa om.

Och man behöver inte vara rädd för starka smaker. Den första maten ett av våra barn åt var tsatziki. Vitlöksyoughurt alltså. Jag gjorde den från början utan gurkbitar.

Ett annat barns första matkontakt var vitvinssåsen till fisken. Jag har hört om små barn som älskat gorgonzola.

Jag tror på att man inte skall vara för orolig, eller göra stor sak av ätandet. Då tror jag barnet kan få problem med ätande senare. (Har sett det på nära håll.)

En undersökning jag läste för länge sedan lät små barn äta precis vad de ville (av mat alltså) under en längre period, flera månader. Kontentan var att efter perioden hade alla barn fått i sig exakt den näring de behövde, men inte nödvändigtvis varje dag. Man kan således låta barn äta rätt ensidigt ett tag (så länge det är nyttig mat förstås), på sikt ser de till att få det de behöver.

mollyt
3/22/19, 4:59 PM
#15

Jag har aldrig gett mixad mat utan vi började direkt med bitar och plockmat. Lika bra att bebisen lär sig hantera bitar direkt … Men om du vill ha slätt kanske du kan pressa genom durkslag? Mwn jag skulle kanske ge fisk/ägg/baljväxter istället.

oh-la
3/22/19, 5:14 PM
#16

Precis som flera innan sagt är det fullständigt naturligt att barnen spottar ut mat, eller får kväljningar. Det har ingenting med preferenser att göra, eller att han inte gillar maten, utan helt enkelt att det tar tid, och kräver övning, att få ordning tungan när man äter. Små barn är till på köpet superkänsliga och får lätt kväljningar som ett skydd emot kvävning. Ta alltså inte kväljningarna som kräsenhet. Det är fullkomligt normalt :)

fluffis
3/22/19, 8:37 PM
#17

Jag kan varmt rekommendera boken "Från mos till att äta själv". När jag såg den här tråden tog jag fram min bok och tänkte sälja den (min minsting är nästan två) men när jag bläddrade i den så insåg jag att jag inte kan skiljas från den än :) Den innehåller både tips och recept för olika åldrar.

Garm
3/25/19, 10:06 AM
#18

Han kommer få samma mat som oss, men inte saltad eller med chili. Jag tror inte på att ge barn "meskost" eller specialmat om det inte krävs pga alleriger. Han gillar ju maten han får nu. Han verkar ju som sagt gilla smaken på maten han får i munnen, kväljningarna till trots. Det känns bara lite jobbigt för mig att se honom få dessa kväljningar, men tänker inte för den sakens skull ge upp. Han kanske är lite känsligare för bitar jut nu, men det blir nog bättre med tiden hoppas jag. På BVC fick jag veta att de kan ha lite svårt för att lära sig hur munnen och tungan ska användas vid mat, men det löser sig med tiden om man inte ger upp.

Ibland lyckas han få i sig han mycket mat, ibland mindre, så jag är inte orolig att han inte får i sig tillräckligt. Han brukar stå sig länge på det han får i sig oavsett om det är mycket eller lite.

Att passera i sil/durkslag har jag tänkt på, men ärligt talat vill jag att han vänjer sig vid bitar. Jag får "kriga" vidare med den mixade maten med lite bitar i. Fullstora bitar får han dock inte än. Ska dock från och med idag börja ge honom saker som hela morötter och äpplen och annat att smaka på, som Sarah föreslog.

Den där boken Från mos till att äta själv ska jag nog se till att köpa. Verkar riktigt intressant.

Tack för alla tips och input. Ni är ovärderliga!

Sarah
3/25/19, 12:57 PM
#19

Var bara försiktig med saker han faktiskt kan sätta i halsen :P att ge en hel banan ex, där är det för lätt att få av en för stor bit, medan en morot är svårare och därför bättre att ge. Ett helt äpple är smidigt,  de kan gnaga av lite, men att ge klyftor kan vara sämre då det är lättare att få av fel storlek. Man får tänka efter lite.

Garm
3/25/19, 1:20 PM
#20

Bra du sa det. Banan tänker jag bara ge mosat, just för att det är mjukt och lätt att bita lite större bitar ur. Hårdare grejer ska jag ge honom, typ hela äpplen och päron och saker i den hårdheten. Fick ett litet sätta-i-halsen-rör från BVC, som man egentligen får vid 8-månaderbesöket, men jag fick det på mitt extrabesök eftersom vi pratade om att sätta saker i halsen. En äppelklyfta går ju ner i det röret, så såna blir det absolut inte. Idag åt han förresten korv och pasta till lunch med mig. Pastan blev stora som riskorn ungefär efter mixning och det funkade bra för honom, så det går framåt!

Annons:
Garm
5/16/19, 3:42 PM
#21

Jag typ kapar min egen tråd här, behöver ventilera. Inget går framåt med maten. Han mer eller mindre ratar allt som inte är gröt. Det som han åt tre skedar av ena dagen totalratar han nästa gång. Han stoppar inte in mat i munnen, så att ge honom små bitar att leka med och stoppa i munnen och smaka på det på eget bevåg är totalt meningslöst. Allt hamnar på golvet (jag vet, så är det för alla) och smakas inte ens. Jag orkar inte hålla på mer. Jag tappar tålamodet, blir irriterad, arg och ledsen. Att pappan inte är särdeles engagerad i hans ätande, mer än att han matar honom om jag ber om det, hjälper inte (ska prata med honom om det idag, för jag vill inte vara ensam i sonens matvärld).

Vill inte ha det så här. Alla säger "mat ska vara roligt". Jo, men det är det inte just nu. Har väl aldrig varit roligt. Allt jag gör är fel och leder ingenvart. Jag känner mig bara ledsen och misslyckad.

oh-la
5/16/19, 8:57 PM
#22

#21, mat ska väl mest vara roligt för barnen så dom får en bra upplevelse och förhoppningsvis en framtida bra relation till mat. För oss föräldrar är det nog sällan roligt. Min dotter var superintresserad av mat, men jag kan nog säga att fram till hon var en bra bit över året hamnade kanske 1% i magen och resten på kläder, golvet, i håret, på hunden och överallt man kan tänka sig. Min man klarade inte av att mata henne alls, han blev tokig av allt kladd och söl. Din son är fortfarande pytteliten, och man kan inte förvänta sig att mat ska vara mer än en upptäcktsresa genom konsistenser och smaker. Se det som det snarare än en måltid han måste få i sig. Om du kan, låt honom få upptäcka på egen hand. Vissa bebisar behöver känns och gegga lite som en del i inlärningen.

Sarah
5/16/19, 10:29 PM
#23

#21 du ska absolut inte känna dig misslyckad. Alla bebisar är olika och man kan inte tvinga dem :p säger som #22 se det som en upptäcktsresa. Låt honom kladda och pilla och kasta och smaka. Låt ersättning och gröt stå för näringen och resten är lek. Ge honom av er mat på ett bord när ni äter och låt honom hållas. Ha en handduk under och var redo att byta kläder och bada efter varje mål :p

Garm
5/17/19, 9:57 AM
#24

#22 och #23 Kladd har jag räknat med, men det enda han faktiskt stoppar i munnen och äter av det som erbjuds är smörgåsrån med smör på och majskrokar. Det senare vill jag dock inte ge för mycket av. Han får härja och kladda med maten han får framför sig, men han smakar på ytterst lite av det. Jag försöker inte tvinga honom till något, för det är ju omöjligt med barn och dessutom fel i mina ögon. Det är bara så ledsamt att han inte verkar vilja smaka på just något.

Att se det som en upptäcksresa är nog det tänk jag måste ta till mig. Jag har dock en bakgrund med handtvättartvång bakom mig och har mycket svårt för kladd i alla former. Jag vill absolut inte föra över det på min son, men det är mycket svårt för mig att låta det bli kladdigt. Jobbar hårt med mig själv här, för dels vill jag inte tillbaka till det eviga handvättandet och dels vill jag ju inte att han ska få samma tankar som jag senare i livet. Att låta honom hållas med kladdet är ju det som måste ske, vilket han ju får göra. Mer kladd (hur ångestladdat det än är) och mer olika mat att kanske stoppa i munnen är framtidens melodi.

Sambons systerdotter är 2,5 år och fortfarande petig med maten och äter väldigt lite, så det kan ju hålla på länge det här.

Sarah
5/17/19, 2:56 PM
#25

Det är skitjobbigt när de inte äter och de har perioder då de knappt äter något och perioder då de bara äter pasta osv. Man blir galen. Det man får trösta sig med är att desto mer de får smaka när de är små, desto mer sannolikt att de äter varierat när de blir stora. Vår lilla äter allt, men vår stora är *** med maten nu. Vi försöker bita ihop och gör smoothies med grönsaker och tofu och glass på bönor och frukt och bär, hon får i sig det hon behöver även om vi önskade att det skedde på annat sätt :p Jobbigt med kladd"fobi" det gör det inte enklare med små barn.

[Thiah]
5/17/19, 7:38 PM
#26

Ta ett djupt andetag och försökt ta det lugnt. Äta själv behöver inte betyda kladd i större mängder. Kokta ärtor, kokt potatis, en bit stekt fisk, ett salladsblad, en smörgås med leverpastej, majs, olika bär… Ge honom en sak varje måltid. Alltså tex en enda kokt potatis till lunch. Ge lite ärtor och majs till mellanmål osv.. Smakar/slickar/har i munnen/har den i handen är allt han behöver göra. Nästa gång så kanske han smakar två smakbitar, den tredje gången en hel bit osv. Kom ihåg att ersättningen och gröten är huvudmålen och den näring han dagligen behöver än så länge. Har du prövat att använda gröten för att introducera nya smaker? Man kan ju blanda ner allt möjligt i gröt, bär, pureer och bitar av vissa frukter för att få nya smaker.

mollyt
5/17/19, 8:43 PM
#27

Pepp pepp! Precis som du fick tips om ovan så är ”food before one is just for fun” snarare roligt/spännande för barnet men ett himla städande för oss föräldrar. Finns en bra grupp om plockmat på Facebook om du är medlem där. Upp till och med året får alltså maten bestå av amning/ersättning och att allt rörande ”fast föda” snarare är en upptäcktsresa gällande smak och konsistens. Att ha ett skrivbordsstolsskydd (finns på IKEA) under matstolen och att kanske erbjuda mat till ett naket barn kanske kan underlätta? Bär in barnet (kanske hela stolen) i duschen efteråt och tvätta av er. Du får hitta sätt som känns bra för dig. mitt äldre barn åt bara plockmat (alltså aldrig matad) och fick äta naken/med bar överkropp LÄNGE! Hade bara tröja och haklapp om vi var på restaurang typ. Hehe! Finns fördelar att lära barn hantera fasta konsistenser nu när de är små och kräkreflexen sitter långt fram på tungan. Men det är en del i matresan att bara klämma broccolin i handen också. Med min dotter tyckte jag att det hjälpte/inspirerade om vi också åt med händerna (typ tacos) tillsammans. Visa hur vi stoppade mat i munnen liksom.

Annons:
[Thiah]
5/18/19, 8:45 AM
#28

Appropå föräldrar, du vet väl att den bästa maten finns på mammas tallrik ;)

Garm
5/19/19, 10:05 AM
#29

Tack för all pepp och alla råd! Behöver det verkligen.

Den nya rutinen är att vid middagsdags prova ge honom lite vanlig mat först och sen ge honom plockmat om han ratar maten, vilket han gör för det mesta. Matar honom gör jag när det är grötmål, för det är så hyperkladdigt och så vet jag att han får i sig det. Han får hålla i skeden efteråt och stoppa den i munnen och leka lite med den, så han får lite kläm på att hålla i bestick. Ska tillägga att jag brukar plocka med hans plockmat också och smakar på den, för att liksom visa.

[Thiah]
5/19/19, 1:45 PM
#30

#29 ha två skedar. En åt dig och en åt honom. Min man matar också vår yngsta när det är nått kladdigt =

Garm
5/20/19, 12:48 PM
#31

Testade en skiva falukorv i små bitar igår. Hälften hamnade på golvet (hunden blev glad) och hälften fick han i sig. Det var jag som gav honom de allra flesta bitarna, men att han faktiskt tuggade och åt dem var en stor seger! Han gapade och ville ha mer, efter ett par bitar som jag fick lura i honom. Han insåg det var gott :) Han kommer självklart få pilla i sig bitar själv också, men ett första steg var ju att ens vilja testa. Han är fortfarande inte så bra på att ta tag i bitar själv med pincettgreppet, men det kommer ju bli myccket bättre snart eftersom han får chansen oftare nu när jag ger honom bitar fler gånger per dag än tidigare.

Det var så skönt och glädjande att se honom tugga och äta! :)

[Devya]
5/20/19, 1:15 PM
#32

#31  Låter bra! Bara fortsätta och experimentera och ta ingen stress om han inte vill äta något. Ibland måste de får prova på mååånga gånger innan de fattar tycke för det.

Jag va tydligen väldigt petig som liten bebis att mamma min blev lite knäpp på mig. Det höll i sig ända tills jag blev 20 år! Då jag flyttade ut började jag äta typ allt möjligt. Så visst kan man vara kräsen nästan hela sitt liv men vi överlever nog. ;)

Garm
5/29/19, 6:54 PM
#33

Han äter! 😄 Hittills funkar makaroner, korv, kokt potatis och ris. Det känns så skönt att det lossnat lite. Det hände något i fredags och han tog plötsligt glatt emot makaroner och korv. Han plockar lite och petar in en bit eller två själv och vill bli matad med sked om det ska gå i mer, så det gör vi. Är bara så glad att något funkar! Erbjuder honom annat också, men en sak i taget så som jag fått tips från er. Lite av ett lyckorus just nu 😁

[Thiah]
5/29/19, 8:02 PM
#34

#33 grattis och vad roligt att han börjat förstå det roliga med mat!, =) kämpa på

Annons:
Upp till toppen
Annons: