Annons:
Etikett02-barn-0-12-mån
Läst 766 ggr
Soleii
2019-03-03 02:54

Långvarigt förkyld bebis

Jag orkar inte mer. Min son, nr 2, kom i september. Första snuvan kom som ett brev på posten efter 3 veckor och gick över. I december blev han snuvig, slemmig och hostig igen och det har inte avtagit. Han vaknar om nätterna pga nästäppa och hosta, inte hunger. Men efter nässkölj och nässug med tänd svag lampa är han ofta så klarvaken att han knappt sövs om av matning (flaska). I skrivande stund har jag sovit 4 timmars upphackad sömn per natt i en vecka. Och se nätter lillebror sover sig igenom vaknar jag av att min dotter är uppe. Henne tar min man som ligger på soffan men jag vaknar också pga att vi bor trångt. Läkaren hade inget råd att ge mer än avvakta… vwt inte hur länge mer jag orkar.

Annons:
Ceciliaolucifer
2019-03-03 08:48
#1

Träffat läkare och uteslutit spädbarnsastma? Vanligt med mkt hosta som sen blir mer förkylningssymtom. Det går liksom bara runt, runt då.

Soleii
2019-03-03 09:43
#2

#1 måste nog fråga specifikt om det alltså. Vi träffade en barnläkare för 1,5 vecka sedan som tyckte att lungor osv lät fint. Vi fick singularis och kortisonnässpray men singularisen gav verkligen astmaliknande besvär. Nu är det träff med en annan läkare på tisdag på bvc så då kanske jag kan få mer råd… är så trött på denna snuva och synd om lillen som varit såhär mer än halva sitt lilla liv 😢 hans hosta låter så rälig.

mollyt
2019-03-03 14:13
#3

Går det äldre syskonet på förskola? Ingen direkt hjälp så men vi jobbar hårt för att undvika smitta hemma, jag har båda barnen hemma - vi tvättar händerna direkt när vi (och våra besökare) kommer hem och före vi ska äta. Jag undviker att åka kommunalt med barnen osv. Men min man åker kommunalt till jobbet men hoppas att han inte drar på sig något där. Längtar till våren! 🙄 Vår lille som är född i november har ändå i omgångar varit snorig och täppt i näsan men ändå sluppit hosta osv. Men jag liiiiiider med dig! Sömnbrist är inte nådigt! Bra om du får hjälp att få veta mer om det kan vara infektionsastma.

Surpan
2019-03-03 14:14
#4

Vi hade samma i samma ålder. Vi gick till VC som inte hörde nått på lungorna men gav ändå en remiss till BUMM. Där hörde läkaren lite rossel i lungorna så vi fick luftrörsvidgande och kortison. Han blev bra efter kortisondosen. :) Vi har fått köra en kur till efter det i samband med en förkylning och skulle egentligen behöva det just nu också då han har en hemsk rosslig hosta men en tvååring är betydligt svårare att ge astmamedicin….

/Surpan

Ceciliaolucifer
2019-03-04 16:08
#5

#2 Han kanske behöver kortison? Min son fick flutide, airomir och när det inte räckte fick han även singulair. Man kan behöva ganska höga doser i början. Är bebisen stor och tung för sin ålder? Min son var det och det kunde påverka en del när det kom till andningen. Jag tyckte det lät konstigt då men i efterhand förstår jag sambandet. #4 Vilken medicin är svår att ge? En del finns som inhalatorer, en del som granulat och dom kan man ge med lite fruktklämmis och en del kan man få som tabletter dom tuggar på med smak av frukt!

Surpan
2019-03-04 16:20
#6

#5 Vi har bara inhalatorer, airomir och flutide som ni också fått. Mycket svårt att ge honom nu… Går nått av dessa att få i annan form? För i så fall vore det guld.

/Surpan

Annons:
OlgaMaria
2019-03-11 11:56
#7

Lägg en gul lök-halva bredvid honom när han sover - helst så han kan andas in den, t ex om han ligger på sidan. Det hjälper jättemycket.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: